Tijd voor een nieuw online marketing bureau?

nieuw-online-marketing-bureau

Er zijn genoeg redenen te bedenken om een online marketing bureau in te schakelen. Al is het maar omdat je dan een een expert in huurt voor zaken waar jezelf geen kaas van hebt gegeten of niet aan toekomt. Maar soms vraag je je af of je wel de juiste mensen hebt ingehuurd. Misschien omdat je eigenlijk te weinig resultaat ziet, of gewoon omdat er geen goede klik is tussen jouw bedrijf en het online marketing bureau. Zo’n 50 % van alle bedrijven die dit werk uitbesteden, switchen binnen de twee jaar naar een ander bureau. Het blijkt dus nog niet zo eenvoudig om een goede band te krijgen.

Is switchen altijd het slimste?

Wanneer dingen niet gaan zoals je wilt of verwacht is dit vaak een reden om op zoek te gaan naar een ander bureau. Om te kijken wat wijsheid is, volgen hier de belangrijkste redenen om te switchen.

  1. Onvoldoende resultaat
  2. Het contact gaat moeizaam
  3. Er is iets veranderd in je bedrijf

Gebrek aan resultaat

Wanneer een online marketing bureau geen resultaten boekt, dan is dat een duidelijke redenen om op te zoek  gaan naar een ander bureau. Want alles draait om resultaten. Toch is dit niet altijd fair. Want misschien heb jij onvoldoende duidelijk gemaakt wat je verwacht van het bedrijf. En als jij niet duidelijk bent, hoe kunnen zij jou dan tevreden stellen. Switchen is in dit geval geen oplossing.

Ga om de tafel zitten en bespreek gezamenlijk wat je wilt bereiken. Be SMART. Stel concrete doelen. Specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch, tijdgebonden. Op die manier geef je het bureau de kans om je verwachtingen tegemoet te komen of zelfs te overtreffen. Lukt dit alsnog niet dan is het je goed recht om de samenwerking te stoppen.

Over realistisch gesproken, ook hier kun je het beste met het bureau over in gesprek gaan. Want als jij €100.000 omzet wilt generen met een marketing budget van €500 en een product van €50, dan is dat verre van realistisch. Als je open kaart speelt dan kan het online marketing je onmiddellijk vertellen wat wel of niet mogelijk is. Mochten jouw wensen niet uitvoerbaar zijn, dan is switchen niet altijd de oplossing. Beter zoek je samen naar doelen die wel te realiseren zijn.

Wanneer je ontevreden bent over de resultaten, moet je dit natuurlijk ook laten blijken. Frustraties moeten uitgesproken kunnen worden zodat het bedrijf ook weet dat dingen niet zo gaan als jij verwacht had. Er zijn altijd wel dingetjes die niet lekker lopen, that’s life. Heb je wel je ongenoegen geuit maar is er niets verander, dan kun je altijd nog de stekker eruit trekken.

Gebrek aan resultaat kan ook te maken hebben met het feit dat het ingehuurde bedrijf geen kaas gegeten heeft van jouw business of branche. Geef ze ruim de kans om zich te bewijzen dat het wel zo is, maar slagen ze er na verloop van tijd niet in, dan is het einde oefening.

Moeizaam contact

Wanneer het ingehuurde bedrijf een andere visie heeft dan jij dan kan dat leiden tot een moeizaam contact. Het blijkt dat succes op vele manieren uitgelegd kan worden. Stel dat jij wordt afgerekend op het aantal bezoekers (traffic) maar het onlinemarketing bureau focust op andere zaken, dan zul je al snel het gevoel krijgen dat je voortdurend bezig bent de ander te overtuigen van wat jij belangrijk vindt. Een soort van botsende culturen. Dit komt vooral voor wanneer jij er niet in geslaagd ben duidelijke doelen te stellen. Hierdoor liggen de prioriteiten bij beide partijen anders. Wanneer jij daar geen opheldering in kunt geven, blijft het ingehuurde bureau zijn eigen ding doen. Belangrijk is het dan om de vinger te leggen op de zere plek en tot overeenstemming te komen. Soms zul je wat water bij de wijn moeten doen, maar jij bent de klant en het ingehuurde bedrijf moet jouw wensen vervullen. Lukt het niet om de prioriteiten op één lijn te krijgen, dan is het tijd voor het  beëindigen van de samenwerking.

Een andere reden voor moeizaam contact kan zijn dat je simpelweg niet met een persoon door één deur kan omdat jullie voortdurend botsen, van mening verschillen, een andere koers varen. Dit is dan een persoonlijke kwestie die knap frustrerend kan zijn. Bijvoorbeeld verschil in temperament , in aanpak of benadering. Wanneer jij ervan houdt hem erin te knallen terwijl de ander liever de kat uit de boom kijkt, dan kan dat leiden tot onnodige frustraties. Het beste kun je dit eerst oplossen door van accountmanager te wisselen. Is dit niet mogelijk dan is er maar één oplossing. Quit.

Het kan ook zijn dat je het gevoel hebt dat je in het duister tast omdat je te weinig informatie krijgt. Dit kan twee oorzaken hebben, of je accountmanager is een luie donder òf hij houdt daadwerkelijk informatie achter. Beide situaties hoef je niet te pikken. Uiteraard kan hij ook vergeten zijn om je in te lichten over bepaalde stappen en hoef je niet direct het bureau de laan uit te sturen. Maar in de andere gevallen is dat zeker de best optie.

Wijzigingen in je onderneming

Net als in het echte leven kunnen zich zaken voordoen of veranderen die het noodzakelijk maken dat je switcht. Bezuinigingen, wegvallende inkomsten, kostenverhogende factoren, een baas die wat anders wil dan het huidige bureau, om maar eens wat te noemen.

Belangrijk is dan wel dat je je precies bewust bent van wat er verandert zodat je ook weet aan welke behoeften een volgend bureau moet kunnen voldoen. Maar stel dat jij eigenlijk heel tevreden bent met je huidige bureau, dan is het misschien en goed idee om deze te betrekken bij de veranderingen. Zodoende kunnen jullie gezamenlijk kijken of het contract misschien aan gepast kan worden aan de nieuwe situatie. En al komen jullie er niet uit, wellicht kan het bureau je helpen een geschikter bedrijf te vinden. Dat scheelt jou een hoop tijd.

Waarom zou JIJ eigenlijk switchen?

Als je dit gelezen hebt, dan zit je misschien in één van de volgende kampen: of je denkt dat je huidige bedrijf een tweede kans verdient,  of je hebt besloten dat het tijd wordt om een rondje verderop te gaan kijken. Hoe het ook zij, je moet in ieder geval stil staan bij de vraag waarom je eigenlijk overweegt te switchen. Wanneer je een goede verhouding wilt met je online marketing adviseurs dan moet je je heel goed bewust zijn van wat er kan en niet kan in jouw bedrijf. Van wat voor jou werkt en wat absoluut niet. Beetje zelfkennis dus naast bedrijfskennis. Heb je dat helder, dan ben je pas goed in staat dit over te brengen op een ander. Met een prima relatie met je marketing adviseur ten gevolge.

En wat zou jouw reden zijn om van online marketing bureau te switchen? Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h