Content van je website updaten of verwijderen?

content-seo

Content van je website updaten of verwijderen?

Wanneer content niet meer relevant is, zou je deze van tijd tot tijd moeten verwijderen of weer up-to-date moeten maken. Het maakt absoluut niet uit of dit komt door nieuwe inzichten of feiten die beter passen bij je huidige business, of omdat je bijvoorbeeld bepaalde diensten niet meer aanbiedt. Zie het maar als voorjaarsschoonmaak. Als je inhoud achterhaald is, is het enige wat je hiermee kunt doen updaten of verwijderen van verouderde pagina’s en berichten. Er zijn talloze manieren waarop je dit kan doen. Ik zal in dit artikel aangeven waar je op moet letten zodat je weet wat voor jou de beste manier is.

Content nog steeds geldig? Maak deze dan weer up-to-date

We hebben bijvoorbeeld dat stuk over de lengte van meta descriptions dat we de laatste tijd constant moeten aanpassen. We willen dat het precies de stand van zaken weergeeft, ook al verandert Google voortdurend haar beleid. De ene keer moet de meta descriptions langer zijn (we hebben hier zelf onderzoek naar gedaan) en op andere momenten lijkt het of het beter werkt wanneer ze weer hun oude lengte hebben. Wij proberen jou uit te leggen hoe je meta descriptions moeten schrijven die het meeste resultaat opleveren op dat moment. Hoewel de inhoud dus altijd relevant zal blijven, is het wel zaak het steeds aan te passen aan de meest recente wijzigingen.

Je kan heel makkelijk nieuwe waardevolle content maken door het verversen van oude berichten, wanneer het tenminste mogelijk is de inhoud aan te passen aan de actualiteit. Je kunt bijvoorbeeld oudere gedeeltes vervangen door updates of je kunt drie oude berichten samenvoegen tot één nieuwe post. Wanneer je dit doet moet je niet vergeten om de oude berichten te voorzien van een 301 Redirect naar het nieuwe bericht. Meer hierover vertel ik later.

Heb je oude berichten of pagina’s niet meer nodig? Verwijder deze dan

Het is altijd mogelijk dat je berichten of pagina’s tegen komt die je echt niet meer nodig hebt. Denk maar aan een paar regels van een blogpost over een artikel dat je al jaren niet meer verkoopt en ook niet van plan bent om het ooit nog te gaan verkopen. Of informatie over een leverancier met wie je nooit meer wenst samen te werken. Of misschien pagina’s waar eigenlijk nauwelijks iets op staat, ook wel thin-content pagina’s genoemd. Dit zijn maar een paar voorbeelden, maar ik ben er van overtuigd dat je weet waar ik het over heb. Dergelijke verouderde artikelen voegen absoluut niets toe en hebben dan ook geen enkele waarde voor je website: deleten dus. Vertel Google ook dat de berichten of pagina’s niet meer bestaan of geef de URL een ander doel.

Als ik het over verwijderen van content heb, bedoel ik niet alleen drukken op de “delete” knop en klaar. Want de inhoud zou zomaar nog weken kunnen opduiken in Google Search. Bovendien zou de URL ook nog wel enige link waarde kunnen hebben, en het zou zonde zijn om die te laten schieten.

301 Redirect het oude bericht naar een verwant bericht

Wanneer de URL nog enige waarde heeft, bijvoorbeeld, omdat je een aantal goede kwalitatieve links hebt die verwijzen naar deze URL, dan wil je natuurlijk de waarde overhevelen door een 301 redirect aan de pagina te koppelen; een soort verwijzing naar een andere pagina.

Stel dat je een oud bericht hebt over een bepaald hondenras. Dit bericht wil je verwijderen, dus de volgende logische stap is om een redirect te plaatsen naar een bericht over een ander ras dat het dichts in de buurt komt. Is die niet voor handen, plaats dan een redirect naar de categorie pagina voor deze berichten (“hondenrassen”). Lukt ook dat niet, redirect naar de homepage. Die zou bijvoorbeeld over huisdieren kunnen gaan. Het is in ieder geval een verwant onderwerp, maar misschien zijn er toch betere pagina’s op je website te vinden.

Vertel de zoekmachines dat de content met opzet is verwijderd

Een andere manier om er zeker van te zijn dat Google je oude berichten compleet vergeet, is een “410” status in Google Search Console aan te maken. Wanneer Google een bericht niet kan vinden, bijvoorbeeld omdat je die verwijderd hebt, dan zal jouw server doorgaans een “404 Not found” melding verzenden naar de zoekmachine bot. Vervolgens zul je een 404 crawl foutmelding  aantreffen in de Google Search Console voor die pagina. Dit kun je opheffen door een redirect te plaatsen zoals ik eerder uitlegde. Google zal deze vinden en de URL zal geleidelijk aan uit de zoekresultaten verdwijnen. Maar hier gaat wel wat tijd over heen. De 410 is een veel krachtigere tool omdat het Google aangeeft dat de pagina voor altijd verdwenen is en nooit meer terugkomt. Je hebt de pagina met opzet verwijderd. Punt. Google zal dan sneller in actie komen. Heb je geen idee waar ik het nu over heb, Google dan eens op “server status codes”.


URL verwijderen in Google Search Console

 

Heb je oude content die je wilt verwijderen?

Ik denk dat het nu wel duidelijk zal zijn. Er zijn drie manieren om verouderde artikelen, berichten en pagina’s te verwijderen.

  1. Update het oude bericht of de verouderde pagina en publiceer deze opnieuw
  2. Redirect de verouderde content naar verwante pagina’s
  3. Verwijder de pagina compleet wanneer de content geen enkel nut meer heeft.

Doe je best met de voorjaarsschoonmaak van je website.

Reacties

reacties

Send this to a friend