Update: Dit artikel is verouderd. Google Plus bestaat niet meer. Dit artikel wordt binnenkort herschreven.
Wat is het verschil tussen Google Plus en Google mijn Bedrijf?
Google heeft tegenwoordig meer producten en diensten dan iemand ooit had kunnen voorspellen toen Google nog in de kinderschoenen stond. Maar omdat het er zoveel zijn, is het af en toe lastig door de bomen het bos nog te zien. Wat dient waarvoor en vooral, wat is het verschil tussen de ene en de andere dienst. Zoals bijvoorbeeld bij Google Plus en Google mijn Bedrijf. Sommige marketeers realiseren zich niet dat de waarde van die diensten ook afhangen van het soort bedrijf dat er gebruik van maakt.
In dit artikel geef ik het verschil aan tussen beide diensten en ook hoe je ze in jouw voordeel kunt gebruiken.
Google mijn Bedrijf
“Google mijn Bedrijf brengt je direct in contact met je klanten, of ze nou naar je zoeken via Google Search, Maps of Google+”- dit is de beschrijving die Google er zelf aan geeft op officiële Google mijn Bedrijf pagina.
Google mijn Bedrijf, vroeger bekend onder de naam Google Places for Business, gaat over het linken van jouw onderneming naar je klanten via Insights, Maps, Search en Google Plus.
De analist Brent Carnduff beschrijft Google mijn Bedrijf als de interface tussen jou en de local search activiteiten van Google. Kortgezegd, Google mijn Bedrijf is het online dashboard van je bedrijf. Het laat zien op welke manieren je je bedrijf weg hebt gezet op Google. Of beter gezegd, hoe mensen jouw bedrijf zien.
Aanmelden bij Google mijn Bedrijf
Het eerste wat je opvalt als jij je bedrijf aanmeldt bij Google mijn Bedrijf is het locatie aspect van Google. Wanneer je een bedrijf Googled dat zich ook heeft aangemeld, krijg je rechts een mooi kadertje te zien met alle relevante informatie van het bedrijf. Bijvoorbeeld de bedrijfsnaam, foto’s, een kaartje met de ligging, contactgegevens en openingstijden. De bezoeker krijgt hierdoor meer informatie en het schept vertrouwen.
Dit kun je dus allemaal regelen met Google mijn Bedrijf. Je kunt aangeven welke gegevens je wilt delen en welke foto’s bezoekers zullen zien. Wanneer je een locatie hebt aangemaakt, zal Google je binnen vier dagen een brief sturen op dit adres ter verificatie. De brief bevat een code en pas als je die hebt ingevoerd zal Google je locatie opnemen in de zoekmachine.
Daarbuiten geeft Google mijn Bedrijf je ook belangrijke gegevens met Insights en reviews. Insights laat zien hoeveel views, clicks en volgers je website zou kunnen krijgen. Reviews laten een hechtere vorm van klantenbinding zien. Onder dit kopje kunnen jouw klanten hun mening en waardering geven met behulp van een sterrensysteem.
Ten slotte bevat Google mijn Bedrijf de mogelijkheid om toegang te krijgen tot de Google+ en Analytics account van je bedrijf. Bij Google Plus gaat ’t over de positionering van jouw bedrijf binnen Google’s sociale netwerk en bij Analytics kun je belangrijke gegevens vinden over wie je bezoekers zijn en wat ze doen op jouw website
Google Plus
“Met Google+ kun je links, video, foto’s en ander content delen met mensen die dezelfde interesse hebben als jij. Bovendien kun je zien wat anderen hebben gedeeld. Je kunt altijd zelf kiezen met wie je zaken wilt delen.” Aldus de omschrijving op Google Plus Help.
Google Plus is het antwoord van Google op Facebook. Omdat het anders uitpakte dan de bedoeling was, heeft Google Plus er een andere draai aangegeven. Bij Google Plus draait het nu niet zozeer om individuele profielen, zoals op Facebook, maar veel meer om Community’s en Collections.
Community’s zijn openbare of besloten groepen voor mensen met een gemeenschappelijke interesse, te vergelijken met Facebook groepen. Er is bijvoorbeeld een community rond fotografie met maar liefst 2 miljoen volgers. Community’s zijn uitstekend geschikt om flink wat heisa te creëren rond een bepaald onderwerp en om er het publiek actief bij betrekken, bijvoorbeeld door reacties weer te geven of hangouts te creëren.
Collections zijn verzamelingen met posts gegroepeerd op onderwerp. Dit kan van alles zijn, van Star Wars Quotes tot Time management Tips. Het werkt ongeveer hetzelfde als Pinterest, in die zin dat mensen pagina’s vinden die passen bij hun interessesfeer met verschillende posts uit verschillende bronnen.
Wat is het verschil tussen de twee?
Kijk er eens naar op deze manier: Stel dat je bedrijf een groot banket is of een verjaardagsfeest. Google mijn Bedrijf vertelt de bezoekers dan waar het feest is en hoe ze er moeten komen. Google Plus gaat in op het feest zelf, welke mensen komen er en waar praten ze over wanneer ze op ’t feest zijn. Google mijn Bedrijf is het dashboard, het geeft je informatie over hoe je bedrijf op Google gevonden wordt. Google Plus is een sociaal netwerk waarmee je een nauwere band met de online klant kunt krijgen.
Google Plus als een deel van je onderneming
Met andere woorden, Google Plus is gewoon een onderdeel van Google mijn Bedrijf, waarbij je andere aspecten van je bedrijf kunt laten zien. Terwijl Google Plus ook op zich zelf kan staan, kun je met Google Mijn Bedrijf die accounts samenbrengen, zodat Business het dashboard wordt van jouw bedrijf online.
Hoe wordt ik online gevonden
Tot slot is er een verschil in wat er zichtbaar wordt wanneer je de zoekfunctie gebruikt van Google. Wanneer je alleen een Google Plus account hebt aangemaakt, krijg je uitsluitend je sociale netwerk te zien, met je posts en het aantal volgers. Maar, wanneer je een Google Mijn Bedrijf account hebt aangemaakt, dan zul je in een kadertje rechts ook aanvullende, waardevolle, want zakelijke informatie te zien krijgen over je bedrijf, zoals adres, routebeschrijving, openingstijden en een link naar je website. Het aanmaken van een Google Bedrijvenpagina is dan ook niet voor iets een van de eerste stappen in ons Zoekmachine Optimalisate traject. Met andere woorden, met Google mijn Bedrijf wordt je bedrijf veel duidelijker en professioneler getoond dan gewoon in opsomming van bedrijfsnamen (zoals vroeger in het telefoonboek).
Wat Google zegt
Ik heb Google een paar keer geprobeerd te bereiken om hun mening te horen. “Google mijn Bedrijf is een dashboard dat ervoor zorgt dat je bedrijf gevonden wordt met Search en Maps”, zegt één specialist, “Het is speciaal ontworpen voor bedrijven, zodat mensen die op zoek zijn naar jou bedrijf, alle relevante informatie te zien krijgen”.
Toen ik naar Google Plus vroeg, kreeg ik een ander antwoord: “Google Plus is een soort element dat aan Google mijn Bedrijf vastzit. Hiermee kun je je bedrijf profileren op de sociale media website van Google. Telkens wanneer je een bedrijf of persoon zoekt, kun je hun volgers zien en hun foto’s en video’s. Google Plus is jouw bedrijf op Google’s sociale netwerk.”
Ik hoop dat je nu het verschil tussen beiden beter begrijpt. Want al lijken ze veel op elkaar, het is niet een kwestie van wie van de twee het beste is. Maar meer een kwestie van een juist gebruik van beiden. Zorg ervoor dat je de gegevens van Google mijn Bedrijf altijd up-to-date houdt en zet regelmatige nieuwe, relevante content op Google Plus.
In slechts een paar weken tijd kun je de concurrentie ingehaald hebben die misschien nog steeds proberen te achterhalen wat het verschil is tussen de twee. Mocht je nog vragen hebben n.a.v. dit artikel stel ze dan gerust. Heb je hulp nodig met het juist inrichten van je Google pagina’s neem dan eens contact op. We helpen je graag!