Wat is linkbuilding?

linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Je kunt nog zo’n mooie tekst  maken, maar wanneer de zoekmachines niet op zijn minst één link hebben om te volgen, dan is het zeer waarschijnlijk dat de post nooit gelezen gaat worden. Google kan namelijk alleen je bericht vinden wanneer er naartoe gelinkt wordt vanaf een andere website of pagina. Hoe meer links, hoe beter. Maar let wel, het moeten wel goede links zijn. Niet elke link is even waardevol. Er zijn zelfs links die schadelijk kunnen zijn voor je website. Daarom gaan we nu uitleggen hoe linkbuilding werkt en geven we enkele verwijzingen naar andere artikelen, voor als je zelf wilt leren hoe je op de juiste manier links plaatst of verkrijgt.

Wat is een link?

Eenvoudig gezegd is een link (staat voor hyperlink) een verbinding tussen twee webpagina’s. Met een link verwijs je mensen direct naar een andere pagina, bericht, foto of ander object op het internet. Links zijn op de eerste plaats bedoeld voor de bezoeker. Met een link kan deze snel van de ene naar de andere website te surfen.

Links zijn ook van belang voor de zoekmachines, de robots (of kortweg bots) gaan via de links op zoek naar nieuwe websites en –pagina’s op het internet. Dit heet crawling. Wanneer je dus wilt dat jouw website gevonden wordt door de robots, moet er minimaal 1 link zijn die naar jouw website verwijst vanaf een plek die al door de robots bereikt is. Bij een nieuwe website moet je jezelf er dus van verzekeren dat die eerste link er ook daadwerkelijk is.

Een link in HTML

In de gecodeerde  HTML taal, ziet een hyperlink er zo uit:

<a href=”https://www.webcare4all.nl/gratis-seo-check/”>Gratis SEO check</a>.

In het eerste deel zie je de URL waarnaar je linkt. In dit geval gaat het om de URL van de Gratis SEO check pagina (https://www.webcare4all.nl/gratis-seo-check/). Het tweede deel (Gratis SEO check) is de zichtbare tekst op je webpagina waarop je kunt klikken om doorgelinkt te worden naar de andere website. Dit heet de anchor tekst (anker).

Anchor tekst

Het doel van de anchor tekst is tweeledig: het omschrijft waar de gelinkte pagina overgaat en de tekst moet mensen prikkelen, zodat ze er eerder op zullen klikken.

Een link met een goede anchor tekst heeft twee voordelen:

  1. Er zullen meer mensen op klikken en dus meer direct verkeer opleveren voor je website
  2. Het helpt zoekmachines te bepalen waar je webpagina overgaat, waardoor je mogelijk meer bezoekers zult krijgen die door de zoekmachines zijn doorgestuurd naar jouw website.

Je hebt uiteraard niet in de hand hoe anderen naar jouw website linken, maar je kunt het wel gebruiken om je interne links te verbeteren.

Wat is linkbuilding

Linkbuilding gaat over de marketing inspanningen om links vanaf andere websites naar jouw website te verkrijgen. Over het algemeen wordt het als de meest krachtige tool gezien om je website hoger in de google zoekresultaten te krijgen. Met een heleboel kwalitatief  goede links zal de inhoud van je webpagina als populair of waardevol gezien worden en daardoor een hogere ranking krijgen van de zoekmachines.

Link kwaliteit

Niet elke link is even waardevol. Een link vanaf een gerenommeerde website die gerelateerd is aan het onderwerp van jouw website,  levert meer op dan van een willekeurige webshop die niemand kent. Als restaurant is het daarom waardevoller een link te krijgen vanaf een restaurant review rubriek (relevant)op de NOS website (hoge authoriteit), dan vanaf de trimsalon website van je tante. Dit maakt de keuze van websites waar je graag een link van zou willen hebben een stuk makkelijker, maar geeft ook meteen aan dat het soms lastig kan zijn om die felbegeerde links te verkrijgen.

Vage praktijken

Omdat linkbuilding niet makkelijk is, zijn er in het verleden nogal wat vage technieken gebruikt om links te verkrijgen. Mensen dachten bijvoorbeeld  links te kunnen kopen van linkfarms om zo het systeem te beduvelen.  Dat is ook waarom linkbuilding een slechte reputatie heeft gekregen.

Google staat dergelijke praktijken niet toe en deelt zware straffen uit aan linkbuilding misbruikers. Wanneer jouw website een link krijgt van een website met bedenkelijke reputatie, kan dat tot gevolg hebben dat je website niet meer in de zoekresultaten vertoond wordt. Een goede reden om je verre te houden van malafide linkbuilding praktijken. Wanneer je het spel slim en eerlijk speelt, valt er nog genoeg te verdienen aan linkbuilding.

Wat moet je doen om links te verkrijgen?

Dit is natuurlijk de hamvraag: wat moet je doen om die waardevolle links te krijgen?

Wij geloven in een holisitische benadering van het  linkbuilding process. Met andere woorden, je moet er voor zorgen dat je website het waard is om naar te linken. Zorg dat er interessante inhoud is, waar mensen graag naar wíllen linken. Maak je website zo grappig, origineel of buitengewoon opvallend dat mensen de inhoud uit zichzelf willen delen. Maar hoe?

Op de eerste plaats moet je weten wie je publiek is.Wie wil je bereiken met je content? Aan welke onderwerpen heeft dat publiek behoefte? Naar welke informatie zijn ze op zoek, met welke vragen leven ze? In wat voor taal spreken ze en welke woorden gebruiken ze? Ook belangrijk, wat voor soort websites bezoeken ze?

Wanneer je al die vragen hebt beantwoord, is het veel makkelijker om content te maken die past bij de behoefte van je publiek (bijvoorbeeld door gebruik te maken van de principes van content ontwerp). En als je dan een pagina hebt gemaakt die waardevol is voor je publiek, weet je ook via welke websites je de aandacht kunt trekken met links. Je kan dan de eigenaren van dergelijke websites benaderen met een linkverzoek. In een notendop is dat linkbuilding: de inhoud van je website delen met andere websites die mogelijk ook interesse hebben jouw artikel verder te delen.

Het is daarom super belangrijk dat je de juiste niche vindt voor jouw webshop of blog. Wanneer je goed focust, hoef je minder mensen te benaderen en vergroot je de kans om ook daadwerkelijk een link te verkrijgen.

Websites zullen uiteraard alleen naar jouw website linken als dat in hun eigen belang (en dat van hun bezoekers) is. Je zult ze alleen overtuigen als jouw content daadwerkelijk echt buitengewoon is. Het kan helpen een gratis tool of product aan te bieden (als je dat hebt). Ook is het belangrijk om de website eigenaren persoonlijk te benaderen.

Wanneer je na het lezen van dit artikel alleen nog maak meer hoofdpijn hebt gekregen en het niet ziet zitten om dit allemaal zelf op te pakken maak dan gerust eens een afspraak met ons. We brengen jouw linkprofiel in kaart en adviseren je over welke links het beste passen bij het resultaat wat je wilt behalen.

Reacties

reacties

Send this to a friend