Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom je nu precies zakelijk actief bent op social media?
Wat hoop je te bereiken wanneer je een bericht plaatst? Wil je volgers laten zien welke producten je in huis hebt? Wil je meer verkopen realiseren, bijvoorbeeld door kortingscodes en aanbiedingen te delen?
Of ben je meer geïnteresseerd in kennisoverdracht? Er zijn heel veel redenen te verzinnen waarom je als bedrijf aanwezig zou willen zijn op social media.
- Naamsbekendheid
- Producten verkopen
- Inschrijven van workshops
- Delen van kennis (blogs, e-books of whitepapers)
- Ect.
Het is wel handig wanneer je niet te veel tegelijk wilt, een beetje focus is aan te bevelen. Mocht je dit lastig vinden, draai het dan een eens om: welke berichten of informatie zou je willen gaan delen op social media en aan welk doel draagt dat dan bij? Mijn doel is om met dit blog kennis te delen bijvoorbeeld. Maar ook om hierdoor een hogere positie te verkrijgen in Google.
Wat je plaatst, is niet het doel. Het is slechts een onderdeel waarmee je een bepaald doel wilt bereiken.
Laten we ervan uitgaan dat je je doel(en) hebt bepaald. Op naar de volgende vraag: welke content ga je posten? Ga je je eigen blogs delen, of relevante artikelen die door anderen zijn geschreven? Product informatie? Achter-de-schermen informatie over je bedrijf? Informatie over jou als persoon? Ook hier is heel veel mogelijk en kun je natuurlijk meerdere variaties gebruiken.
Eén tip vooraf: Vergeet niet om bestaande content (bijvoorbeeld van je website) te gebruiken en kijk hoe je die kunt verwerken tot berichten voor social media.
Mindmapping helpt je om in kaart te brengen welke ideeën er in je op komen en welke mogelijk bruikbaar zijn in jouw vakgebied. Ga zitten met een groot vel papier of met een digitaal kladblok en begin gewoon met noteren. Laat je fantasie de vrije loop en schrijf alle soorten berichten op die je maar bedenken kunt, zo lang ze maar iets te maken hebben met jouw bedrijf of product.
Hierna maak je een keuze. Waar ga je je aandacht op richten? Houd in gedachten dat de inhoud van je berichten en dus het onderwerp bepaalt of er een band tussen jouw en de klanten (of juist niet) ontstaat. Verdiep je daarom in de dingen die je klanten interesseren, bedenk wat ze lezen (en waar!), en vooral, wat ze de moeite waard vinden om te delen. Algemeen gezegd kun je ervan uitgaan, dat leuke, informele berichten die onderhoudend zijn, het beter doen dan berichten die uitsluitend gericht zijn op verkoop.
2. Bepaal jouw onderwerpen (storylines)
Nu ben je al een heel eind op weg. Je weet wat je wilt bereiken met het plaatsen van berichten op social media. Ook weet je wat voor berichten je wilt plaatsen (en of je die zelf maakt of gaat verzamelen). Nu is het tijd om de informatie te ordenen en te in te plannen. Kijk of er geen overlap is tussen de verschillende type berichten. Probeer vervolgens alles wat je hebt, onder te verdelen in onderwerpen of categorieën. Dit noemen wij de storylines. Hier een paar voorbeelden van onze storylines om je een idee te geven:
- Informatie over je diensten of product
- SEO kennis
- Over het bedrijf zelf
- Klanten en projecten
Een ander storyline of categorie is bijvoorbeeld “actualiteiten” of aankondigingen van evenementen, afleveringen van podcasts, etc. In dit voorbeeld beperken we ons tot de vier genoemde storylines.
Voor de eerste drie willen we graag berichten maken, de vierde categorie is net even anders. We willen in dit geval niet alleen maar “zenden”, maar ook kunnen reageren op bestaande online berichten die betrekking hebben op ons bedrijf of diensten. En geloof ons, deze vorm van verbinding met je klanten is superbelangrijk, want mensen verwachten tegenwoordig dat je reageert via social media, ook als bedrijf.
Maar goed, je wilt dus uiteindelijk komen tot een aantal storylines die bepalen wat je gaat posten op social media. Het doel is dan dat elk bericht dat je plaatst, op de een of andere manier past in één van je storylines. Zo houd je overzicht en blijf je gefocust!
3. Maak een tijdsplanning
Een andere manier om je te helpen je focus te behouden, is om van te voren te bepalen hoeveel tijd je besteed per storyline. Tijd besteden aan je klanten is zeer waardevol, maar ook zeer tijdrovend. Bepaal dan bijvoorbeeld dat je 40% van je social media tijd daaraan besteed en 20% aan elk van de andere drie onderwerpen.
Denk niet dat je nu vast zit aan een strakke planning, maar beschouw het als een hulpmiddel. Zo weet je elke keer weer wat belangrijk is en zorg je ervoor dat je er ook de tijd aan besteedt die nodig is. Iedere keer wanneer je content gaat inplannen, check je even of de verhoudingen nog kloppen. Is het gelukt je aan de tijd te houden? Of moet je je focus verleggen? Een volgende keer komen we hier op terug wanneer we je sociale media strategie gaan evalueren en herwaarderen.
Welk social media kanaal je kiest, hangt af van het soort bedrijf of type bericht dat je wilt delen. Zit je in de sales dan is LinkedIn perfect. Zit je in een meer sociale hoek, dan is Facebook een prima platform. Heb je producten die er goed uitzien en wilt verkopen, dan is Instagram een goede keuze.
Om de juiste keuze te maken, kun je het beste wat onderzoek verrichten. Voordat je ergens gaat posten, kijk je natuurlijk eerst even rond op het betreffende kanaal. Op internet kun je ook tal van aanbevelingen vinden, gebaseerd op recente gegevens over welke kanaal het beste is voor welke content. Zorg dat je het social media kanaal kiest dat het beste bij jouw doelstellingen past en check daarna of het type content dat jij wilt plaatsen, ook daadwerkelijk gepost kan worden. Ben je meer van de blogs of juist meer van de foto’s en video’s?
Begin met één of twee kanalen en richt daar je aandacht op. Je kunt later altijd nog uitbreiden naar andere kanalen. Op sommige kanalen zoals Facebook en Instagram, kun je ook adverteren. Hiermee zorg je ervoor dat je bedrijf of product ook bekend wordt buiten jouw volgers. Bedenk dat een advertentie niet alleen geschikt is om iets te verkopen, je kunt het ook gebruiken om meer bekendheid te geven aan de mooie blog die je schreef of om leuke of interessante weetjes te delen. Hiermee vergroot je je bereik aanzienlijk en dus het aantal potentiële lezers, bezoekers en klanten.
Helaas kan het gebeuren dat je onwijs je best aan het doen bent zonder dat dit extra bezoekers oplevert. Het is namelijk maar de vraag of je de mensen bereikt die zitten te wachten op jouw berichten. Stel dat je je richt op een ouder publiek, dan is TikTok beslist niet het platform waarop je moet publiceren. Tenminste, nu nog niet.
Om uit te zoeken waar jouw publiek zich bevind, moet je eerst weten wie je wilt bereiken. Begin dus met het analyseren van je doelgroep. Weet je eenmaal op wie je je richten wil, check dan op welke kanalen deze mensen vooral hun tijd doorbrengen. Je kunt hiervoor een aantal online bronnen gebruiken zoals Google Analytics.
Wanneer je deze gegevens combineert met je eigen doelen en de kanalen die daarbij horen, dan moet het mogelijk zijn tot een onderbouwde beslissing te komen over welke content je gebruikt en op welk platform je die het beste kunt publiceren.
6. De beste toon en stijl
De toon van je berichten hangt uiteraard af van je doelgroep. Denk na over hoe je die wilt aanspreken. Formeel of informeel? Met of zonder emoticons? Gebruik je spreektaal of louter correct ABN? De toon die je gebruikt moet zowel bij je merk en bericht passen als bij de doelgroep die je wilt bereiken. Wanneer je nu de tijd neemt om hier goed over na te denken, dan wordt het voor je toekomstige berichten een stuk eenvoudiger om de juiste toon aan te slaan.
7. Wees reëel
Misschien sta je al te trappelen om aan de slag te gaan. Of je voelt nog wat weerstand omdat het wel heel veel werkt lijkt. Wees niet bang. Nu is het de tijd om te bedenken hoeveel tijd je wekelijks of dagelijks hebt om te besteden aan social media. Wees realistisch!
Het kost inspanning om iets te bereiken, dus denk niet dat je “social media er wel even bij kunt doen”. Natuurlijk kun je best op de bonnefooi zo af en toe wat posten, maar de kans is klein dat je dan binnen afzienbare tijd je doelen zult bereiken. Wanneer je in gesprek wilt met allerlei online chats, dan zal het je veel meer tijd en energie gaan kosten.
Je kunt ook WordPress zo instellen dat deze automatisch je nieuwe blog op Facebook zet, dat scheelt natuurlijk tijd. Maar zo’n automatische post is toch verschillend van eentje die je zelf hebt geschreven en voorzien hebt van een goede intro. En dat vind je zeker terug in de aantal views en likes.
Denk dus goed na over de beste manier waarop dit voor jou gaat werken. Hoeveel berichten zou je willen plaatsen en op welke kanalen? Doe je dat eens per week en schrijf je ze dan allemaal tegelijk, of neem je elke dag even de tijd om een bericht te posten? Ga je alleen je eigen berichten plaatsen, of wil je ook artikelen van anderen verzamelen en delen? Het laatste levert natuurlijk meer content op, maar het kost ook meer tijd wanneer je op dit moment de bronnen van die artikelen nog niet aan het lezen bent. Bovendien zal het ervoor zorgen dat bezoekers afdwalen naar andere bronnen in plaats van dat ze bij jou blijven. Op zich hoeft dat overigens geen probleem te zijn, het is afhankelijk van je doelen.
Je hebt een besluit genomen welke richting je in gaat slaan. Dit is je strategie. Het social media plan geeft aan hoe je daar gaat komen. Tot nu toe heb je een boel nuttige informatie verzameld. Nu wordt het tijd om dit in een actieplan te gieten. Stel een goed uitvoerbaar plan op dat past in je normale weekroutine. Je kunt hiervan altijd nog afwijken, maar een social media plan is een goede manier om concrete vorm en inhoud te geven aan je aanwezigheid op social media.
Om jezelf en anderen te helpen begrijpen wat je doelen zijn, is het ook een goed idee om vooraf al je bevindingen te noteren. Je doelen, de toon van je berichten, de storylines waarop je je wilt focussen etc. etc. Heb je meerdere doelen, dan is het handig om die in volgorde van belangrijkheid te zetten.
Stel je hebt besloten wat je strategische doel is, bijvoorbeeld “ het verspreiden van SEO kennis”. In je actieplan geef je handen en voeten aan dit doel, waarbij je opschrijft wat je precies gaat doen en wanneer je vindt dat je doel is bereikt.
- 25% meer bezoekers vanaf social media naar mijn website in de komende 12 maanden
- 10 nieuwe reviews op Google Mijn Bedrijf in de komende 6 maanden
- Dagelijks een bericht op Facebook delen in de komende 3 maanden.
Wees duidelijk en toon lef! Lukt het je niet deze doelen te behalen, dan maak je gewoon weer nieuwe voor de volgende periode. Het is namelijk goed voor je motivatie wanneer je iets hebt om naartoe te werken.