6 Valkuilen bij het maken van lokale landingspagina’s

landingspagina laten maken

6 Valkuilen bij het maken van lokale landingspagina’s

Ik hoor veel mensen in mijn omgeving zeggen dat zij het lastig vinden om lokale landingspagina’s te maken. Breekt het zweet je uit en heb je geen idee waar en hoe te beginnen? Ik zal je geruststellen. Je bent niet de enige. En daarom zal ik je vertellen hoe je voortaan vol vertrouwen, creativiteit en zelfs plezier lokale landingspagina’s in elkaar zet.

In deze blogpost ga ik uitleggen wat lokale landingspagina’s zijn en wat je absoluut niet moet doen als je van plan bent om landingspagina’s te maken.

Wat is eigenlijk een lokale landingspagina?

Lokale landingspagina’s zijn pagina’s die je aan een website toevoegt om de aandacht van de klanten te vestigen op een geografisch aspect van een bepaalde onderneming. Lokale landingspagina’s zijn bijvoorbeeld geschikt voor:

Dienstverlenende bedrijven

Bedrijven die willen aangeven in welke regio ze hun diensten uitvoeren. In dit geval zal het doel van de lokale landingspagina’s zijn om de organische ranking te verbeteren voor dit gebied, omdat het niet waarschijnlijk is dat ze in de ranking zichtbaar zijn, tenzij er minimale concurrentie is voor de diensten die het bedrijf levert.

Bedrijven met meerdere vestigingslocaties

Dus bedrijven die duidelijk willen maken aan de klant dat ze op meerdere plaatsen terecht kunnen. In dit geval is het doel meestal om meerdere kantoren of bedrijven in de Local Pack te ranken door vanaf de Google business lijst te linken naar de verschillende lokale landingspagina’s op de website van het bedrijf. Hiermee bereik je waarschijnlijk ook organische zichtbaarheid, ook dit is afhankelijk van de mate van concurrentie.

local-pack-landingspagina
De Local Pack is het overzicht van lokale bedrijven in de zoekresultaten van Google. Hierbij verschijnt een aantal bedrijven met bedrijfsnaam en contactgegevens, plus een weergave uit Google Maps met de bedrijven uit die Local Pack. De Local Pack verandert regelmatig van vorm/layout. Zo bestond deze in eerste instantie uit 3 bedrijven, werden dat er in 2008 even 10 en even later 7.

Wat je niet moet doen

Kennis is macht. Wanneer je de volgende valkuilen weet te omzeilen, dan kun je er van op aan dat je een stel nieuwe pagina’s aan het ontwikkelen bent die de website zullen verbeteren in plaats van te beschadigen

1. Gebruik geen nep adressen op de lokale landingspagina

Volgens de richtlijnen van Google zijn postbussen en virtuele kantoren not done, dus gebruik ze niet op de website om een plaatselijke indruk te maken. Maak ook geen gebruik van adressen van je broer, zus, tante of vrienden. Als Google Partner ben je overigens verplicht dit voor het plaatsen te controleren. Google heeft nog wel begrip voor het feit dat je vanuit één huis werkt als dienstverlenend bedrijf(je), maar wanneer het om een hele reeks gaat dan ziet (en is) dat er redelijk onwaarschijnlijk uit

2. Schrijf van te voren goed op welke diensten jouw bedrijf aanbied en wat jouw USP is

Zorg ervoor dat je een landingspagina maakt voor een specifieke dienst of product. Ben jij een aannemer in Den Haag. Maak dan geen landingspagina voor ‘Schilder in Den Haag’ maar maak dit zeer specifiek zoals: ‘Keuken verbouwen in Den Haag’ en ‘Dakgoot reparatie Den Haag’.

3. Geen goede content of content van derden plaatsen

Maak geen lokale landingspagina’s met oppervlakkig content of dat je alle informatie gaat kopiëren en plakken. Deze houdt verband met het tweede punt. Je kunt wel een paragraaf schrijven en dan telkens de plaatsnaam wijzigen, maar dat is niet de beste aanpak. Toch zal je die heel veel tegenkomen op plaatselijke ondernemingswebsites. Doe het niet omdat je concurrenten het ook doen! Bekijk ze voor wat ze waard zijn: zwakke concurrentie die je met een beetje meer inspanning gemakkelijk kan overtreffen.

4. Overdrijf niet en houd het leesbaar

Prop je lokale landingspagina NIET vol met plaatsnamen, postcodes of zoektermen. De richtlijnen van Google voor websites zijn hier duidelijk over. Dat vinden ze niet leuk dus.

5. Juiste structuur

Begraaf je lokale landingspagina’s niet ergens diep in de architectuur van de website. Link naar de lokale landingspagina’s vanaf een hoog level menu.

6. Hoe meer hoe beter?

Tot slot, maak geen onredelijk aantal landingspagina’s. Ik ben weleens benaderd door een bedrijf dat door het hele land vestigingen heeft. “Wij willen graag ranken voor elk dorp en stad in onze regio” vertelde hij. Stel dat die regio heel Nederland is, dan praat je al gauw over honderden steden en nog veel meer dorpen.

Er is niemand die duizenden unieke, hoge kwaliteit pagina’s kunt maken! Wanneer je genoeg geld tot je beschikking hebt en een hele staf met tekstschrijvers, dan zou het theoretisch mogelijk zijn, maar dit is wel de uitzondering in plaats van de regel bij kleine tot middelgrote lokale ondernemingen. Het is over het algemeen redelijker om de belangrijkste steden te nemen en hiermee te beginnen. Vandaar af aan kun je verder uit breiden, voorop gesteld dat je alle 6 valkuilen kunt vermijden bij het verder ontwikkelen van lokale pagina’s.

Het is waarschijnlijk verstandiger om PPC campagne aan te maken voor een betere dekking zodat de kwaliteit van de website niet gaat lijden onder de enorme hoeveelheid pagina’s. Nu je weet wat je niet moet doen wordt het een stuk eenvoudiger. Je kunt vol vertrouwen gaan werken aan het ontwikkelen van landingspagina’s in de wetenschap dat je daadwerkelijk resultaat behaald i.p.v. van schade te berokkenen.

 

Reacties

reacties

Send this to a friend