Facebook reacties op je blog

Facebook reacties op je blog

Facebook reacties op je blog

Veel mensen gebruiken WordPress om artikelen te plaatsen of blogs te schrijven. Het is dan handig om ervoor te zorgen dat bezoekers een reactie kunnen achterlaten. Hiermee zorg je ervoor dat mensen vaker je site bezoeken. Want ze komen terug om reacties van anderen te lezen. Hierdoor zorg je ervoor dat je website bekend wordt onder steeds meer mensen. Hoe meer reuring, hoe beter natuurlijk, wanneer je er op uit bent een hoop volgers te krijgen.

WordPress biedt daartoe ook voldoende tools, waarmee je heel eenvoudig een forum in elkaar zet. Helaas biedt WordPress echter weinig tot geen bescherming tegen spammers en haatzaaiers. Omdat je mensen niet kunt verbieden foute of beledigende reacties te plaatsen, kan dat vervelend zijn. Bij Facebook is de kans op dergelijke reacties veel minder groot. In dit artikel ga ik het dus hebben over waarom je beter Facebook kunt gebruiken als platform voor reacties op je blog of artikelen die je op je website plaatst. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je je voordeel kunt doen met reacties en hoe je een community maakt op facebook.

Wat reacties voor jouw website kunnen betekenen

Wanneer je een blog schrijft dan hoop je natuurlijk een groot online publiek te bereiken. Je richt je met je blog op gelijkgestemden, mensen die interesses hebben die overeenkomen met wat jouw website te bieden heeft. Het heeft wederzijdse voordelen; de bezoekers vinden waardevolle informatie door jouw website te bezoeken en jij bouwt een groot publiek op. Maar je kunt het nog mooier maken door ervoor te zorgen dat er interactie mogelijk is tussen je bezoekers. Dit doe je door niet alleen een reactieveld toe te voegen waar de bezoeker zijn feedback kan geven op je blog, maar door de bezoekers ook de gelegenheid te geven te reageren op wat anderen hebben gepost. Dergelijke interactie heeft verschillende voordelen.

Grotere betrokkenheid

Iedere digitale marketeer is er op uit betrokkenheid te creëren. Het is dat kleine eerste zaadje dat voor viraliteit zorgt. Het is datgene dat jouw blog transformeert van het zoveelste artikel in cyberspace, tot het stukje dat je gelezen moèt hebben en dat mensen delen met vrienden.

Reacties vergroten de betrokkenheid omdat bezoekers hier kunnen aangeven wat ze vinden van de inhoud. Bovendien geef je mensen de gelegenheid hun eigen mening te ventileren. Op het moment dat mensen jouw artikel delen of tweeten, geven ze waarschijnlijk ook commentaar, maar dat is dan alleen zichtbaar voor de ontvanger of volgers. Een reactieveld op je website of Facebook is in die zin anders, omdat lezers direct onder het artikel hun mening kunnen geven. Het geeft mensen het gevoel dat er naar ze geluisterd wordt.

Social community

Een reactieveld vergroot niet alleen de betrokkenheid, maar vergroot ook de kans om een “social community” rond je website te bouwen. Wanneer je je website beschouwt als een virtuele bank waar oude vrienden op neer kunnen ploffen, dan zie je ook de noodzaak in om het gevoel van “erbij te horen” tot stand te brengen.

In het reactieveld zullen mensen met elkaar aan de gang gaan. Discussies over je stukje, maar ondertussen worden ook herinneringen op gehaald aan vroeger en favoriete restaurants. Natuurlijk is er nu en dan ook wel een meningsverschil. Dit is juist belangrijk, want hiermee vinden je bezoekers een plek die ze waarschijnlijk niet snel ergens anders kunnen vinden. Zo’n community maakt je blog uniek en zorgt er ook voor dat er veel vraag naar blijft.

Terugkerende bezoekers

Wat gebeurt er wanneer mensen heen en weer aan het praten zijn? Juist, ze willen antwoord geven. En dat kan alleen wanneer ze terugkomen op jouw website. En dus meer klikken, en dus meer advertenties en meer inkomsten. Iedereen blij.

Oftewel, een commentaar sectie is de beste manier om ervoor te zorgen dat mensen aan je website blijven plakken. Wanneer je bezoekers met elkaar bevriend raken en in discussie gaan, dan blijven ze terug komen. Je zult een hele loyale community opbouwen die je nergens anders vindt.

Waarom moet je Facebook reacties gebruiken

Er zijn genoeg redenen om Facebook in te zetten als reactiepagina, maar ik beperk me tot de vijf belangrijkste.

·         Minder rellen

Bezoekers van Facebook gebruiken hun eigen identiteit, in tegenstelling tot bij een hoop andere platforms. Op Facebook worden de persoonsgegevens van mensen geverifieerd op echtheid. Daardoor loop je veel minder kans op ongewenste bezoekers, want de meeste grappenmakers doen dat het liefst anoniem en zeker niet onder hun eigen naam. Natuurlijk is geen enkel systeem waterdicht, maar het aantal mensen dat zich de moeite troost een fake account op Facebook aan te maken, louter om anderen af te kunnen katten, is beperkt.

·         Verminderde spamming

Sommige SEO professionals gebruiken de reactievelden voor spamming doeleinden. Op Facebook is dat veel lastiger. Want zodra Facebook ook maar enige vorm van misbruik vermoedt, dan wordt die account onmiddellijk opgedoekt. Daarna moet de spammer weer alle moeite getroosten om Facebook opnieuw ervan te overtuigen dat de account een echt persoon vertegenwoordigt. Simpelweg teveel moeite voor spammers.

·         Verbeter sociale betrokkenheid

Facebook is nog steeds het meest populaire social media platform ter wereld. Dus als jouw commentaar systeem gelinked is met Facebook, dan open je daarmee een hele nieuwe kans om grote betrokkenheid te creëren. Want mensen die op Fb een reactie plaatsen, raken betrokken, maar ook vrienden die de reactie zien, raken misschien geïnteresseerd en gaan op hun beurt wellicht jouw artikel lezen.

·         Meest “gelikete” reacties bovenaan

Doordat Facebook de meest populaire reacties bovenaan zet, verdwijnen negatieve commentaren als vanzelf naar onderen, uit het zicht.

·         Meer geloofwaardigheid

Een reactie van iemand die “xyzzy2122” heet, wordt door niemand serieus genomen. Op Facebook wordt gereageerd onder vermelding van de echte naam en vaak ook herkenbare profielfoto. Dit vergroot de geloofwaardigheid en tilt de discussie naar een hoger niveau.

Tot slot

Een Facebookpagina maken om reacties op je blogs en webinhoud te krijgen verdient zeer zeker aanbeveling. Het leidt tot meer bezoekers, betere reacties, een hechte community en verbetert de integriteit van de discussie op je website.

Wat is jouw favoriete manier om reacties te bundelen? Reageren kan natuurlijk, heel toepasselijk, in het reactieveld hieronder.

Reacties

reacties

Send this to a friend