Structured data voor local SEO

webdesign, seo, online marketing, website laten maken

Optimaliseer je website door de juiste Structured Data te kiezen en toe te passen. Hoe je dat doet lees je in deze handleiding.

Het gebruik van Local Schema Markup is heel belangrijk om Google te laten weten waar je bedrijf zich bevindt. Je weet mogelijk al het een en ander van het optimaliseren van je webpagina’s zodat ze goed gevonden worden door Google. Je gebruikt tags, schrijft uitstekende content en natuurlijk is de inhoud up to date. In deze handleiding leg ik je uit wat Schema Markup is en hoe je er gebruik van kan maken zodat jouw bedrijf bij de local search bovenaan in de zoekresultaten verschijnt.

Het verschil tussen Schema, Structured Data en Rich Results

Meestal worden de termen “Structured Data” en “Schema” door elkaar heen gebruikt als het gaat over SEO. Toch is er wel degelijk een verschil.

Structured data

Google definieert Structured Data als “een gestandaardiseerd formaat voor het verschaffen van informatie over een webpagina en het classificeren van de inhoud”. Met andere woorden, de Structured Data zijn ontwikkeld zodat de zoekmachines de juiste informatie op een pagina kunnen vinden en deze vervolgens op correcte wijze weergeven in de zoekresultaten.

Schema

Schema is een vorm van Structured Data, dat oorspronkelijk gelanceerd werd door Schema.org. Het werd bedacht in 2011 tijdens een gemeenschappelijk project waaraan alle grote zoekmachines (Google, Bing, Yahoo, Yandex) deelnamen. Door de markup te gebruiken die Schema.org biedt, worden webpagina’s geschikt om te worden getoond met zogenaamde Rich Results, oftewel zoekresultaten die net iets meer informatie geven dan alleen de titeltag en omschrijving.

Rich results

Rich snippets zijn zeer aantrekkelijke zoekresultaten met aanvullende waardevolle informatie die worden weergegeven naast de meta titel, meta beschrijving en url van een zoekresultaat. De extra informatie komt uit gestructureerde gegevens op de webpagina. Voorbeelden van deze gegevens zijn het aantal recensies van een product of pagina, de gemiddelde beoordeling van reviews, prijs van een product, aantal calorieën in een gerecht of de bereidingstijd daarvan.

Google heeft twee tools waarmee je kunt checken hoe je webpagina ervoor staat qua Structured Data: de Schema Markup Validator en de Rich Results Test. Deze worden later in deze handleiding voor het toepassen van structured data besproken.

rich-snippets
Voorbeeld van beoordelingen in het zoekresultaat

Zorgt Structured Data voor een hogere ranking?

Er is nogal wat discussie over de rol die Structured Data speelt in de rankings. Google heeft al vaker laten weten dat het gebruik van gestructureerde gegevens op zich geen ranking signaal is. Het gebruik van Structured Data kan wel degelijk een indirecte bijdrage leveren aan verbeterde lokale zichtbaarheid door de volgende aspecten:

–         Structured Data zorgt ervoor dat de zoekmachine crawlers beter snappen waar de pagina over gaat

Wanneer je Structured Data op de juiste manier toepast, maak je het werk van de crawlers een stuk eenvoudiger. Je kunt een website vergelijken met je schuur of zolder. Net als je in een schuur verschillende boxen zult vinden met gereedschap, winterspullen e.d. heeft een website ook een soort van inventaris. Denk aan tekst, foto’s, video’s, veelgestelde vragen etc.

Voor de meeste websites zal Google alleen de blauwe tag- titel en de omschrijving tonen op de zoekresultatenpagina, maar wanneer je Structured Data hebt gebruikt, is de kans groot dat Google veel meer informatie toont over je website. Door de Structured Data weet Google namelijk welke items er in de dichte boxen zitten, omdat het labels toevoegt aan de informatie op je website.

–         Structured data zorgt voor een grotere kans op het verkrijgen van Rich Results wat de CTR verbetert.

Rich Results zien er een stuk interessanter en aantrekkelijker uit waardoor er eerder op geklikt zal worden en dus de CTR (Click Trough Rate) verbetert. De CTR boost hangt wel af van het soort Rich Results, FAQ doen het bijvoorbeeld altijd erg goed.

Er komen dus meer bezoekers op je website omdat ze relevante stukjes informatie zien op de zoekresultatenpagina, zodat ze een beter idee hebben waar je website over gaat. Ook denken sommigen dat een hogere CTR een ranking signaal op zich is, maar hier lopen de meningen wel over uiteen. Hoe het ook zij, het levert in ieder geval meer bezoekers op en dat is waar SEO om draait.

Welke Structured Data is aanbevolen voor lokale websites?

De meeste websites maken al gebruik van enige vorm van Structured Data.Wil je echt gebruik gaan maken van alle mogelijkheden, dan ga je naar Schema.org om de opties te bekijken. Hier zul je verschillende categorieën aantreffen.

Heb je bijvoorbeeld een tandartspraktijk dan kies je Dentist – Schema.org Type

Maar heb je een restaurant dan kies je voor Restaurant – Schema.org Type

Het is belangrijk dat je de juiste bedrijfscategorie selecteert. Mocht je geen relevante categorieën kunnen vinden, kies dan als default ‘local business’’.

Hoe valideer je de gekozen Structured Data?

Wanneer er iets niet goed gaat bij het toepassen van de Structured Data, dan zal Google hiervan een melding doen (Rich Results kunnen niet getoond worden’). Om te kijken wat er fout is gegaan, kun je gebruik maken van twee tools: Schema Markup Validator en de Rich Results Test.

Google Search Console genereert ook verbeteringsrapporten met betrekking tot Structured Data. Hierna worden deze tools in meer detail uitgelegd.

Mark Up validator

Deze tool geeft zowel fouten als waarschuwingen m.b.t. toegepaste Structured Data, voordat je deze op je website gaat gebruiken. Je kunt de code rechtstreeks in deze tool plakken. De fouten moet je er perse uithalen, de waarschuwingen kun je vaak negeren.

Voorbeeld van Schema Markup Validator

Rich Results Test

Rich Results test is de de officiële tool van Google, waarmee je kunt checken welke Rich Results mogelijk zijn. Ook kun je hiermee vooraf bekijken hoe de Rich Results, oftewel uitgebreide zoekresultaten, er voor jouw website uit komen te zien.

De test laat eveneens de fouten zien en toont waarschuwingen. Ook hier is het van belang dat je de fouten oplost, terwijl de waarschuwingen geen effect hebben op het vertonen van de Rich Results.

Voorbeeld van Rich Results resultaten
Voorbeeld van Rich Results resultaten

Het monitoren van Structured Data in Google Search Console

Binnen Google Search Console kan je monitoren welke Structured Data je toepast op je website. Hiervoor heb je wel een geverifieerde account nodig. Niet alleen zorgt Google voor rapportage van fouten, maar krijg je ook per e-mail bericht wanneer je in actie moet komen omdat er problemen zijn geconstateerd met de gestructureerde gegevens op je website.

Conclusie

Er is geen enkele reden waarom je géén gebruik zou maken van Structured Data voor je website. Schema.org is voortdurend bezig nieuwe labels toe te voegen en zorgt ook voor verdere integratie met de Google Search Console.

In vergelijking tot andere SEO strategieën is het bijhouden van de Structured Data relatief simpel. Daar waar je bij de andere SEO punten voortdurend zaken moet aanpassen (denk aan meta tags, omschrijvingen en content updates), die meestal ook het uiterlijk van de website beïnvloeden, zijn de updates van Structured Data voor de bezoeker onzichtbaar. Het kost ook niet veel werk. Het enige wat wijzigt zijn de broncodes, die je dan opnieuw aan je pagina’s moet toevoegen.

Heb je dus een website voor je lokale bedrijf en wil je je zichtbaarheid online nog verder verbeteren, ga dan snel naar Schema.org en overleg met jouw webbouwer om te zien wat Structured Data voor jouw bedrijf kan betekenen.

Originele foto door Marcus Herzberg: Pexels

Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h