Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie betekent dat een website wordt aangepast met als doel dat deze op een zo hoog mogelijke plaats in de zoekmachine resultaten terecht komt. Hierdoor heeft een grotere kans dat uw website gevonden wordt op het internet en daardoor ook meer bezoekers uw website bezoeken. Er zijn verschillende manier op een website te optimaliseren: off-page en on-page optimalisatie. Meer over zoekmachine optimalisatie.

Bij on-page optimalisatie wordt naar de code, de tekst en de layout van de website gekeken. Een website die qua code en tekst goed in elkaar steekt zal een positief effect hebben in de zoekmachine resultaten.

On page seo staat voor alle seo factoren die je kan aanpassen binnen je website of webshop. Deze factoren zijn het gemakkelijkst om zelf te beïnvloeden. On page factoren worden daarom ook als eerste gecontroleerd in vrijwel elke seo-check.

On page seo staat voor alle seo factoren die je kan aanpassen binnen je website of webshop. Deze factoren zijn het gemakkelijkst om zelf te beïnvloeden. On page factoren worden daarom ook als eerste gecontroleerd in vrijwel elke seo-check.

On page seo factoren

Bij on page seo factoren kan je denken aan:

  • Titles
  • URL optimalisatie
  • Meta description
  • Het gebruik van headings (tags als H1, H2, H3, etc.)
  • SEO geoptimaliseerde media
  • De laadsnelheid van je website
  • De beschikbaarheid van je website op mobiel

En zo zijn er nog 100 factoren op te noemen die invloed hebben op de vindbaarheid van jouw website of webshop.

Bij off-page optimalisatie worden externe factoren onderzocht die ervoor kunnen zorgen dat een website beter scoort. Hoewel lastiger dan on-page seo, zijn ook deze factoren ook zeker te beïnvloeden. Off-page seo betreft voornamelijk links die naar je website verwijzen, en op die manier de reputatie van je website verhogen.

Naast bewuste linkbuilding kan dit ook organisch plaatsvinden, bijvoorbeeld door content te publiceren die voor externe sites als waardevol gezien wordt. Ook het maken van relevante koppelingen naar externe websites en pagina’s kan de vindbaarheid van de bron verbeteren.

Het gaat er echter niet alleen om zoveel mogelijk links te verzamelen. Zorg er ook voor dat deze links van een hoge kwaliteit zijn. Het is vaak beter om 10 links van hoge kwaliteit te hebben dan 100 links van zeer lage kwaliteit. De kwaliteit wordt veelal gemeten in DA (domein autoriteit) en PA (pagina autoriteit).

Off-page seo factoren

Belangrijke voorbeelden van off-page seo factoren zijn:

  • Linkbuilding
  • Bloggen
  • Social media
  • Adverteren

Samen zorgen on-page seo en off-page seo voor een compleet seo geoptimaliseerde website of pagina.

Organische zoekresultaten zijn resultaten in de zoekmachine waar niet voor betaald wordt en worden onder de advertenties getoond. Ze worden ook wel niet-gesponsorde of natuurlijke zoekopdrachten genoemd. Voor de organische zoekresultaten staat ook geen advertentie label. en vaak zijn er honderden á duizenden organische zoekresultaten per zoekopdracht beschikbaar.

SEA staat voor Search Engine Advertising, ook wel bekend als zoekmachine adverteren. Je kunt advertenties maken, bijvoorbeeld door middel van Google Ads. Het verschil tussen deze twee marketingtermen is dat je bij SEA betaalt zodra mensen op jouw zoekresultaat klikken en bij SEO niet. Daarnaast kan je met SEA targeten op locatie en taal. Overigens kun je met SEA je zoekresultaat uitbreiden met extensies, zodat je zoekresultaat er aantrekkelijker uitziet.

SEO is een investering op de langere termijn, maar daardoor wel een stuk goedkoper dan bij SEA. Vaak zie je een duidelijke groei in de posities (dus welke plek de website in Google staat) na 1-3 maanden. Bij 3-6 maanden kan je website al in de top 3 behoren, afhankelijk van het aantal concurrenten en de kwaliteit van hun websites.

Dit is sterk afhankelijk van de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Als er weinig concurrentie is op de gekozen zoekwoorden, dan kunnen we met relatief weinig inspanning een website bovenaan in de zoekresultaten krijgen. Is er echter veel concurrentie dan kost dat oom meer moeite en tijd. Wat ook invloed heeft op de kosten is of je lokaal, regionaal of landelijk goed gevonden wilt worden.

Beide marketingstrategieën zorgen ervoor dat er meer bezoekers naar de website getrokken wordt. In de onderstaande koppen staan kenmerken wanneer je SEO of SEA moet kiezen. Je hoeft niet voor slechts één van beide te kiezen. SEO versterkt namelijk de inzet van SEA.

Ja, door zelf een aantal zaken aan te passen kun je zorgen dat je website hoger in Google komt. Hierover kun je online een hoop tools en tips vinden, ook via deze website.

In ieder geval is het aan te raden om zo specifiek mogelijk te optimaliseren. Standaard hanteren wij 1 zoekwoord per pagina. Hoe specifieker je website gaat over een onderwerp, hoe meer waardering een website hiervoor krijgt. Stel dat je twee hele specifieke diensten aanbiedt die erg van elkaar verschillen, zoals een massagesalon en tuinonderhoud :-), dan is het aan te raden om hier twee verschillende websites voor op te starten, vanuit het oogpunt voor een goede vindbaarheid.

Linkbuilding is het opbouwen van links naar je website. Het is een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Vroeger was het zo dat veel links automatisch een hoge rank in Google betekende. Tegenwoordig is dat anders en kijkt Google ook naar de relevantie van links.
Goede links kunnen o.a. worden aangevraagd bij relevante websites of ontstaan door het uitwisselen van links. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van een SEO traject.

Een landingspagina is een pagina waar de bezoeker op de website komt, door bijvoorbeeld het klikken op een link in een e-mail, via een zoekresultaat in Google of bijvoorbeeld via het klikken op een advertentie. Vaak kom je zelf ook niet op de homepage van een website terecht. De pagina waar je wel terecht komt heet een landingspagina. Vaak is deze pagina geoptimaliseerd voor hetgeen waar je naar op zoek bent of de aanbieding waar je op hebt geklikt.

Wanneer je een website hebt geoptimaliseerd voor een specifiek zoekwoord, kun je dit in Google intoetsen en zoeken op welke pagina je staat.  Wanneer je in Google zoekt naar Google position checker krijg je een hoop mogelijkheden te zien.

Wat Snippets zijn en wat ze kunnen doen op het gebied van SEO vind je hier: Wat zijn Snippets?

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Een daling in de zoekresultaten van Google kan bijvoorbeeld te maken hebben met een wijziging op de website, een wijziging in het algoritme van Google, een penalty of recente ontwikkelingen waar ineens veel content over geplaatst wordt.  Zorg er dus voor dat je goed onderzoek verricht naar de mogelijke oorzaak of laat een SEO check uitvoeren.

Social Media

Ja, wij kunnen diverse social media kanalen voor je opzetten, inrichten en bijhouden.

Je ontvangt van ons een eenvoudig dashboard waarin alle statistieken zichtbaar zijn, zo kun je bijvoorbeeld het aantal volgers op Twitter en de likes op Facebook bijhouden.

“Met Google+ kun je links, video, foto’s en ander content delen met mensen die dezelfde interesse hebben als jij. Bovendien kun je zien wat anderen hebben gedeeld. Je kunt altijd zelf kiezen met wie je zaken wilt delen.” “Google mijn Bedrijf brengt je direct in contact met je klanten, of ze nou naar je zoeken via Google Search, Maps of Google+”- dit is de beschrijving die Google er zelf aan geeft. Meer lezen over de verschillen van Google+ en Google Mijn Bedrijf.

Indien gewenst kunnen we je social media ook beheren en reageren op relevante berichten. We monitoren alle berichten waarin je product of bedrijfsnaam naar voren komt.

Wanneer je een advertentiecampagne wilt opstarten op Facebook zul je eerst een advertentie account moeten aanmaken. Hoe dat moet leggen we je hier graag uit. Een advertentie account aanmaken voor Facebook.

Om een beheerder toe te voegen aan je Facebookpagina volg je de stappen op de volgende pagina. Een beheerder toe aan mijn Facebookpagina.

Om een gebruiker toe te voegen aan een advertentieaccount van Facebook volg je de stappen op de volgende pagina. Gebruiker toevoegen aan advertentieaccount van Facebook.

Webdesign

De kosten van het maken van een website hangt af van een aantal factoren.

-wil je een op maat gemaakt website of wil je werken vanuit een Worpdress thema-hoe groot wordt de website-welke functionaliteiten moet de website hebben

-is er al een grafisch ontwerp-lever je de website teksten zelf aan of niet

Voor een website die goed technisch in elkaar zit en er mooi uit ziet moet je denken aan een budget tussen de €1000 en €1500. Voor deze prijs moet je zeker een website kunnen laten ontwerpen tot ongeveer 5 tot 10 pagina’s.

Soorten websites die het meest voorkomen:

Zakelijk, persoonlijk, informatief, e-learning online cursus, e-commerce, webwinkel, nieuws en media, business directory, community, social netwerk, discussie forum, presentatie, brochure, portfolio, creatief, recreatief, donatie, advertentie gericht, blog, intern, webportaal.

Een soort kan zowel eenvoudig als geavanceerd zijn. Welk type website het meest geschikt is hangt af van de soort website én de nodige functionaliteit om het doel te bereiken.

Tijdens de gesprekken die we voeren krijgen we een beeld van jouw bedrijf, je product en de klanten die je wilt bedienen. We vragen ook welke websites je wel en niet mooi vindt. Aan de hand van deze input kunnen we het webdesign afstemmen op jouw smaak.

Uiteraard staat het je vrij om bij ons aan te geven als je een kleur of stijl niet mooi vindt want dan passen we het webdesign gewoon aan. We willen een website maken die aansluit bij het plaatje dat jij in je hoofd hebt.

CMS staat voor Content Management Systeem en is een systeem om de foto’s en tekst op je website eenvoudig te beheren. Enkele bekende CMS-systemen zijn WordPress, Joomla, Silverstripe. Je hebt geen kennis van code te hebben om met een CMS-systeem aanpassingen te doen.

Een responsive website past zich aan aan het scherm waarmee een bezoeker de website bekijkt. Of dit nu een desktop monitor is, een tablet, of een smartphone. Er is slechts één website, waarvan de layout zich aanpast aan de resolutie van het beeldscherm.

Redirecten is het verwijzen naar een andere url. Als je bijvoorbeeld een nieuwe domeinnaam hebt dan wil je graag dat www.domeinnaam.nl/diensten verwijst naar www.nieuwedomeinnaam.nl/diensten. Bezoekers vanuit Google komen dan niet op een error-pagina uit maar op je nieuwe pagina. Geen zorgen wij stellen alle redirects voor je in bij het opleveren van een website. Redirecten met 301 redirect

Wordpress

WordPress is een open-source CMS-systeem. CMS staat voor Content Management Systeem en zorgt ervoor dat u uw teksten en foto’s makkelijk kan aanpassen op de website zonder programmeerkennis. Open source betekent dat de software kosteloos mag worden gebruikt. WordPress maakt gebruik van PHP. Dit is een programmeertaal. Ook wordt er gebruik gemaakt van een database.

WooCommerce is een WordPress plugin om een webshop mee te bouwen. De plugin is inmiddels ruim 2 miljoen keer gedownload. Meer dan 10% van alle webshops/webwinkels maken gebruik van WooCommerce. Daarmee wordt de plugin inmiddels meer gebruikt dan Magento, Zen Cart en OpenCart.

Een plugin is een add-on of toevoeging aan een bestaand stuk software zoals een Content Management Systeem om een extra functie toe te voegen. Denk hierbij aan een plugin om een slider of fotogalerij toe te voegen.

Online marketing

Alle diensten die zorgen voor een betere online bekendheid zoals: Zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), e-mailmarketing, display marketing, social media, etc.

Dat kan 2 dagen duren, maar ook 3 weken. Uit ervaring weten we wel dat het proces wordt versneld wanneer je de website zelf aanbied aan de zoekmachines en actief bent met delen op Social Media.

Dat is afhankelijk van de website. Vaak gebeurt dit een keer in de 2-3 weken, soms iets vaker, soms iets minder vaak.

Google Analytics

Google Analytics is een programma van Google die alle bezoekersstatistieken van je website bijhoudt. Op die manier kun je exact zien op welke dagen je de meeste bezoekers hebt, via welke bron ze naar je website komen en welke pagina’s het meest bekeken worden. Dit is slechts een greep uit de ontelbare mogelijkheden die Analytics aan informatie biedt.

Als je een standaardrapport in Analytics uitdraait dan zie je verschillende termen om percentages  en getallen te duiden.

Hieronder zie je een overzicht met de betekenis van deze termen.

  • Sessie: Het aantal bezoeken op de website
  • Gebruikers: Het aantal unieke gebruikers op de website
  • Paginaweergaven: Het aantal bekeken pagina’s
  • Pagina’s/sessie: Het gemiddelde aantal pagina’s per sessie
  • Gem. sessieduur: De gemiddelde duur van een sessie
  • Bouncepercentage: Het percentage bezoekers dat na 1 pagina de website verlaat
  • % nieuwe sessies: Het percentage nieuwe sessies

In het schijfdiagram is het aantal nieuwe bezoekers vs het aantal terugkerende bezoekers te zien.

Hoe je een gebruiker kunt toevoegen aan Google Analytics kun je hier lezen:  Gebruiker toevoegen aan Google Analytics

Hoe je een gebruiker kunt toevoegen aan Google Mijn Bedrijf kun je hier lezen: Gebruiker toevoegen aan Google Mijn Bedrijf

Google biedt gratis de Google Search Console aan. Deze tool laat zien hoe Google je website ziet. Aan de hand van deze statistieken kun je jouw website optimaliseren, zodat je nog beter wordt gevonden in de zoekmachine. Bekijk de onderstaande video voor meer informatie.

Hoe je een gebruiker kunt toevoegen aan Google Search Console kun je hier lezen: Gebruiker toevoegen aan Google Search Console

Nee. De organische of niet betaalde zoekresultaten van Google’s zoekmachine kunnen niet beïnvloed worden door er voor te betalen of door te adverteren via Google AdWords. Organische zoekresultaten kunnen worden beïnvloed door het optimaliseren van de website en de pagina’s er op (zoekmachine-optimalisatie / SEA) en niet door te adverteren (SEA).

AdWords optimalisatie is het verbeteren van het rendement van een advertentie campagne via het AdWords platform. Een campagne wordt geoptimaliseerd door de zoekwoorden er van meer in lijn te brengen met de advertentie inhoud (lees landingspagina), het beter afstemmen van de propositie, timing en channels op de doelgroep en het inzetten van advertentie extensies.

Je klant ID kunt je opzoeken door in te loggen op AdWords waarna het klant ID zichtbaar wordt rechts bovenaan de pagina en naast het tandwieltje. Webcare4all maakt gebruik van een MCC account voor AdWords waarmee andere accounts beheerd kunnen worden. Om toegang te krijgen tot een ander account via een MCC account moet er een verzoek worden gestuurd aan het te beheren account en dit op basis van het klant-id.

Zie ook de documentatie van Google klant-ID opzoeken met screenshots en meer uitleg.

Met retargeting kun je bezoekers van jouw website opnieuw bereiken als deze op een andere website komen door een advertentie te tonen.

Emailmarketing

Een optinpagina is een pagina op je website met maar één doel: een nieuwe aanmelding op jouw mailinglijst verkrijgen. Deze pagina heeft verder geen afleidingen dus in het meest voordelige geval wordt het menu, de sidebar en alle tierelantijntjes ook van deze pagina verwijderd.

Wanneer je berichten verstuurt, moet je aan de volgende eisen voldoen:

  1. voorafgaande toestemming: de ontvanger moet toestemming hebben gegeven
  2. identiteit: de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn
  3. afmeldmogelijkheid: de ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen berichten meer wilt ontvangen.