Google Penguin update 2016

google-penguin-update-webcare4all-blog

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe Penguin update van Google?

Google Penguin onderzoekt de kwaliteit van de links tussen websites. Het maakt onderdeel uit van het Google algoritme waarmee websites beoordeelt worden en heeft dus invloed op je ranking-positie in de zoekresultaten.

De derde versie van Google Penguin is alweer meer dan twee jaar oud. Tijd voor een update dus. De vierde versie van de Pinguïn algoritme zal de zoekresultaten aanzienlijk  veranderen voor bezoekers. De vraag is hoe deze veranderingen eruitzien. Pinguïn 3.0 raakte slechts 1% van alle websites, maar de nieuwe versie belooft veel meer omvattend te worden.

De grootste verandering zit ‘m in het feit dat Penguin in realtime gaat functioneren. Het nieuwe signaal zal deel uit maken van de kern van het zoekalgoritme, tot verrassing van velen. Maar wat houdt de update precies in en wat is het gevolg voor de zoekresultaten?

Voorgaande updates van Google Penguin

Google heeft regelmatig (onaangekondigd) een nieuwe Penguin update uitgebracht. De laatste update was zo’n twee jaar geleden, maar Google heeft in de tussentijd gewerkt aan een realtime update.

  • Penguin 1.0 op 24 april 2012
  • Penguin 1.1 op 26 mei 2012
  • Penguin 1.2 op 5 oktober 2012
  • Penguin 2.0 op 22 mei 2013
  • Penguin 2.1 op 4 oktober 2013
  • Penguin 3.0 op 17 oktober 2014
  • Penguin 4.0 (realtime) op 23 september 2016

Penguin schakelt over naar Real-time

Google Penguin is de algoritme waarmee Google websites opspoort die de zoekresultaten vervuilen. Maar het werkte nooit realtime en het kon dus maanden duren eer een website uit de zoekresultaten verdween. Met de nieuwe update werkt de tool in real time en heeft daardoor dus onmiddellijk effect.

Aan de andere kant is dit ook gunstig voor websites die ten onrechte door Google als ‘spammer’ zijn bestempeld. Deze hoeven nu niet maanden lang werkeloos op het strafbankje te blijven zitten. Alle wijzigingen worden snel verwerkt in de zoekresultaten, dus ook wanneer je dingen aan je website veranderd. Dus dat is een voordeel.

Manipuleren van zoek resultaten steeds moeilijker

Doordat Google sneller is dan wie dan ook, wordt het steeds lastiger om de zoekresultaten te beïnvloeden. Dit is geen goed nieuws voor een hoop bedrijven met een donker randje, inclusief de online reputatie bedrijven, want heel veel bedrijven vertrouwen op de zoekmachine manipulatie om resultaten te behalen.

Matt Peters, oprichter van SearchManipulator.com, een van de grootste spelers in deze branche beaamd dit. Hierdoor hebben verschillende bedrijven die op deze wijze de zoekresulten van hun klanten willen verbeteren, het moeilijk. Toch blijven ze klanten aantrekken, ook al kunnen ze niets voor ze betekenen. Bij zijn eigen bedrijf doen ze dat niet. Ze nemen uitsluitend nog klanten aan die ze ECHT kunnen helpen. Als ze geen resultaat behalen, hoeft de klant niet te betalen. Volgens hem zijn ze daar in uniek. Laten we hopen dat het waar is…

Linkruil is een techniek die nog vaak wordt toegepast, maar een makkelijk prooi voor de Penguin update. Blijf hier dus van weg. Natuurlijk zijn er uitzonderingen voor bijvoorbeeld een webshop die naar zijn leveranciers linkt of in het geval van intensieve samenwerkingen tussen verschillende bedrijven.

Penguin wordt pagina specifiek

Het vervelende van de nieuwe update is dat Penguin penalty’s uitdeelt op pagina niveau en niet meer zozeer op hele websites.  Dat betekent dat je als bedrijf niet meer kunt vertrouwen op enkele sterke “high-quality” pagina’s om je website bovenaan te krijgen. Heel vervelend voor al die bedrijven die sommige delen van hun website verwaarloosd hebben.

Is Penguin al online?

Daar valt niet zoveel over te zeggen omdat Google nieuwe updates niet meer aankondigt. Penguin is een constant proces dus veranderingen komen vanzelf aan het licht wanneer dat nodig is. Maar het feit dat de nieuwe parameters wel al bekend zijn en Google heeft aangegeven er mee bezig te zijn, stemt tot nadenken. En dat betekent weer dat je de update maar beter voor kan zijn, want iedereen die het meegemaakt heeft, weet dat het een nachtmerrie is om met je website weer uit de Google strafbank te komen. Wanneer Google je website een penalty geeft, is je website onzichtbaar voor de zoeker, is daarmee waardeloos want genereert  geen omzet.

Wat moet je doen?

Wanneer je denkt dat de komende update een bedreiging vormt voor de ranking van je website, dan wordt het misschien tijd om je af te vragen of je wel genoeg je best doet om kwalitatief goede content op je website te zetten.

Ten eerste moet je daarom een full content audit doen. Check al je teksten om te kijken of ze voldoen aan de Google eisen. Hiermee voorkom je dat je verbannen wordt maar doe je nog niets voor je ranking positie. Want ook al houd je je aan de richtlijnen van Google, dan nog kan de kwaliteit van je content onvoldoende zijn.

Bekijk daarom alle content kritisch en vraag je af of het toegevoegde waarde heeft voor je website. Reageren je klanten er goed op en kunnen ze zich scharen achter de inhoud?

Wanneer je ervoor zorgt dat je content in orde is, dan moet de Penguin update alleen maar in je voordeel werken en heb je niets om je zorgen over te maken.

We helpen je graag om er voor te zorgen dat jouw website op de eerste pagina van Google staat. Maar om er voor te zorgen dat je website niet onnodig laag staat kun je ook al een heleboel zelf aan doen. Ook hiermee helpen we je graag op weg!

Reacties

reacties

Send this to a friend