Boost je SEO met het updaten van oude content

seo boost met updaten oude content

Boost je SEO met het updaten van oude content

Regelmatig krijg ik de vraag van mensen die zich met SEO bezig houden wat je het beste met oude content kunt doen: vervangen voor een nieuwe pagina of de oude content updaten?

In de meest gevallen geef ik de voorkeur aan updaten van de oude pagina. De voornaamste reden is dat de oude pagina al bekend is bij Google en een zekere waarde heeft opgebouwd, al is  het maar vanwege backlinks en eerdere bezoekers.

Wanneer je dus een oude pagina als uitgangspunt neemt, dan heb je altijd een voorsprong op nieuwe content. Dit is niet alleen maar een aanname, maar wordt hier en daar ook door andere SEO specialisten bevestigd.

SEO specialisten geven doorgaans aan goede resultaten te behalen nadat er onderhoud is gepleegd aan bestaande content. Jaarlijkse updates kunnen ervoor zorgen dat bepaalde pagina’s jarenlang even hoog blijven ranken of zelfs hoger gaan ranken in de loop der jaren.

Voordelen van het updaten van oude content

Naast het zojuist benoemde argument zijn natuurlijk ook wel een aantal voordelen te bedenken voor het updaten van bestaande content.

Verbeterde CTR

Het meest directe effect dat je kunt zien na het updaten van een bepaalde pagina, is de CTR (click-through rate) in de zoekresulaten.

Mensen zullen van nature de voorkeur geven aan de nieuwste informatie. Wanneer ze dus meerdere resultaten te zien krijgen, zullen ze hoogstwaarschijnlijk kiezen voor de meest recente pagina over dit topic.

Denk bijvoorbeeld aan een zoekopdracht naar hoe je Netflix op je laptop kunt kijken.  Hoewel Google niet altijd de publicatiedatum toont, zoals je ziet in bijgaande afbeelding, is het toch logisch dat je voor een antwoord het liefst de nieuwste post bekijkt.

Boost je SEO

Soms, als je er zeker van wilt zijn dat je actuele informatie te zien krijgt, zul je waarschijnlijk het jaartal toevoegen aan je zoekopdracht. Bijvoorbeeld ‘De beste foto bewerkings app van 2020”. Mogelijk ga je nog een stapje verder en gebruik je speciale zoektools waarmee je Google expliciet aangeeft hoe nieuw de zoekresultaten moeten zijn.

Natuurlijk is de actualiteit van je bericht niet de enige belangrijke factor die van invloed is op de CTR. Aan de andere kant is het ook verdraaid lastig een voorbeeld te verzinnen waarbij actualiteit NIET in je voordeel werkt. Het hoeft niet altijd nuttig te zijn, maar baat het niet, dan schaadt het ook niet!

Hogere rankings

Het updaten van een oud artikel zal een positief effect hebben op een aantal bekende ranking factoren, die je positie in de zoekresultaten kunnen verbeteren.

We hebben dit zelf kunnen constateren door een oud blog uit 2018 te updaten. Na een daling in de afgelopen twee jaar, leverde de update onmiddellijk een verbetering op qua prestaties in de zoekresultaten en kwam uiteindelijk zelfs hoger uit dan de oorspronkelijke versie.

We denken dat dit veroorzaakt is doordat verschillende ranking factoren tegelijkertijd een prikkel kregen. Natuurlijk als eerste de actualiteit, hoewel dit doorgaans alleen een echte grote ranking factor is voor nieuws en trendy onderwerpen. Daarnaast was de content ook gewoon beter geworden qua inhoud.

Bespaar tijd

Je kunt veel tijd besparen door bestaande content te updaten. Het onderzoek is klaar, de structuur staat en veel van de inhoud kun je ongemoeid laten, de aanpassingen zijn puur oppervlakkig.

En het mooiste is wel dat er eigenlijk geen nadelen aan kleven. Uit onze ervaring bleek dat de geüpdate blogs net zo populair waren als nieuwe berichten.

Toegevoegde waarde

Nieuwe content is altijd een intensief proces. Binnen een gestelde termijn moet je iets produceren dat goed genoeg is. Als je daarentegen bestaande content actualiseert, heb je eindelijk de tijd om te letten op de kleine extra’s waarmee je je artikel  naar een hoger plan kunt brengen.

Misschien heb je wel eens die enorme pillar pagina’s (soort overzichtspagina waar verschillende onderdelen van een bepaald onderwerp worden belicht en verwezen) van de concurrentie bekeken en je je afgevraagd waar ze de tijd vandaan halen om ze te maken.

Waarschijnlijk zijn dergelijke pagina’s het resultaat van jarenlange inspanning,  samenvoeging en herschrijven van bestaande content. Dat is de kracht van het updaten van content. In plaats van dat dat je elke keer als een berg opziet tegen het maken van nieuwe content, stop je nu energie in het verbeteren van de bestaande pagina’s.

Welke pagina’s komen in aanmerking voor actualisering?

Hoe kies je nu welke pagina’s het waard zijn om een update te ondergaan? Gelukkig is daar een methode voor en zullen sommige pagina’s beter scoren dan anderen. Hier zijn de dingen waar je op kunt letten:

Evergreen content

Uiteraard moet de pagina nog steeds relevant zijn. Misschien je top 10 lijstjes, de gidsen en handleidingen die eigenlijk altijd nuttig blijven. Maar ook seizoensgebonden berichten, en dan vooral de to-do lijstjes en evenementenkalenders, kunnen jaarlijks geactualiseerd worden. Tot slot kun je op zoek gaan naar artikelen die een relatie hebben met recente gebeurtenissen binnen jouw vakgebied.

Wij hebben bijvoorbeeld een artikel geschreven over “Extreme daling traffic website in Google Analytics en het is altijd een grote hit rond de belangrijke Google updates.

Content die het nog niet zo heel erg goed doet

Het heeft weinig zin pagina’s te updaten die het al hartstikke goed doen. Dus die al ranken in de top of 5 van de zoekresultaten. Dat gaat echt niet veel opleveren. Ook heeft het niet veel zin pagina’s te updaten die het slecht doen, zeg die op pagina 2 of verder in de zoekresultaten verschijnen. Updaten zal dergelijke pagina’s echt niet helpen om ineens bovenaan de zoekresultaten te verschijnen.

De beste kandidaten voor een update zijn die pagina’s die eigenlijk op het randje zitten en eigenlijk alleen een klein duwtje nodig hebben om het goed te gaan doen. Deze pagina’s kun je vinden met Google Search Console, waarna je naar Zoekresultaten gaat waar je filtert op de zoektermen die je gebruikt en die lager scoren dan de 15e positie en dan laat zien van hoog naar laag. Scroll door de lijst en let op zoektermen die nu mogelijk (weer) relevant zijn.

 

oude content updaten

Bijna vergeten content

Als je je volgers wilt trakteren op een nieuwe versie, dan moet het artikel er ook nieuw uitzien. Dus niet een artikel dat je volgers nog vers in het geheugen hebben. Houd een marge aan van ca. 1 jaar en hergebruik content jonger dan een jaar niet, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Je kunt bijvoorbeeld uit ervaring weten dat je volgers ongeveer een half jaar actief zijn (en alles wat je post, lezen) en daarna verflauwt de interesse. In dat geval kun je dus alles wat ouder is dan een half jaar, hergebruiken.

Gebruik tijdloze URL’s

Wanneer je in de URL de leeftijd van je content al verraadt, dan is het niet handig om die content te updaten. Lezers worden al snel achterdochtig wanneer de titel van je geactualiseerde artikel luidt: Top 10 beste terreinfietsen in 2020, maar de URL bijvoorbeeld aangeeft: /2017/05/de-8-beste-seo-plugins/

Heb je de fout gemaakt je URL’s op een dergelijke manier in de tijd te bevriezen, dan zit er niets anders op dan een redirect te maken naar de nieuwere versie van de pagina.

Hoe kun je waarde toevoegen aan geactualiseerde pagina’s?

Wanneer je een oude pagina in een nieuw jasje gaat steken, dan is het doel uiteindelijk, om de bezoeker daarmee beter van dienst te zijn én om Google ervan te overtuigen dat de pagina betekenisvolle verbeteringen heeft ondergaan. Hierna een checklist van de punten waar je op moet letten als je aan het updaten slaat en beide doelen wilt bereiken:

  1. Verander de datum

Het beste behoud je de oorspronkelijke datum en voeg je de “laatste  update” datum toe aan je bericht. Soms kan het zelfs goed zijn om het woordje update toe te voegen aan de titel van je artikel, of een disclaimer te plaatsen bovenaan je pagina. Je kunt maar het beste eerlijk zijn over het feit dat het om een geactualiseerd bericht gaat, om valse verwachtingen bij je lezers te vermijden.

  1. Update je afbeeldingen

Afbeeldingen verouderen sneller dan je zou denken. Daarmee kunnen ze onmiddellijk de werkelijke publicatiedatum verraden. Zorg er daarom voor dat je afbeeldingen net zo actueel zijn als de inhoud. Let speciaal op verouderde interfaces ( Oude software versies, verouderde productmodellen en gedateerde gegevens.

  1. Controleer de links

Klik op iedere afzonderlijke link in je tekst en controleer of deze verwijst naar de juiste bestemming. Is de gelinkte content niet aanwezig of hopeloos verouderd, zoek dan naar meer actuele alternatieven.

  1. Verbeter je tekst

Het minste wat je kunt doen is verouderde discussieonderwerpen verwijderen en nieuwe ontwikkelingen toevoegen. Wil je nog een stapje verder gaan, dan kun je checken wat de concurrentie voor nieuws te melden heeft en je kunt inhaken op kritiek en verbeteringssuggesties van je lezers in de opmerkingen.

  1. Optimaliseer de zoektermen

Google’s voorkeuren voor het  gebruik van zoektermen zijn aan verandering onderhevig. Deed een bepaalde combinatie van zoekwoorden het een paar jaar geleden nog prima, vandaag kies je waarschijnlijk beter een andere insteek. Controleer bijvoorbeeld of je niet te veel de zoekterm in je tekst hebt verwerkt en zorg dat je tekst matcht met de huidige gewenste zoekterm dichtheid.

  1. Let op de lengte

Het aantal woorden is niet altijd bepalend voor de ranking, maar wel een goede indicator van de diepgang van je tekst.

  1. Review oude opmerkingen

Wat ga je doen met oude opmerkingen wanneer je de content update? Sommigen zullen zeggen dat je die moet behouden omdat je hiermee laat zien dat je berichten populair zijn. Anderen adviseren om ze weg te halen omdat je hiermee de ware leeftijd van je artikel verraadt en anderen ervan weerhoudt nieuwe reacties te plaatsen.

Vanuit SEO perspectief is het min of meer bewezen, dat opmerkingen niet echt van invloed zijn op je rankings, dus je loopt geen enkel risico wanneer je ze gewoon weghaalt. Aan de andere kant is er ook geen bewijs dat oude opmerking een averechts effect hebben op de gebruikers ervaring, dus mocht je ze liefst willen behouden, dan is dat volgens ons geen enkel probleem.

  1. Publiceer opnieuw en promoot

Als laatste stap in updating oude content, wil je deze natuurlijk onder de aandacht brengen van je volgers. Beschik je over een actief abonnee bestand of heb je volgers op social media, dan kun je het geactualiseerde artikel simpelweg verspreiden, zorgen voor wat extra traffic op je website, en besteedt aandacht aan opvallend gedrag van bezoekers. Al met al zou je hiermee mogelijk je rankings kunnen verbeteren.

Hoe gebruik je geactualiseerde berichten in je content planning?

Je kunt kiezen uit twee verschillende benaderingen, wanneer je de updates wilt inplannen in je huidige content kalender.

Retro-actief:

Deze benadering is nuttig voor iedereen die jarenlang oude content heeft verzameld om deze op een goede dag opnieuw te gebruiken. Neem de tijd om alles door te nemen en zodoende te beoordelen welke content geschikt zijn om te actualiseren. Maak een lijstje en neem deze op in je content planning.

Dit doen we nu ook in SEO PowerSuite. We hebben tientallen super goede blogs geselecteerd uit de laatste drie jaar en gaan die de komende tijd actualiseren en opnemen in onze planning. Op dit moment is 1 op de 5 artikelen een update.

Proactief:

Op het moment dat je een evergreen gepubliceerd hebt, kun je deze onmiddellijk inplannen voor een toekomstige update. Of het nu over 1 of 2 jaar is maakt niet uit, zolang als je het maar vermeldt in je contentkalender. Voorzien van een alarm zodat je het te zijner tijd niet kan vergeten, uiteraard. Dit is ook een mooie manier om willekeurige update ideeën veilig op te slaan: als de tijd daar is, heb je genoeg artikelen om aan te werken en te verbeteren.

Wij zijn onlangs hier ook zelf mee begonnen en hebben al meerdere berichten ingepland tot wel twee jaar vooruit. Op termijn gaat dit ons natuurlijk veel tijd schelen, wanneer de ingeplande updates aan de beurt zijn.

Tot slot

Het updaten van oude content wordt nog wel eens over het hoofd gezien bij het bepalen van de SEO strategie. Het levert steeds meer tijdwinst op,  zorgt voor een bijna gegarandeerde boost in de zoekresultaten en zorgt er ook nog voor dat je lezers blij worden.

Foto Suzy Hazelwood via Pexels

Dit bericht is gepost in SEO. Bookmark de link.
Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h