Invloed van iFrames op je SEO

Invloed van iFrames op je SEO

Wat is de invloed van iFrames op je SEO?

iFrames zijn super handige tools waarmee je onderdelen van een andere website op de jouwe zet om deze beter te laten werken. Denk aan video’s, pdf bestanden of een agenda. Alleen is het de vraag welke invloed dit heeft op de SEO-ranking. Je plaatst immers content van een andere website op die van jou.

Dit artikel gaat over het effect van iFrames op jouw SEO-strategie en hoe je ze in je voordeel kunt gebruiken.

Wat is een iFrame?

Een iFrame, of “inline frame”, is een HTML element waarmee je inhoud van een andere website of derde partij rechtstreeks op je eigen website kunt toevoegen, zonder de interactieve elementen van die inhoud te verstoren. Eigenlijk stop je een andere website in de code van je eigen website, zoals een pagina binnen een pagina.

Hoe werken iFrames?

Je maakt een iFrame door deze code in te voegen:

<iFrame src=“URL van pagina die wordt ingesloten”></iFrame>

Het is uitgebreider dan bijvoorbeeld het invoegen van een afbeelding, omdat je veel meer kunt laten zien. Website beheerders kunnen de inhoud binnen een iFrame wijzigen zonder dat ze hiermee de code van de hele webpagina wijzigen. Ook kun je kunt de hoogte en breedte van de ingesloten website aanpassen en deze een sroll bar geven die verschilt van de rest van de pagina wanneer het om grotere stukken content gaat.

Er zijn ook veel online iFrame generators te vinden zoals deze:

iframe generator
https://www.iframe-generator.com/

Wanneer moet je een iFrame gebruiken?

Gebruik een iFrame wanneer je content wilt plaatsen die niet op tekst is gebaseerd,  of content die speciale opmaak vereist die jij zelf moeilijk kunt namaken op je eigen website.

Denk aan video’s van YouTube, diavoorstellingen van SlideShows, kaarten van Google of inhoud voor advertenties. Je kunt ook een iFrame gebruiken om een pdf bestand in te sluiten, zonder dat gebruikers het document hoeven te downloaden.

Zijn iFrames slecht voor SEO?

Nu je weet wat iFrames zijn, kijken we naar het effect op de ranking.

Vroeger konden Google en andere zoekmachines de inhoud van de iFrame niet crawlen. Hoewel gebruikers de iFrames wel konden zien, konden robots dat niet. Of het gebeurde dat robots wel ‘in’ de iFrames konden komen maar er niet meer uit, waardoor de rest van de website niet geïndexeerd werd. 🙂

Tegenwoordig is dat geen probleem meer want de crawlers of Google bots kunnen heel goed overstappen van de inhoud van de website naar die van de iFrames en vice versa.

Google adviseert wel duidelijk aan te geven waar het iFrame overgaat en wat het doel is. Dit kan door aanvullende context en links te plaatsen bij het invoegen van een iFrame. Veel SEO specialisten voorspellen ook dat Google ook de backlinks crawlen om iFrames beter te identificeren. En als dat het geval is, kunnen deze iFrames nog wel eens een extra boost kunnen geven aan je SEO inspanningen.

Hoe beïnvloeden iFrames de rankings van mijn site?

Zoekmachines beoordelen de inhoud van iFrames als extern. In het beste geval hebben ze geen effect, noch positief, noch negatief. Om deze reden gebruik je liever geen iFrames op de pagina’s waarmee je hoog in Google wilt verschijnen. Beperk je hier tot goede content van hoge prioriteit met nuttige, unieke inhoud en bewaar iFrames voor andere pagina’s.

Veroorzaken iFrames duplicate content?

iFrames verwijzen naar een andere webpagina, in plaats van dat ze de inhoud kopiëren. Ze veroorzaken dus geen dubbele inhoud. De crawlrobots herkennen de <iFrame>-tag en registreren de inhoud niet als duplicaat. Ze zien echter wel de bron-URL in de HTML-syntaxis, waardoor het SEO tegoed naar de originele webpagina gaat en niet naar de pagina waar de embedded inhoud geplaatst is. Dus wanneer je iFrames denkt te kunnen gebruiken voor een betere score, dan heb je het mis.

Beschouwt Google iFrames als cloaking?

“Cloaking” verwijst naar een (door Google niet toegestane) black hat-tactiek waarbij je robots van zoekmachines voor de gek houdt door deze andere inhoud te laten zien dan hetgeen de gebruikers zien die je pagina bezoeken.

Met andere woorden, cloaking verdoezelt slechte inhoud met goede SEO. Uiteraard is Google daar niet blij mee en loop je het risico dat je website daalt in de zoekresultaten van zoekmachines. Want het doel van de ranking van Google is gebruikers de beste resultaten voor hun zoekopdrachten geven.

Bij iFrames ligt dat gelukkig anders. Wanneer je de bron van de inhoud duidelijk markeert in de HTML-syntaxis, begrijpen zoekmachines dat de gebruiker hetzelfde ziet als waarnaar in de bron-URL wordt verwezen. iFrames zijn daarom volledig verschillend van cloaking, dus maak je geen zorgen dat je een penalty krijgt voor black hat-tactieken.

Hoe kunt je iFrames SEO-vriendelijk maken?

In de eerste plaats moet je ervoor zorgen dat robots toegang tot de inhoud van het iFrame. Dit doe je door het te indexeren met robots.txt. Met deze tool bepaal je of crawlers van zoekmachines al dan niet toegang hebben tot jouw pagina. Voor meer informatie over robots.txt-bestanden, kijk je bij mijn andere artikel over “Controleren of je het juiste robots.txt-bestand hebt”.

Het is overigens sowieso handig om te checken of er misschien crawlfouten voorkomen op je website. Dit kun je checken met Google Search Console. Wil je meer weten, lees dan het artikel  over “De functies van Search Console voor hulp”.

Kun je ook iets anders gebruiken dan een iFrame?

iFrames zijn handig voor het toevoegen van een map, pdf bestand of een video. Zijn er dan alternatieven voor het iFRame? De meest populaire oplossingen volgens Gainchanger is Javascript API. De scriptcodes zorgen ervoor dat je bijvoorbeeld kaarten, video’s en recensies kunt invoegen. Door het gebruik van Javascript is Google in staat deze afzonderlijke stukjes inhoud ook te crawlen. En zeker wanneer het gaat om reviews, zorgt dat voor meer autoriteit.

Klaar om te beginnen?

Meer weten over onze SEO diensten? We helpen bedrijven beter gevonden te worden door hen te helpen bij het optimaliseren van hun website. Dagelijks monitoren we de gegevens van duizenden zoekwoorden die bepalend zijn voor de traffic op websites, zodat we weten waar we het over hebben. Hiermee hebben we de kennis en het inzicht om voor heel veel verschillende klanten de juiste SEO strategie te bedenken.

Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie. We laten je graag zien hoe we je kunnen helpen je website online te laten groeien.

Dit bericht is gepost in SEO. Bookmark de link.
Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h