Dit zijn de SEO trends voor 2021!

SEO trends 2021

Dit zijn de SEO trends voor 2021!

In deze tijd van het jaar is het gebruikelijk om vooruit te blikken naar 2021. Wat is nieuw en wat verdwijnt? Meestal zijn de veranderingen binnen SEO niet zo spectaculair, maar voor 2021 ziet dit er wel een stuk anders uit.

Updates die invloed hebben gehad op SEO in 2020.

Google past regelmatig de algoritmes aan waarmee websites worden beoordeeld. Wel duizenden keren per jaar. De meeste updates vallen nauwelijks op, maar er zijn altijd wel een paar belangrijke wijzigingen. Hiermee veranderen de regels rond zoeken op internet voortdurend. Dit betekent dat ook de zoekmachine optimalisatie (SEO) steeds in beweging is.

Je zou kunnen zeggen dat het met zoveel wijzigingen, bijna onmogelijk is om het juiste te doen voor SEO, maar dat is gelukkig niet waar. Er zit namelijk wel een patroon in de wijzigingen. Google brengt de wijzigingen uitsluitend aan om de zoekresultaten te verbeteren.

Beetje bij beetje zie je dan ook dat Google steeds beter wordt in het tonen van de juiste, relevante zoekresultaten. Het draait steeds meer om de echte inhoud. Goede content dus.

Toekomst van SEO

Hoewel het steeds lastiger wordt je website hoog in de zoekresultaten te krijgen, betekent dit nog niet het einde van SEO.

Aan de ene kant zullen bepaalde SEO technieken inderdaad minder bruikbaar. Aan de andere kant ontstaan er ook weer compleet nieuwe mogelijkheden voor SEO. Ik noem structured data, entiteiten  en lokale SEO wordt steeds genuanceerder (leuk!).

De toekomst van SEO is niet voorbij, maar wordt steeds uitdagender, technischer en nog belangrijker voor jou lokale vindbaarheid.

Is SEO zelf nog wel te doen als website eigenaar?

Voordat je nu afhaakt omdat het te technisch wordt: maak je geen zorgen, ik leg straks precies uit wat het is en wat je ermee kunt. Want niet alleen zal ik de belangrijkste SEO trends voor 2021 bespreken, ik leg ook uit hoe de ranking factoren werken en hoe jij er je voordeel mee kunt doen. Overigens zijn het echt niet allemaal NIEUWE ranking factoren, maar gaat het ook om factoren die al jaren mee tellen bij SEO, maar die de komende tijd veel belangrijker gaan worden.

Dit zijn de onderdelen die in de SEO trends 2021 het meeste invloed gaan hebben op de ranking van je website in de zoekresultaten van Google. Sommigen zullen je wellicht al bekend voorkomen, anderen vragen misschien om een toelichting. Komt goed, ik ga ze stuk voor stuk toelichten. De SEO trends van van 2021 zet ik hier onder voor je op een rijtje.

1. Core Web Vitals om de gebruikers ervaring (UX) te meten

In mei 2020 introduceerde Google drie nieuwe statistieken ter aanvulling om de gebruikerservaring te bepalen in het concept of Core Web Vitals

Deze drie nieuwe statistieken hebben allemaal te maken met paginasnelheid: hoe snel de pagina laadt, hoe snel de pagina interactief wordt en hoe de stabiel de pagina is tijdens het laden.

core-web-vitals-webdesign

Bron:Google

Onlangs kondigde Google aan dat Core Web Vitals in mei 2021 officieel in gebruik genomen zal worden voor het ranken van websites in de zoekresultaten.

Als dat gebeurt, dan zullen deze factoren een beslissende factor vormen wanneer er door Google een keuze gemaakt moet worden tussen twee gelijke pagina’s over een bepaald onderwerp. Met andere woorden, de keuze zal uiteraard vallen op de pagina die het beste scoort op de genoemde statistieken.

Hoe kun je deze factor optimaliseren?

Core Web Vitals kun je meten met de meeste Google tools voor website ontwikkelaars:

  1. PageSpeed Insights,
  2. Chrome UX Report,
  3. Search Console,
  4. Chrome DevTools,
  5. Lighthouse
  6. Web Vitals Chrome Extension

De meeste tools geven tegelijkertijd suggesties hoe je de score kunt verbeteren, je hoeft alleen het advies op te volgen totdat je tevreden bent over je behaalde resultaat.

2. De mobiele versie van je website als uitgangspunt bij indexering

Al in 2016 is Google gestart bij het indexeren om te schakelen naar het functioneren van de mobiele versie van je website. Tot nu toe was dat een heel langzaam proces waarbij Google alle websites heeft  gecontroleerd op het überhaupt hebben van een mobiele versie.

Het omschakelen naar mobile first werd alleen gebruikt bij die websites die de test doorstonden. Bij nieuwe websites werd automatisch de mobiele versie gebruikt voor de indexering. Na vier jaar is dit proces nagenoeg voltooid, maar nog steeds zijn er websites zonder de juiste aanpassingen voor het vertonen op mobiele apparaten.

Google geeft aan dat nu ook de ongeschikte websites voor mobiel  geforceerd overgezet worden op mobile first indexering. Of je website er nu klaar voor is of niet.

Dat betekent dus dat zelfs wanneer je een geweldige snelle en mooie website hebt op desktop, maar deze er op mobiel niet goed wordt getoond, traag laadt etc, je een aardig probleem hebt, want je website zal domweg niet meer bovenaan in de zoekresultaten voorkomen.

Hoe kun je dit optimaliseren?

Ben jij één van diegene die nog niet overstap heeft gemaakt naar een mobiel vriendelijke versie van je website, dan kun je de mobile friendly test gebruiken die Google speciaal voor dit doel heeft ontwikkeld. Een must binnen de SEO trends voor 2021!

mobile-friendly-test-google

Kom je niet goed uit de test? Dan is het hoog tijd om een responsive website te laten maken. (responsive wil zeggen dat de schermafbeelding van de website automatisch aangepast wordt aan de scherm afmetingen van het mobiele apparaat, waardoor tekst goed leesbaar blijft en knoppen bereikbaar).

3. Artificial Intelligence op de zoekresultaten

Artificial Intelligence werd in 2015 met RankBrain in gebruik genomen door Google. Later volgde update BERT in 2019 en hiermee maakte Google een geweldige sprong bij het benutten van AI om zowel de zoekopdracht als de zoekresultaten te interpreteren. In één jaar tijd ging het gebruik van AI van 10% naar 100% in alle Engelstalige zoekopdrachten.

Deze update heeft er voor gezorgd dat Google uitstekend de ware betekenis of inhoud van een zoekopdracht kan identificeren. Zoals omgaan met dubbele betekenissen, spellingfouten corrigeren, synoniemen vinden en kan eerder genegeerde stopwoorden betrekken bij de interpretatie.

Artificial Intelligence wordt door Google ook gebruikt bij het vinden van videofragmenten of het herkennen van een liedje wanneer de zoeker alleen een stukje zal neuriën en nog heel veel andere zaken die voorheen onmogelijk leken.

Hoe kun je je website optimaliseren voor AI?

Omdat Google nu exact weet hoe de menselijke spraak in elkaar zit, hoef je je minder druk te maken bij het samenstellen van de tekst van je webpagina’s. Je kunt dus met een gerust hart schrijven voor je ware publiek,  zonder al te veel rekening te houden met de zoekmachines.

Het gebruik van zoektermen en het geadviseerde gebruik van synoniemen, zijn dankzij deze SEO trend van 2021 veel minder noodzakelijk als voorheen.

4. Gebruik van entiteiten en backlinks

Vandaag de dag herkend Google meer dan 5 biljoen entiteiten en meer dan 500 biljoen eigenschappen van entiteiten. Op zich is dat eigenlijk nog helemaal niet zo veel, omdat entiteiten niet alleen mensen kunnen zijn, maar ook boeken, liedjes, films, bedrijven, concepten, eigenlijk van alles dus.

Het belangrijkste is dat Google de technologie heeft om zelf nieuwe entiteiten te ontdekken. Het gebruikt AI om de syntaxis rond bekende entiteiten te volgen en te checken of dit tot nieuwe leidt. Vervolgens worden die nieuwe entiteiten opgeslagen als gerelateerd aan de oude.

Syntaxis betekenis (Bron: Wikipedia)

Syntaxis ook vaak zinsleer genoemd, is een deelgebied binnen de theoretische taalkunde dat in ruime zin de studie omvat van alles wat met de opbouw en structuur van zinsdelen en zinnen te maken heeft, ofwel van de zinsbouw. Het begrip syntaxis wordt ook wel gelijkgesteld aan zinsbouw.

Op deze manier verandert het web van Google in een netwerk van onderlinge gerelateerde entiteiten in plaats van het huidige web van onderling gelinkte webpagina’s.

Met dit model kan Google beoordelen welke bedrijven te vertrouwen zijn, wie de autoriteiten zijn en wie de experts. Daarmee heeft Google een sterke troef in handen om te bepalen welke content het echt verdient om hoger te ranken.

Hoe kun je dit optimaliseren?

Waarschijnlijk doe je er goed aan je te verdiepen in wat precies entiteiten zijn. Vanuit SEO oogpunt gezien is de meest logische stap dat je je eigen merk-entiteit gaat ontwikkelen. Je kunt werken aan je naamsbekendheid, gebruik maken van structured data (met Schema markup), het claimen en optimaliseren van je GMB account (Google Mijn Bedrijf) profiel en gebruik maken van relevante entiteiten wanneer je nieuwe content maakt. Eigenlijk heeft het veel weg van wat je vroeger deed met zoektermen en backlinks, alleen is het nieuwe model  een stuk gecompliceerder.

5. E-A-T factoren zullen waarschijnlijk een grotere rol gaan spelen

Factoren die de Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (Trust) meten, vormen altijd een controversioneel onderwerp binnen de SEO community. De een beweert dat E-A-T een ranking signaal is, terwijl anderen volhouden dat Google op geen enkele manier deze factoren kan meten met het algoritme dat Google gebruikt voor ranking.

Eerlijk gezegd kan Google waarschijnlijk op de meeste van de vragen over E-A-T factoren geen rechtstreeks antwoord geven.  Het kan namelijk niet controleren of de informatie wetenschappelijk kloppend is en of de schrijver daadwerkelijk expert is op het gebied waarover deze schrijft.

Wel kan Google indirecte E-A-T signalen controleren. Wanneer een pagina bijvoorbeeld alle juiste entiteiten noemt die betrekking hebben op het onderwerp, dan zal de gegeven informatie vermoedelijk juist zijn.

Hoe kun je je voordeel doen met deze trend?

Het gaat gelukkig niet alleen om entiteiten en Artificial Intelligence. Met veel van de indirecte E-A-T signalen ben je al bekend en deze zijn ook eenvoudig aan te tonen. De bekende backlinks zijn nog steeds een signaal voor autoriteit.

Een veiligheidscertificaat of keurmerk is nog altijd een signaal voor betrouwbaarheid,  net als een goede klantenreview dat is.

6. Lokale SEO wordt steeds complexer

Het is nog niet zo lang geleden dat Google lokale bedrijven als suggestie liet zien op basis van afstand, oftewel de nabijheid tot de zoeker. Maar de afgelopen jaren is er een kentering te zien, waarbij nabijheid minder belangrijk is geworden ten opzichte van kwaliteit en inhoudelijke relevantie. Dit betekent dat bedrijven nu wat meer speelruimte hebben om de lokale rankings te pakken.

Google mijn bedrijf voegt steeds meer opties toe aan de vermelding. Bedrijven kunnen nu openbare berichten plaatsen, vragen beantwoorden, producten en diensten toevoegen, reserveringen aanbieden en berichten versturen, allemaal vanuit het Google Mijn Bedrijf profiel, dat compleet verschijnt in de zoekresultaten.

google mijn bedrijf webcare4all

Google voegt steeds meer mogelijkheden toe. Neem  COVID19.  Google voegde na de uitbraak en de lockdown onmiddellijk opties toe, zoals ‘tijdelijk gesloten’, ‘alternatieve openingstijden’, ‘verzamelen van donaties’, ‘verkoop van cadeaukaarten’ en activeerde speciale attributen waarmee je als bedrijf kan laten zien dat je je aan de veiligheidsmaatregelen houdt:

Hoe speel ik op deze SEO trend in?

Het beste wat je kan doen om je lokale positie SEO technisch te verbeteren, is door je GMB vermelding te optimaliseren. Beschouw  het als je tweede website, bekijk alle beschikbare opties (berichten, Q&A, attributen, etc.) en houd je reviews goed in de gaten.

7. Gebruik van Structured Data

Structured Data kun je op zich niet nieuw noemen, want daar gaat het al jaren over. Gek genoeg wordt het nog maar weinig toegepast in SEO strategieën, terwijl het gestructureerd aanbieden van gegevens steeds belangrijker wordt.

Structured data worden met name gebruikt voor het maken van rich snippets. Kijk maar naar de weergave van Google van recepten of artikelen, bovenaan de SERP’s. Zonder gebruik van structured data, zal Google niet deze rich snippets kunnen vertonen.

structured data webcare4all

Een andere manier waarop Structured Data van pas komt, is bij lokale SEO. Er is een type schema dat ‘local business’ heet waarmee je jouw bedrijf, het adres en de belangrijkste contactgegevens kunt markeren. Heb je dit eenmaal op je website gebruikt, dan vertelt dit ‘local schema’ Google waar jouw bedrijf zich bevindt en verbeter je de kansen om in de lokale zoekresultaten te verschijnen.

Tot slot helpen gestructureerde gegevens bij het maken van nieuwe entiteiten. Hoewel Google ook entiteiten kan ontdekken binnen niet gestructureerde informatie, versnel je dit proces door structured data te gebruiken om belangrijke plekken, mensen en bedrijven te markeren.

Wat kun je doen om van structured data te profiteren?

Misschien denk je dat dit te ingewikkeld is om zelf uit te proberen, maar dat is echt niet zo. Het zijn gewoon kleine stukjes HTML code die je aan je webpagina’s toevoegt.

8. Google gaat steeds verder om de zoeker zo goed mogelijk te helpen

Google kan na de update BERT nu niet alleen pagina’s vinden maar ook gedeeltes van tekst, om de vraag van de zoeker zo exact mogelijk te beantwoorden.

Wanneer je bijvoorbeeld wilt weten of een pinguïn kan vliegen, dan laat Google precies de paragraaf zien waar het antwoord in staat. Je hoeft niet eens de hele pagina door te lezen. Je hoeft eigenlijk zelfs niet naar de betreffende website te gaan om het antwoord te krijgen waarnaar je op zoek bent!

seo trends 2021

Behalve dergelijke gedetailleerde antwoorden, kan Google ook nog een enorme variëteit in andere gedetailleerde antwoorden, kennis grafieken, lijsten en tabellen produceren:

seo trends 2021

Wat dit voor SEO betekent is niet helemaal duidelijk. Steeds meer  vragen van zoekers zullen beantwoord worden op de nul positie, dus bovenaan de zoekresultaten en in een steeds sneller tempo, want binnenkort zal BERT volledig ingezet worden voor het bepalen van de zoekresultaten. Of het aantal website bezoekers daarmee gaat af nemen en wat dat voor gevolgen heeft, is nog maar de vraag.

Hoe hier op in te spelen?

Maak je content met in gedachte een ‘featured snippet’ (een stuk tekst in de zoekresultaten met daarin beknopt de gevraagde informatie). Gebruik herhalingen om het onderwerp te benadrukken voor je kopteksten, Google zou ze immers kunnen gebruiken voor een opsomming.

Voeg FAQ schema toe aan je pagina’s, Google gebruikt ze wellicht bij de beantwoording van zoekopdrachten in vraagvorm. Maak tijdstempels in je YouTube video’s, wie weet pikt Google er een fragment uit om een zeer specifieke vraag te beantwoorden.

Tot slot

Vroeger waren simpele SEO technieken voldoende om je pagina’s te ranken, of ze nou goed waren of niet. Tegenwoordig komt goede content op de eerste plaats en gebruik je SEO om er voor te zorgen dat Google die content ook opmerkt en weergeeft.

Kijken we naar de toekomst dan lijkt het erop of dit een steeds ingewikkeldere taak zal worden, vooral nu er steeds meer ‘verrijkte elementen’ op de zoekresultaten pagina’s verschijnen, in plaats van een lijst met gerankte webpagina’s.

Met andere woorden, het gaat er meer om dát Google jouw informatie laat zien in een aantrekkelijke vorm.

 

Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h