Hoe bereik je ECHTE mensen?

groep mensen op telefoon

De menselijke kant van SEO

In feite gaat SEO over creëren van een band met je doelgroep.

Waarom investeren bedrijven in SEO? Om meer traffic of leads te krijgen, of naamsbekendheid te vergroten? Absoluut allemaal waar, maar ik denk dat het eigenlijk maar om één heel belangrijk iets draait, namelijk om een band te krijgen met je bezoekers.

Want alleen wanneer je doelgroep aan je weet te binden kun je groei realiseren. De vraag is natuurlijk, hoe we SEO kunnen gebruiken om zo’n band te creëren.

Als eerste moet je weten tegen wie je het hebt, wil je een bepaald publiek aanspreken. Uitzoeken wie je bezoekers zijn of zouden moeten zijn, is daarom van belang. Want als je weet wie je voor je hebt, kun je dingen gaan bedenken die ze mogelijk interesseren. En hiermee kun je deze mensen bereiken en die band tot stand brengen. Het verschil waarom de bezoekers voor jou kiezen en niet voor de concurrentie. In marketing termen heet dat het profileren van persona’s.

Wat is een persona?

Een persona is zeg maar een modelbezoeker of –klant tot wie jij je richt.  De persona is gebaseerd op gegevens uit marktonderzoek en feitelijke gegevens van je bestaande klanten. De persona staat model voor jouw doelgroep.

Ik vraag dan ook altijd aan mijn klant voor wie ze een product of dienst aanbieden. Wanneer het antwoord is “iedereen”, dan weet ik dat er nog wel wat werk aan de winkel is. Want je product is nooit voor iedereen bestemd, maar voor een specifiek persoon. Aan jou taak om uit te zoeken wie degene is en dan pas ga je bedenken hoe je je tot diegene moet richten.

Neem deze website als voorbeeld. Deze artikelen worden niet door iedereen gelezen. Mijn vrouw leest ze bijvoorbeeld niet eens, want ze heeft geen belangstelling voor SEO. Maar er zijn honderden professionals die dit wel lezen omdat ze zich bezig houden met zoekresultaten. De persona van deze website is dus de webdesigner of SEO verantwoordelijke. Deze is representatief voor mijn doelgroep.

Dus, hoe beter we begrijpen wie we trachten te bereiken, hoe beter we ons werk kunnen doen.

Waar begin ik als ik mijn persona wil profileren?

Er is veel onderzoek gedaan naar persona’s maar lang niet altijd even effectief. Marktonderzoek en gegevens kunnen goede diensten bewijzen, maar zijn niet altijd de meest betrouwbare bronnen van informatie.

Wanneer je je doelgroep echt wil begrijpen, moet je nog veel meer over ze te weten komen. Je bent op zoek naar algemene verbanden. Hiermee krijg je niet alleen inzicht in wat ze doen, maar ook waarom ze dat doen.

Nu moet je niet afhaken omdat je denkt dat dit meer over psychologie gaat dan over SEO. Geloof me, wanneer je hier serieus werk van maakt, dan zullen de opbrengsten van je SEO inspanningen veel groter zijn dan wanneer je lukraak content gaat maken.

Wanneer je je gaat verdiepen in je bezoeker dan zijn er drie terreinen waar je aandacht aan zou moeten besteden:

  • Demografische gegevens
  • Sociale dynamiek
  • In kaart brengen van de empathie

Demografische gegevens

Demografische gegevens kun je makkelijk vinden met behulp van marktonderzoek en gegevens. Je moet er wel zeker van zijn dat de gegevens betrouwbaar en actueel zijn. Raadpleeg meerdere bronnen check de datum van de onderzoeken.

Wanneer je de demografische gegevens van je persona gaat vaststellen, dan focus je op een goed begrip van:

  • Hoe ze zichzelf zien; Vader, moeder, student, sportman, ondernemer, zzp-er?
  • Waar ze wonen; dorp, stad, of aan de rand van de stad?
  • Tot welke generatie ze behoren; babyboomers, Generatie X, millenium kids?
  • Welke bedrijfstak ze werken; Constructie, ICT, Zorg, Financieel, Media?
  • Op welk niveau ze werken; uitvoerend, leidinggevend, verkoper, consultant?

Wat heeft dit met SEO te maken?

Een website die zich richt op de behoeftes van bijvoorbeeld een kinderdagverblijf heeft een andere benadering nodig dan wanneer je je richt tot Senior executives in het bankwezen. Met deze kennis over je doelgroep ben je veel beter in staat om de juiste content te schrijven met gebruik van de juiste zoektermen.

Sociale dynamiek

Mensen zijn sociale wezen, kijk maar eens naar de enorme invloed van sociale media. Mensen willen graag bij een groep horen en niet graag opvallen of uit de toon vallen. Wanneer je dus weet bij welke groepen ze zich aansluiten, zegt dat iets over hun eigen gedrag. Wanneer je hier onderzoek naar gaat doen, richt je aandacht dan op de volgende zaken:

  • Met wie onderhouden ze contacten, ondergeschikten of juist bazen?
  • Welke merken zijn er in het spel of van invloed?
  • Aan welke groepen doen ze mee
  • Welke media heeft hun voorkeur (TV, internet, tijdschriften)?
  • Wat vinden ze leuk en wat doen ze in hun vrije tijd?

Hoe kan je SEO hiervan profiteren?

Met kennis over deze zaken schep je een context waarbinnen jouw benadering van de doelgroep het beste past. En het komt zeker van pas bij link building. Want als je weet waar je persona’s rondhangen, dan heb je ook de plekken gevonden waar links handig kunnen zijn. Plekken waarvan je anders geen weet van had gehad. En met een gemeenschappelijk publiek heb je natuurlijk extra veel kansen om je producten te promoten.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”25788″ img_size=”full” alignment=”center” css=”.vc_custom_1473692811612{padding-top: 32px !important;padding-bottom: 52px !important;}”][vc_column_text]

In kaart brengen van de empathie van je doelgroep

Ik hoor je al denken, dit gaat te ver. Maar bedenk zelf eens, wanneer je op zoek bent naar betekenisvolle connecties met je publiek die echt resultaat opleveren, dan is de enige manier om dat voor elkaar te krijgen, de taal van je publiek te spreken, dezelfde interesses te delen en dezelfde mening te ventileren. Door de empathie in kaart te brengen, ga je als het ware kijken door de bril van je doelgroep. Het gaat om de volgende speerpunten:

  • Wat zien ze? Wat gebeurt er om hen heen?
  • Wat zeggen ze? Tegen collega’s, vrienden, hun baas?
  • Wat doen ze? Hoe is hun houding en gedrag?
  • Wat voelen ze? Wat voor emoties ervaren ze doorgaans?
  • Wat horen ze? Wat zeggen hun vrienden, baas, familie en anderen?
  • Wat denken ze? Waar draait het echt om? Waar maken ze zich zorgen om? Wat willen ze bereiken?

Hoe kan je SEO hiermee verbeteren?

Door een beter inzicht in de wereld van je doelgroep, hun kijk op de dingen en hun manier van omgaan met anderen,  kun je je boodschap zodanig formuleren, dat die hen op een persoonlijk niveau aanspreekt.

We weten allemaal hoe belangrijk content is als het aankomt op SEO. Maar het gaat niet om hoeveel content, maar om de juiste content. Wanneer je je bezoekers op de juiste manier kunt aanspreken, content aan biedt die op hun diepste behoeftes in gaat, dan zal je veel meer likes en shares krijgen. En dat leidt natuurlijk weer tot meer bezoekers, leads, merkbewustzijn, enzovoorts.

Begin je eigen persona’s te profileren

Ik hoop natuurlijk dat je met deze post diepere zult gaan nadenken over wie degene is die jij wilt bereiken met je SEO strategie.

Door je publiek te definiëren, je te verdiepen in wie ze zijn en wat hun drijfveren zijn, kun je een veel effectievere strategie bedenken om een relatie tot stand te brengen met je website bezoekers. En is dat niet, waar we het allemaal voor doen?

Wil je meer weten over SEO en wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan eens contact met ons op. Of laat een reactie achter onder deze blogpost!

Reacties

reacties

Send this to a friend