SEO in 2019: Kwaliteit, snelheid en kwaliteit…

zoekmachine optimalsiatie in 2019 seo

Voor de meeste websites zal SEO in 2019 niet veel anders zijn dan de laatste jaren:  het gaat nog steeds om het optimaliseren van dezelfde dingen, alleen wordt de lat steeds hoger gelegd.

De competitie wordt steeds feller en Google (en jouw potentiële klant) is steeds beter in staat om echte kwaliteit te herkennen.  Het is raadzaam om eens van een afstandje naar uw business te kijken of u nog steeds de juiste klanten op het juiste tijdstip bereikt.  De zoekintentie zou ten alle tijde uw leidraad moeten zijn bij het zoekwoorden onderzoek en beslissingen op het gebied van content marketing.

Voor een goed overzicht laten we hieronder de belangrijkste aandachtspunten van SEO in 2019 de revue passeren.

Het draait om kwaliteit

In 2019 gaat het alleen maar over kwaliteit. Wil je kwaliteit verbeteren dan zou je moeten beginnen bij het exact omschrijven  van de producten en diensten die jouw onderneming aanbiedt. Vindt je dat lastig, dan moet je misschien zelfs weer terug naar de basis.

Jouw product moet 100% de moeite waard zijn want het heeft geen zin enkele zin een slap product proberen te ranken.  Daar zou niemand intrappen. Een topproduct heeft een geweldige website nodig en een goed plan om die website te laten opvallen.

SEO in 2019

Ik zou het kunnen hebben over de opkomst van kunstmatige intelligentie, zelflerende computers en gespreksinteracties, maar dat doe ik niet op deze plek. Wel is het verstandig dergelijke ontwikkelingen in de gaten te houden om te kijken welke invloed ze gaan hebben op de vindbaarheid van websites, maar op dit moment is het allerbelangrijkste, dat je jouw energie steekt in verbetering van de huidige website.  De website moet simpel gezegd perfect zijn. De trends voor 2019 zijn dus niet heel erg afwijkend van voorgaande jaren, maar draaien vooral om meer van hetzelfde.

Mobile First!

Als eerste valt op dat in 2019 “mobile-first” helemaal de standaard is. Sinds Google is overgestapt op mobile-first indexing”, wordt je website op de eerste plaats beoordeelt op de mobiele prestaties, ook al gaat het meeste verkeer gewoon via de desktop.

Steek dus extra veel tijd en zorg in de werking van de mobiele versie. Test of deze net zo goed als de desktop werkt. Functioneren de structured data en zijn deze compleet? Zijn afbeeldingen voorzien van relevante alt-texts? Is de content compleet en makkelijk leesbaar? Zorg ook dat de mobiele versie bliksem snel is, makkelijk in gebruik èn een toegevoegde waarde heeft.

Verbeter de kwaliteit van de website

Wanneer je al een tijdje bezig bent met zoekmachine optimalisatie dan heb je al heel wat uurtjes in je website gestoken. In de afgelopen jaren zijn er heel wat punten benoemd die relevant zouden zijn voor een goede score in de zoekresultaten van Google. Deskundigen claimen dat ze een groot aantal factoren kennen die door Google worden gebruikt bij het toekennen van die score. Maar dat is helaas onmogelijk. Niemand weet precies wat zich achter Googles schermen afspeelt. Wel zijn er over de jaren heen, een aantal trends te ontwaren. En welke komt daarbij altijd weer boven drijven? Kwaliteit.

In 2019 moet jouw website technisch perfect zijn en een geweldige gebruikerservaring bieden. Daartoe moet de website beschikken over uitstekende content, die geschreven is voor het juiste publiek en die exact aansluit op het punt van de zoektocht waar de bezoeker zich op dat moment bevindt. Uiteraard moet je website ook nog eens supersnel werken, en dien je gebruik te gaan maken van schema structured data en deze waar nodig verbeteren. Schema.org is één van de belangrijkste ontwikkelingen komend jaar. Hiermee geef je de zoekmachine de nodige tools om snel een indruk te krijgen van waar jouw website over gaat.

We gaan een paar van deze genoemde punten verder uitlichten, zodat je weet waar je in 2019 op dient te focussen.

Verbeter de snelheid

Door de jaren heen is de snelheid van je website altijd al belangrijk geweest, maar dit jaar wordt het echt een onderscheidende factor. Wanneer je nu al moeite heeft de concurrentie bij te benen, dan zal het binnenkort een echt probleem worden wanneer je er niet in slaagt de snelheid van jouw website te verhogen. Want als de concurrentie steeds sneller gaat, gaat jouw website relatief langzamer, ook al is er in werkelijkheid niets veranderd. Het is een hoop werk de laadtijd te verbeteren, maar zeker de moeite waard. Je wordt er een stuk sneller mee en dit geeft je de kans mee te doen in de race om de juiste bezoekers.

Verbeter de gebruikers ervaring

Is het leuk om op jouw website te zijn? Kun je alles vinden met één muisklik? Is het direct duidelijk wie de maker of eigenaar van de website is? Hoe gebruik je afbeeldingen? De beste methode om blije bezoekers te krijgen is ervoor te zorgen dat mensen met plezier in je website kunnen navigeren. Blije bezoekers zorgen immers voor blije zoekmachines.

Ontwar de website structuur

Heel veel websites zijn op een zondagmiddag in elkaar gedraaid en daarna enorm gegroeid. De uitwassen die al die verschillende categorieën, tags, berichten en pagina’s vormen, lijken op de wortels van een boom die de tegels van de stoep omhoog drukken. Ze zijn nauwelijks nog te controleren. Het is echt super belangrijk dat je de structuur helder houdt, niet alleen voor je zelf, maar ook voor de bezoekers en zoekmachines.  Alles moet op de juiste plek staan en misschien moet u verouderde content gewoon verwijderen en  vervangen door een link naar een relevanter bericht of pagina.

Besteedt in 2019 daarom extra aandacht aan de website structuur. Ga er eens goed voor zitten en kijk wat er beter kan. Hoe zit het met jouw strategie? Zijn de interne links nog allemaal up to date en werkend? Zijn er misschien redirects die de loop en daarmee de beleving  van de website negatief beïnvloeden?

Ga schema.org structured data gebruiken

Structured data van schema.org zorgt ervoor dat je content onmiddellijk gesnapt wordt door zoekmachines. De zoekmachines gebruiken structured data om verbanden te leggen tussen verschillende delen van een pagina en de omgeving. Het geeft uw gegevens een context. Daardoor is het niet alleen makkelijker te begrijpen waar je website overgaat, maar ook kunnen de structured data ervoor zorgen dat (delen van) uw website in aanmerking komen om getoond te worden in de zogenaamde “rich results”. Dat zijn de uitgelichte vermeldingen onder de zoekresultaten, waardoor een gebruiker meteen veel meer informatie krijgt over uw website dan het geval is bij gewone zoekresultaten.

Er zijn heel veel verschillende soorten “rich results”, van een ster beoordeling tot het uitlichten van afbeeldingen. De zoekmachines breiden deze mogelijkheden voortdurend verder uit. Structured data, oftewel gestructureerde gegevens, vormen de basis van de meeste van de geweldige ontwikkelingen op dit moment, zoals bijvoorbeeld “voice search”(spraakgestuurde zoekopdrachten met een schema dat ingesproken wordt!).

Content kwaliteit

Er is zoveel content en elke dag komt er nieuwe informatie bij. Waarom zou jouw content in aanmerking komen voor een top 10 notering op de door je gekozen zoekterm of zoekzin? Is het werkelijk goed genoeg om de competitie te verslaan?

Houd altijd de zoekintentie voor ogen

De zoekintentie bepaalt waarom mensen op zoek zijn naar iets. Wat is deze persoon van plan met zijn zoekopdracht? Wil de zoeker informatie, of iets kopen? Of misschien wil deze persoon uitsluitend een bepaalde specifieke website vinden. Of misschien is het wel heel iets anders? Zoekmachines worden hier steeds beter in, het begrijpen van deze intentie en het bijbehorende zoekgedrag, maar soms moeten we de zoekmachines toch een handje helpen met het aanbieden van de juiste versie van onze informatie. Wanneer de intentie is bepaald, dan is het eenvoudiger je keyword strategie hierop af te stemmen. Koppel de intenties aan de beschikbare informatie en je bent klaar om te beginnen.

Begin opnieuw met een zoekwoorden onderzoek

Het wordt hoogtijd om het zoekwoorden onderzoek nog eens dunnetjes over te doen. Het is niet onaannemelijk, dat er buiten een hoop veranderd is in jouw marktsegment. Ook je bedrijf zal ongetwijfeld niet meer hetzelfde zijn als een aantal jaar geleden.

Wanneer je niet van tijd tot tijd de zoektermen herziet, loop je waarschijnlijk mooie kansen mis. Ga er even voor zitten en beantwoord de volgende vragen:

  • Wat veranderde er in mijn bedrijf?
  • Wat veranderde er in en rond mijn publiek?
  • Wat veranderde er in het taalgebruik?
  • Wat en hoe veranderde het zoekgedrag van mensen?

Informatie is context

Context is één van de belangrijkste woorden van het afgelopen jaar. De context zorgt ervoor dat zoekmachines de wereld beter begrijpen. En omdat zoekmachines steeds slimmer worden, is het belangrijk om ze zoveel mogelijk te voorzien van gerelateerde informatie. Wanneer je de nodige context verschaft over jouw onderwerpen en thema’s, help je de zoekmachines te bepalen waar jouw website thuis hoort in het grote web van informatie. Het gaat niet alleen om informatie, ook het toevoegen van links en de wijze waarop, hiermee verschaf je de zoekmachines de nodige houvast. Schema zorgt er weer op andere wijze voor dat de zoekmachines dergelijke verbanden beter kunnen leggen.

Op het moment dat je de context van jouw subject in kaart aan het brengen bent, kan het zijn dat je een gat in jouw verhaal ontdekt. Het kan zijn dat je je onderwerp nog niet volledig hebt onderzocht. Of je hebt een nieuwe manier ontdekt, waarop je de dingen kunt belichten of zijn er wetenschappelijke ontwikkelingen die precies in jouw straatje passen. Wie weet. Zit  bovenop de zaken en gebruik alles wat je tegen komt dat nuttig kan zijn. Het kan echter ook betekenen dat je regelmatig oude content dient te bekijken en zo nodig moet updaten, verbeteren, fixen of misschien wel in zijn geheel moet verwijderen.

Beoordeel de inhoud en kwaliteit van de belangrijkste pagina’s regelmatig

Blog je vaak? Dan heb je snel enorm veel informatie op jouw website. Het onderhouden van de informatie op je website is een dingetje. Let op de zoekresultaten van je belangrijkste zoekterm. Komen er meerdere artikelen van je in de top 10 voor een specifieke zoekterm? Wel, dat is misschien niet echt handig.

Om uit te vinden hoe je het doet, dient u regelmatig de inhoud van jouw webpagina’s te waarderen en beoordelen. Is alles tip top in orde? Moet je meer schrijven, of juist minder? Misschien kun je meerdere, zwakkere berichten samenvoegen tot één sterk stuk? Of doe aan “content pruning”: kijk welke content eruit kan om de rest te verbeteren. Soms is de beste SEO strategie niet om mèèr te schrijven, maar om de tekst te verbeteren die je al hebt.

Zoeken is in beweging

Hoezeer we ook zouden willen dat er van alles gebeurde op onze website, helaas is dat niet altijd het geval. Afhankelijk van wie je bent en wat je doet zou het kunnen zijn dat het optimaliseren van de zoekmachine niet op de website moet plaats vinden, maar elders en misschien niet eens op Google. Voor sommige zoekacties is zoeken alleen niet genoeg en gaat verder dan de website of het sociale media platform. Er zijn tal van toestellen die een gesproken vraag kunnen beantwoorden met een gesproken antwoord. Toestellen die tickets kunnen boeken of een tafel  voor je kunnen reserveren. Er zijn enorme e-commerce platforms die het leeuwendeel van de product zoekopdrachten lijken te krijgen en dan hebben we het nog niet eens over de vele app-gebaseerde diensten die er tegenwoordig te vinden zijn. Visuele zoekopdrachten zijn booming. Misschien kun jij daar je voordeel mee doen?

Zoeken met behulp van spraak (stem, assistenten, bots)

Heb je Google Duplex demo al gezien? Hierin belt een  virtueel assistent de kapper om een afspraak te maken voor de eigenaar.  Is dat cool of niet? En eerlijk waar, dat is precies hetgeen je kunt verwachten in de nabije toekomst. Virtuele assistenten zullen de markt veroveren en spraak gestuurd zoeken zal één van de makkelijkste manieren worden om iets op te zoeken en uiteraard te vinden. We zullen zelfs van een enkele vraag een complete dialoog kunnen maken, inclusief actiepunten.

Uiteraard heeft dit gevolgen voor de SEO optimalisatie. Spraak gestuurd zoeken verschilt van de zoekopdrachten die we in het tekstvak typen. Wanneer we een vraag hardop stellen, zijn we geneigd  een volledige zin gebruiken, terwijl we dat meestal niet doen wanneer we een vraag of zoekopdracht moeten intypen. Ook zullen we eerder een plaats noemen of een bepaalde waarde toevoegen aan onze vraag. Het valt nog te bezien of elke business een spraakgestuurde zoekstrategie nodig zal hebben, maar het valt niet te negeren. Als je mogelijkheden ziet, duik er dan meteen in en doe er mogelijk nu al je voordeel mee.

Eén systeem om bezoekers te trekken in 2019

Wanneer we alles nog eens op een rijtje zetten, komt de SEO in 2019 neer op drie pijlers:

  1. Een snelle, eenvoudig te gebruiken website die technisch perfect werkt en hoogwaardige informatie levert waar de bezoeker daadwerkelijk iets aan heeft.
  2. Deze website wordt ondersteund door een gedegen merk dat producten en diensten levert van top kwaliteit.
  3. Afhankelijk van de niche waarin jouw onderneming valt, kan dit betekenen dat je ook een app strategie nodig hebt of anders een strategie voor een extern platform.

SEO in 2019: wat komt hierna?

Jouw website moet beter zijn dan ooit, wil je de vruchten kunnen plukken van de SEO inspanningen. Die tien blauwe linkjes en het als website verschijnen met “rich search results”, daar is het de meeste websites om te doen.

De meeste bezoekers zullen nog altijd komen door organisch zoekverkeer. Social media verkeer loopt terug, spraakgestuurd zoeken neemt in populariteit toe, maar nog niet zodanig dat het een hap kan nemen uit het organische zoekverkeer. Er zit dus niets anders op dan doorgaan met het verbeteren van je website op de juiste plekken.

Uiteraard zijn er tegelijkertijd nog een hoop andere dingen aan de gang en dan hebben we het onder meer natuurlijk over Google die voortdurend zijn strategie aanpast om mensen de meest passende zoekresultaten te kunnen geven.

Volgend jaar zal Google steeds meer als een virtueel assistent gezien worden en steeds minder als zoekmachine. Een soort van persoon die in je mobiel woont en problemen voor je oplost. En dat is precies hetgeen Google voor ogen heeft.

Het was al lange tijd een belofte, maar nu beginnen we eindelijk de resultaten te zien in de vorm van onder andere “rich results” en antwoord boxen.

We houden deze ontwikkeling natuurlijk in de gaten en zullen je natuurlijk op de hoogte houden, want het belooft een zeer interessant jaar te worden!

Reacties

reacties

Send this to a friend