SEO voor ChatGPT – Een praktisch stappenplan

SEO voor ChatGPT

Zo maak je jouw website vindbaar ChatGPT Ik heb veel blogs, posts en video’s voorbij zien komen over SEO voor ChatGPT. En eerlijk? Het meeste is volkomen onzin. Daarom heb ik besloten dit stappenplan te maken. Geen vage theorieën, maar een praktische aanpak waarmee jij jouw website beter zichtbaar maakt voor zowel zoekmachines als AI-platforms …

Zo optimaliseer je jouw content voor Google’s AI overviews

Google Search Generative Experience

Hoe zorg je ervoor dat jouw content goed presteert in Google’s AI overviews? Met de opkomst van AI Overviews en AI Mode in Google Search verandert de manier waarop mensen zoeken én waarop websites gevonden worden. Toch blijft één ding hetzelfde: Google wil gebruikers de best mogelijke content bieden. Uniek, waardevol en relevant. In deze …

Google Ads introduceert AI Max

webdesign, seo, online marketing, website laten maken

Google Ads introduceert AI Max  Google komt met een nieuwe functie binnen Google Ads: AI Max. Deze tool, die eerder bekend stond als Search Max, wordt vanaf 27 mei 2025 wereldwijd in bèta uitgerold. Het doel? Meer uit je zoekcampagnes halen met minder handmatig werk. AI Max gebruikt slimme AI om nieuwe zoekopdrachten te vinden, …

AI Overviews in Google Search

google-ai-overviews

AI Overviews nu o in Nederland: wat betekent dit voor jouw website? Sinds mei 2025 toont Google bij sommige zoekopdrachten een AI Overview boven de gewone zoekresultaten. In plaats van een lijst met links zie je direct een beknopte samenvatting van het antwoord op je vraag. Die samenvatting is gegenereerd door AI en gebaseerd op …

Google verwijdert landextensies

seo voor internationale websites

Google verwijdert landextensies: wat betekent dit voor jouw SEO? Google heeft aangekondigd dat ze wereldwijd stoppen met het gebruik van landextensies zoals google.nl, google.fr of google.de. In plaats daarvan word je voortaan automatisch doorgestuurd naar google.com, ongeacht waar je bent. Deze wijziging wordt de komende maanden uitgerold. Maar wat betekent dit precies voor jou als …

Structured data op je website

structered-data

Wat is Structured data? Structured data, ofwel gestructureerde gegevens, zijn een toevoeging waarmee je Google meer details geeft over jouw pagina. En met een beetje geluk laat Google die gegevens dan zien in de zoekresultaten. Zo krijg je de zogenaamde rich snippets: verrijkte zoekomschrijvingen. Denk aan sterretjes bij reviews, kotijden bij recepten of beschikbaarheid bij …

De 4 grootste PPC fouten (en hoe je ze voorkomt)

google ads ppc fputen en hoe op te voorkomen of op te lossen

De 4 grootste PPC fouten (en hoe je ze voorkomt) Zo haal je meer resultaat uit je Google Ads campagnes Gebruik jij Google Ads om meer bezoekers naar je website of webshop te krijgen? Dan weet je vast dat adverteren via Google (oftewel PPC: betalen per klik) veel oplevert als je het goed aanpakt. Maar …

Geen advertenties meer op geparkeerde domeinen

google spamupdate

Wijziging in Google Ads: Geen advertenties meer op geparkeerde domeinen Vanaf 14 april 2025 worden alle Google Ads accounts standaard afgemeld voor het tonen van advertenties op geparkeerde domeinen. Dit kan impact hebben op je advertentieprestaties als je hier bewust gebruik van maakte. In dit artikel leg ik uit wat geparkeerde domeinen zijn, waarom Google …

Hoe Google Search verandert en wat dit voor jou betekent

google-ai-overviews

Hoe Google Search langzaam aan het veranderen is Google Search blijft zich voortdurend ontwikkelen, en de laatste trends laten zien dat zowel organische als betaalde click through rates (CTR) afnemen. Een belangrijke factor in deze verandering is de introductie van Google AI Overviews, maar er spelen o andere factoren een rol. Wat betekent dit voor …