De kracht van remarketing campagnes
Wie zich bezig houdt met marketing, weet het natuurlijk al lang. Het uiteindelijke doel van marketing is het verhogen van de omzet. Dat is niets nieuws, maar ik wil het hier maar even herhalen omdat het volgens mij bijdraagt aan het beter begrijpen van wat het doel van remarketing is.
Online adverteren
Advertenties zijn altijd al één van de beste manieren geweest om je product onder de aandacht van je klanten te brengen. Maar er zit een groot verschil tussen de vroegere advertenties in krant of vakblad en de huidige mogelijkheden om heel gericht online te adverteren.
Moet je bij een advertentie in de krant maar afwachten wie toevallig die pagina opslaat, met online adverteren kun je je advertentie vrij nauwkeurig tonen aan de doelgroep die je voor ogen hebt.
Het is zelfs zo dat tegenwoordig de advertenties de klant als het ware blijven achtervolgen, het hele internet over. Dat klinkt best wel creepy maar is in werkelijkheid gewoon een super effectieve manier om ervoor te zorgen dat een klant uiteindelijk bij jou terug komt.
Aandacht vast houden
Een advertentie plaatsen wil nog niet zeggen dat die direct meer verkopen oplevert. Zeker niet online. Want ook al kun jij je product direct onder de aandacht brengen van mogelijke klanten, wil dat helemaal nog niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk iets zullen gaan afnemen. In tegendeel, onderzoek heeft aangetoond dat mensen die voor het eerst op een website komen, niets zullen kopen. Daar zijn soms wel 7 contact momenten voor nodig. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Stel je maar eens voor hoe je jezelf gedraagt wanneer je online wilt shoppen. Je surft wat heen en weer op de pagina’s voordat je iets gaat kopen. Soms kom je ook ergens op een website en dan blijkt het gene wat je wilt kopen, niet op voorraad. Hop, dan ga je meteen ergens anders verder kijken. Of je gaat alleen even een website bekijken op zoek naar inspiratie, terwijl je helemaal nog niet van plan bent iets te gaan kopen.
Toch is er iets wat je kunt doen om er voor te zorgen dat men wel jouw product of dienst afneemt. En dat is remarketing. Want remarketing zorgt ervoor dat jouw website of product steeds opnieuw onder de aandacht van je toekomstige klant gebracht wordt.
Wat is remarketing?
Laat ik beginnen met uit te leggen wat remarketing is. In principe komt het erop neer dat je met remarketing je advertenties laat zien aan mensen die je website al eens bezocht hebben. Wanneer deze mensen verder surfen, ook al hebben ze niets bij je gekocht, zullen ze daarna steeds opnieuw advertenties van jouw product of bedrijf te zien krijgen.
Eigenlijk zijn deze advertenties te vergelijken met PPC (pay per click) marketing. Want ook deze advertenties verschijnen op andere websites waar je klant aan het rondneuzen is. En de advertentie kost je niets, althans zolang bezoekers niet klikken op je advertentie.
Wat er gebeurt is dat mensen die misschien helemaal niet van plan waren iets bij je te kopen, steeds opnieuw jouw merk, naam of product tegenkomen terwijl ze op andere websites aan het rondneuzen zijn.
Hiermee neemt de kans toe dat wanneer ze op het punt staan wèl iets te gaan kopen, ze terug keren naar jouw website. Want inmiddels hebben ze dan al een paar keer jouw naam of product voorbij zien komen en dat wekt vertrouwen op.
Logisch dus dat je met remarketing uiteindelijk je omzet verhoogt. Je hebt er wel wat geduld voor nodig, maar de opbrengsten zijn het zeker waard. Maar dat geldt overigens voor alle online marketing activiteiten vind ik.
Hoe werkt remarketing?
Remarketing werkt volgens een eenvoudig concept, dat je relatief simpel zelf op je website kunt instellen.
Het enige wat je hoeft te doen is een remarketing tag op je website plaatsen. In principe zou je dit op elke pagina kunnen doen, maar het is efficiënter wanneer je de de tag uitsluitend bij bepaalde producten of diensten plaatst.
Wanneer je bijvoorbeeld producten of diensten verkoopt met een hoge waarde is een remarketing tag plaatsen zinvol. Want hoe groter het aankoopbedrag, hoe meer mensen geneigd zijn onderzoek te doen, voordat ze tot aankoop over gaan. Hetzelfde geldt voor producten die veel concurrentie hebben. De klant zal op zoek gaan naar de laagste prijs of de beste prijs-kwaliteit verhouding.
Cookies wijzen de weg
Op het moment dat een bezoeker een pagina met een remarketing tag bezoekt, wordt er een cookie achtergelaten op de browser van de bezoeker. Wanneer ze vervolgens de pagina verlaten zonder iets te kopen, zal er een seintje uitgaan waarmee jouw advertenties in werking gezet worden. Hierdoor zullen de bezoekers telkens opnieuw jouw advertentie zien wanneer ze verder zoeken op vergelijkbare websites.
Waarschijnlijk heb je het zelf ook al meegemaakt: je wil een vakantie boeken en gaat online op zoek. Binnen de kortste keren word je achtervolgd door supermooie aanbiedingen, waarschijnlijk precies in het land van je voorkeur en in de accommodatie van jouw keuze. Grote kans dat je aan het einde van je zoektocht uitkomt bij de aanbieder van we je de meeste aanbiedingen gezien hebt.
Je kunt zelf instellen op welke wijze de advertenties in werking gezet worden en waar je de tags plaats. Op die manier houd je de touwtjes in handen en bepaal jij wanneer en wat een bezoeker van te zien krijgt. Dat kunnen bijvoorbeeld algemene advertenties zijn zodat je merk of bedrijfsnaam een zekere vertrouwdheid krijgt, maar ook heel gerichte aanbiedingen voor een product of dienst.
Onthoud dat remarketing en PPC marketing heel goed samen gaan. Ook bij remarketing draait het om het vinden van de juiste zoektermen en om het segmenteren van de doelgroep, zodat je de meeste relevante informatie aan je bezoekers kunt tonen. Hiermee voorkom je ook dat de bezoekers geïrriteerd raken.
Een goed geplaatste advertentie daar en tegen zal de bezoeker een tevreden gevoel geven (zo van, “die heeft tenminste begrepen waar ik naar op zoek ben”), zoals ik al aangaf bij het vakantievoorbeeld.
Wordt dynamisch
Wil je nog een stapje verder gaan dan dit, dan is dynamische remarketing iets voor jou. De eenvoudigste manier om een standaard remarketing campagne op te zetten is het tonen van een bedrijfsadvertentie aan je bezoeker. Maar er kan nog veel meer. Zo kun je de bezoeker heel gericht het product laten zien waar deze naar gezocht heeft. Dat is vooral handig voor websites met veel producten of veel terugkerende bezoekers.
De voordelen van remarketing zijn duidelijk
Er zijn enorm veel voordelen te behalen met remarketing voor jouw bedrijf. Eén van de belangrijkste is de kracht van remarketing om van een toevallige bezoeker een betalende klant kan maken.
Als je het goed doet, zal remarketing je conversie ratio daadwerkelijk verbeteren. Heel simpel gezet is het een feite een aardig betrouwbare manier om je klanten te bereiken op het moment dat ze op het punt staan iets te gaan aanschaffen. En dat is natuurlijk heel belangrijk nu de klant zoveel informatie onder handbereik heeft.
Remarketing is kosten-effectief, dus ook kleine ondernemingen kunnen er profijt van hebben.
De kosten per weergave zullen afnemen. Dit omdat je niet hoeft te strijden om de hoogste positie op de zoekresultaten pagina’s. Je richt je uitsluitend op de bezoekers van je website of pagina.
Je kunt je advertenties (of berichten) zeer specifiek richten op bepaalde doelgroepen. Zo kun je een bepaalde advertentie laten zien aan iemand die niets gekocht heeft, terwijl hij in eerste instantie wel een aantal artikelen in het winkelmandje had gelegd en weer een ander soort bericht aan iemand die veel tijd heeft doorgebracht op een bepaalde pagina.
Net als bij PPC heb je ook nog harde data om aan te tonen hoe iedere advertentie presteert op computer en mobiele apparaten. Deze informatie is noodzakelijk om je volgende advertenties aan te passen en te perfectioneren.
Breng je klanten terug
Remarketing is heel effectief om je klanten terug te halen naar je website. Want ook al waren het toevallige bezoekers, je weet in ieder geval dat er raakvlakken zijn met hun interesses. Dus dat soort mensen laat je toch niet lopen? Misschien waren ze er op dat moment nog niet aan toe.
Zorg ervoor dat je de volgende kans niet laat lopen, bijvoorbeeld wanneer ze wèl van plan zijn iets te gaan kopen of te beslissen. Met de juiste remarketing technieken moet dat lukken!