Bereik de juiste doelgroep met SEO

Bereik de juiste doelgroep met SEO

Hoe bereik ik mijn doelgroep met SEO?

Waarom investeren bedrijven in online marketing? Om meer traffic of leads te krijgen, of naamsbekendheid te vergroten?

Absoluut allemaal waar, maar ik denk dat het eigenlijk maar om één heel belangrijk iets draait, namelijk om een band te krijgen met je doelgroep. Want wanneer je jouw doelgroep aan je weet te binden kun je groei realiseren. De vraag is natuurlijk, hoe we SEO daar voor kunnen inzetten.

Als eerste moet je weten tegen wie je het hebt (wie is mijn doelgroep). Het uitzoeken van wie je bezoekers zijn of zouden moeten zijn, is enorm van belang. Want als je weet wie je doelgroep is, kun je dingen gaan inzetten die hen mogelijk interesseren. Hiermee kun je dan deze mensen bereiken en die band gaan opbouwen. Dit zal uiteindelijk het verschil maken waarom bezoekers voor jou kiezen en niet voor de concurrentie. In marketingtermen heet dat het profileren van persona’s.

Wat is een persona?

Een persona is zeg maar een modelbezoeker of –klant tot wie jij je richt.  De persona is gebaseerd op gegevens uit marktonderzoek en feitelijke gegevens van je bestaande klanten. De persona staat model voor jouw doelgroep.

Ik vraag mijn klanten tijdens een intakegesprek altijd voor wie ze een product of dienst aanbieden. Wanneer het antwoord is “iedereen”, dan weet ik dat er nog wel wat werk aan de winkel is. Want je product is nooit voor iedereen bestemd, maar voor een specifieke doelgroep. Dan pas kun je gaan bedenken hoe je je tot deze doelgroep moet gaan richten.

Neem deze website als voorbeeld. Deze blogposts worden niet door iedereen gelezen. Mijn kinderen lezen deze bijvoorbeeld niet eens, want ze hebben geen belangstelling voor SEO.

Maar er zijn honderden mensen in en rondom mijn netwerk die dit wel lezen omdat ze zich bezig houden met de zoekresultaten van hun website. De persona’s op wie deze blogs zijn gericht zijn dus eigenaren van websites,  webdesigners of online marketeers die zich met name richten op SEO werkzaamheden. Deze personen zijn representatief voor mijn doelgroep.

Dus, hoe beter we begrijpen wie we willen bereiken, hoe beter we ons werk kunnen doen.

SEO strategie
Hoe breng ik mijn doelgroep in kaart?

Hoe breng ik mijn doelgroep in kaart?

Wanneer je je doelgroep echt wil begrijpen, moet je nog veel meer over ze te weten komen. Je bent op zoek naar algemene verbanden. Hiermee krijg je niet alleen inzicht in wat ze doen, maar ook waarom ze dat doen.

Wanneer je hier serieus werk van maakt, dan zullen de opbrengsten van je SEO inspanningen veel groter zijn dan wanneer je zonder voorbereiding gaat beginnen.

Wanneer je je gaat verdiepen in je bezoeker dan zijn er drie terreinen waar je aandacht aan zou moeten besteden:

  • Demografische gegevens
  • Sociale dynamiek
  • In kaart brengen van de empathie

Demografische gegevens

Demografische gegevens kun je makkelijk vinden met behulp van marktonderzoek en gegevens. Je moet er wel zeker van zijn dat de gegevens betrouwbaar en actueel zijn. Raadpleeg meerdere bronnen check de datum van de onderzoeken.

Wanneer je de demografische gegevens van je persona gaat vaststellen, dan focus je op een goed begrip van:

  • Hoe omschrijven ze zich zelf?; Vader, moeder, student, sportman, ondernemer, zzp-er?
  • Waar ze wonen; dorp, stad, of aan de rand van de stad?
  • Tot welke generatie ze behoren; babyboomers, Generatie X, millenium kids?
  • Welke bedrijfstak ze werken; Constructie, ICT, Zorg, Financieel, Media?
  • Op welk niveau ze werken; uitvoerend, leidinggevend, verkoper, consultant?

Wat heeft dit met SEO te maken?

De inzet van online marketing voor iemand die zich richt op bijvoorbeeld een kinderdagverblijf heeft een andere benadering nodig dan wanneer je je richt tot de CEO in het bankwezen. Met deze kennis over je doelgroep ben je veel beter in staat om de juiste content te schrijven met gebruik van de juiste zoektermen.

Social presence van je doelgroep

Mensen zijn sociale wezen, kijk maar eens naar de enorme invloed van sociale media. Mensen willen graag bij een groep horen en niet graag opvallen of uit de toon vallen. Wanneer je dus weet bij welke groepen ze zich aansluiten, zegt dat iets over hun eigen gedrag. Wanneer je hier onderzoek naar gaat doen, richt je aandacht dan op de volgende zaken:

  • Met wie onderhouden ze contacten, ondergeschikten of juist bazen?
  • Welke merken zijn er in het spel of van invloed?
  • Aan welke groepen doen ze mee
  • Welke media heeft hun voorkeur (TV, internet, tijdschriften)?
  • Wat vinden ze leuk en wat doen ze in hun vrije tijd?

Hoe kan je SEO hiervan profiteren?

Met kennis over deze zaken schep je een context waarbinnen jouw benadering van de doelgroep het beste past. En het komt zeker van pas bij linkbuilding. Want als je weet waar je persona’s rondhangen, dan heb je ook de plekken gevonden waar links handig kunnen zijn.

Plekken waarvan je anders geen weet van had gehad. En met een gemeenschappelijk publiek heb je natuurlijk extra veel kansen om je producten te promoten.

Interesses van je doelgroep

Wanneer je op zoek bent naar een connectie met je doelgroep die echt resultaat oplevert, dan is de enige manier om dat voor elkaar te krijgen, de taal van je publiek te spreken, dezelfde interesses te delen en er over te communiceren.

Door het gedrag in kaart te brengen, ga je als het ware kijken door de bril van je doelgroep. Het gaat om de volgende speerpunten:

  • Wat zien ze? Wat gebeurt er om hen heen?
  • Wat zeggen ze? Tegen collega’s, vrienden, hun baas?
  • Wat doen ze? Hoe is hun houding en gedrag?
  • Wat voelen ze? Wat voor emoties ervaren ze doorgaans?
  • Wat horen ze? Wat zeggen hun vrienden, baas, familie en anderen?
  • Wat denken ze? Waar draait het echt om? Waar maken ze zich zorgen om? Wat willen ze bereiken?

Hoe kan je SEO hiermee verbeteren?

Door een beter inzicht in de wereld van je doelgroep, hun kijk op de dingen en hun manier van omgaan met anderen,  kun je je boodschap zodanig formuleren, dat die hen op een persoonlijk niveau aanspreekt.

We weten allemaal hoe belangrijk content is als het aankomt op SEO. Maar het gaat niet om hoeveel content, maar om de juiste content. Wanneer je je bezoekers op de juiste manier kunt aanspreken, content aan biedt die op hun diepste behoeftes in gaat, dan zal je veel meer likes en shares krijgen. En dat leidt natuurlijk weer tot meer bezoekers, leads, merkbewustzijn, enzovoorts.

Vertaling naar je SEO strategie

Ik hoop natuurlijk dat je met deze informatie verder zult gaan nadenken over wie degene is die jij wilt bereiken met je SEO strategie.

Door je doelgroep te definiëren, je te verdiepen in wie ze zijn en wat hun drijfveren zijn, kun je een veel effectievere strategie bedenken om een relatie tot stand te brengen met je website bezoekers. En is dat niet, waar we het allemaal voor doen?

Wil je meer weten over SEO en wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan eens contact met ons op.

Foto door Startup Stock Photos via Pexels

Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h