Google rolt Continuous Scrolling uit

Continuous Scrolling

Google rolt Continuous Scrolling uit

Er is geen eind meer aan de mobiele zoekresultaten bij Google. De zoekresultaat pagina krijgt een nieuwe vormgeving waarbij doorklikken aan het einde van de pagina komt te vervallen.

De mobiele zoekresultaten van Google laten je nu dus oneindig scrollen, wat Google Continuous Scrolling noemt. Dus terwijl je scrolt, toont Google nu niet de knop ‘meer resultaten’ wanneer je aan de onderkant van de pagina komt, in plaats daarvan laadt Google automatisch de volgende pagina met resultaten.

Je kunt natuurlijk al vaak vinden wat je zoekt binnen de eerste zoekresultaten maar mensen willen ook vaak nog verder scrollen blijkt uit onderzoek van Google. Voor die zoekers die willen blijven zoeken, je kunt nu continu scrollen zonder te klikken om meer te laden.

Bron: Google

Wat heeft Continuous Scrolling voor gevolgen?

Gevolgen voor Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Op het gebied van zoekmachine optimalisatie biedt dit zeker kansen. Het kan zijn dat dit mensen aanmoedigt om verder te kijken dan de eerste paar resultaten en meer door meer resultaten te scrollen en het daarom interessanter wordt voor jouw zoekwoorden die op de tweede, derde en vierde pagina van Google zijn te vinden. Het moet nog worden onderzocht hoe dit van invloed kan zijn op de klikfrequenties en de traffic vanaf Google Search, maar we houden het in de gaten.

Gevolgen voor Google Ads (SEA)

Het continu scrollen zou Google ook meer flexibiliteit geven op het gebied van advertentieplaatsing. In plaats van advertenties te beperken tot de bovenkant van een resultatenpagina, kunnen ze tussen de zoekresultaten worden ingevoegd terwijl je naar beneden gaat. Meer zoals de manier waarop advertenties op social media worden weergegeven.

Hoewel Google deze plannen voor advertenties no niet openbaar heeft gemaakt alten ze wel weten dat het het aantal tekstadvertenties dat tussen de boven- en onderkant van pagina’s wordt weergegeven voor mobiele zoekopdrachten opnieuw zal worden bekeken.

Nu worden tekstadvertenties boven aan de tweede pagina en daarbuiten weergegeven, terwijl er minder tekstadvertenties onder aan elke pagina worden weergegeven. Voor Google Shopping zijn nog geen plannen aangekondigd tot dusver.

Omdat Google Search tegenwoordig zo is verrijkt met informatie velden, zoeksuggesties, faq’s en knoppen die je naar andere kanalen leidt, zoals video’s, is het bovendien moeilijker geworden om op de juiste knop te tikken om verder te gaan in de zoekresultaten.

Google is vorige week in de Verenigde Staten begonnen met het uitrollen van Continuous Scrolling. Het zal dan ook niet lang meer duren eer dat dit ook in Europe zal zijn doorgevoerd.

Dit bericht is gepost in SEO. Bookmark de link.
Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h