Interne links zijn essentieel zijn voor een succesvolle website of webshop

interne linkbuilding webcare4all

Waarom zijn interne links essentieel voor een succesvolle website of webshop?

Interne links maken een belangrijk onderdeel uit van een succesvolle SEO strategie. We zullen je laten zien waarom interne linkbuilding binnen jouw website van het grootste belang is voor de vindbaarheid.

In de wereld van zoekmachine optimalisatie, denk je bij linkbuilding, waarschijnlijk allereerst aan backlinks of links van externe website naar de jouwe. Helemaal niet gek gedacht. Want backlinks naar jouw website zijn een sterk signaal naar de zoekmachines en de drijvende kracht achter ranking d.m.v. organisch zoekverkeer.

Maar behalve backlinks, is er nog een ander type linkbuilding en dat is de interne linkbuilding, dus links tussen de pagina’s van je website. Met interne links refereer je naar andere relevante pagina’s op jouw website.

Link waarde overhevelen met behulp van interne links

Het meest belangrijke voordeel van interne links –in SEO termen- is de mogelijkheid om linkwaarde over te dragen naar andere pagina’s van je website.

Externe links zorgen voor een hogere waarde (Domein Autoriteit) van je website en verhogen eveneens het vertrouwen dat je website uitstraalt maar vooral de pagina waarnaar de link verwijst. De pagina waar de link naar verwijst, profiteert daar het meest van, maar met behulp van interne links, kun je een deel van die waarde overdragen op andere pagina’s.

De SEO waarde van een backlink wordt steeds geringer naarmate je verder weg komt van de oorspronkelijke pagina met de externe link. Maar interne links kunnen ervoor zorgen dat andere , lower funnel pagina’s waar naar het minder makkelijk extern linken is, toch meer krijgen.

Het is vaak best lastig om backlinks te krijgen naar converterende of verkooppagina’s. Dit komt omdat deze pagina’s normaal gesproken weinig waarde hebben en slechts een beperkt publiek trekken (namelijk degene die er klaar voor zijn jouw product aan te schaffen).

Dit probleem kun je tackelen door te zorgen voor interne links. Hiermee vergroot je tegelijkertijd de organische zichtbaarheid van je verkooppagina.

Het mooiste van deze strategie is dat je maar één interne link hoeft te maken naar je converterende pagina, en deze pagina vervolgens profiteert van elke nieuwe backlink die je krijgt naar je andere, meer linkbare pagina.

Onthoud wel dat de interne links uiteraard relevant moeten zijn. Het heeft geen zin een interne link te maken die nergens op slaat. De interne link moet passen binnen de context van de pagina en de bezoeker meerwaarde bieden wanneer hij er op klikt.

Met interne links kun je ook uitstekend nieuwe pagina’s ondersteunen. Voordat je een externe link maakt voor een nieuwe pagina, ga je binnen je website op zoek naar relevante pagina’s en zorg je ervoor dat je een aantal interne links plaatst, zodat je je nieuwe pagina alvast een goede start mee geeft.

Gebruik interne links om je belangrijkste pagina’s aan te duiden

Interne links spelen ook een belangrijke rol om je belangrijkste pagina’s meer naar voren te laten komen.

De site structuur is bepalend voor de wijze waarop de crawlers (Google o.a.) van de zoekmachine door je website gaan, terwijl ze trachten te bepalen welke pagina’s het belangrijkste zijn en  waar je website overgaat. Hoe meer interne links je naar een pagina laat verwijzen, hoe belangrijker de crawlers die pagina zullen waarderen. Bekijk hier de video om te zien hoe Google je website crawlt.

Dit kan ook invloed hebben op de keywords en -zinnen die ze met deze pagina associëren. Wanneer er bijvoorbeeld meerdere pagina’s over hetzelfde onderwerp gaan, dan zullen de zoekmachines interne links gebruiken om te beslissen welke pagina het belangrijkste is om te laten zien in de zoekresultaten.

Uiteraard wil je dat zoekmachines gemakkelijk kunnen bepalen waar je website over gaat en welke pagina’s voor jou het belangrijkste zijn. Interne linkbuilding zorgt ervoor dat de crawlers makkelijker de sleutelpagina’s kunnen vinden.

Interne links helpen bezoekers met de navigatie op je website

Je website wordt niet alleen door spiders bezocht, maar heeft ook “echte” bezoekers. Interne links zorgen ervoor dat deze bezoekers makkelijk de juiste pagina’s kunnen vinden. Interne links zorgen dus niet alleen voor de organische zichtbaarheid van je converterende pagina’s, maar zorgen er ook daadwerkelijk voor dat bezoekers op dergelijke pagina’s belanden.

Afgezien van de SEO voordelen, zorgt interne linkbuilding voor de juiste gebruikers ervaring (UX) en zorgen interne links ervoor dat gebruikers langer op je website zullen rondneuzen.

Bekijk de verschillende punten of pagina’s waarop bezoekers op je website terecht kunnen komen en bedenk hoe je de bezoeker vervolgens door je website wilt leiden. Maak gebruik van interne links voor de meest optimale customer journey. Bedenk dat er altijd een volgende stap of gewenste actie is voor bezoekers- tenminste net zolang totdat ze iets kopen of converteren- en het optimaliseren van de interne links helpt ze deze bestemming te bereiken.

Interne link building in de praktijk

We hebben nu uitgebreid de voordelen van interne links besproken, maar hoe ziet interne linkbuilding er uit in de praktijk?

Om je op weg te helpen bij het opzetten van succesvolle interne linkbuilding voor je website, zullen we hierna handige tips geven waarmee je zelf aan de slag kan gaan.

1.      Gebruik Link Tools

Het is waarschijnlijk handig om gebruik te maken van een aantal tools die de interne link structuur van jouw website beoordelen en je helpen bij het bouwen van toekomstige interne links.

De SEO check van Webcare4all is een prima methode waarmee je inzicht krijgt in hoeveel interne en externe links jouw website pagina bevat.

Je kunt ook zonder tools dit werk doen. Gewoon door iedere pagina te bekijken en te beoordelen over interne links op zijn plaats zijn. Maar met tools bereik je gegarandeerd een beter resultaat, omdat deze ervoor zorgen dat je interne link structuur wordt geoptimaliseerd. Hierdoor behaal je maximaal voordeel van je inspanningen om interne links aan te brengen op jouw website.

Wil je dat wij een compleet overzicht voor je maken? Vraag dan vrijblijvend een GRATIS SEO check aan.

2.      Optimaliseer je Anchor tekst

Een andere aspect om rekening mee te houden bij interne linkbuilding, is de anchor tekst.

Als je alleen met SEO bezig bent, dan is vaak niet gebruikelijk om een heel specifieke anchortekst te gebruiken omdat dit een negatieve invloed kan hebben op de externe link building.

Bij interne links is het juist het tegenovergestelde: je wilt zo helder en duidelijk als mogelijk zijn over waar de link naar toe leidt, waardoor een exacte match anchor tekst precies is wat je wilt (met enige natuurlijke variatie uiteraard).

Omdat deze links de crawlers behulpzaam zijn je website te doorgronden, wil je eveneens dat de anchor tekst een directe relatie heeft met de inhoud van de pagina waarna je linkt.

Met andere woorden, optimaliseer de interne link anchor tekst zodanig, dat zowel menselijke bezoekers als bots precies weten waar de link naartoe verwijst.

3.      Niet overdrijven met interne link building

We hoeven hier eigenlijk niet te herhalen, hoe waardevol interne links kunnen zijn, maar net als met zoveel andere dingen, overdrijf het niet. Het is heus niet nodig om alle pagina’s met interne links aan elkaar te knopen.

Wat een geschikt aantal links per pagina is, hangt helemaal af van de inhoud en lengte. Gebruik dus je gezonde verstand en bepaal zelf hoeveel links een gebruiker kan helpen om de pagina te lezen. Zie je een mogelijkheid om de gebruiker te voorzien van extra informatie of om hem bij de volgende stap behulpzaam te zijn, schroom dan niet om de link te plaatsen.

Afhankelijk van de lengte van de pagina kun je gerust tussen de 5 en 10 interne links plaatsen, maar nogmaals gebruik je eigen inschattingsvermogen voor wat het beste bij deze specifieke user experience past.

Tot slot

De meeste mensen denken op de eerste plaats aan externe links wanneer het over “linkbuilding” gaat. Toch is interne linkbuilding net zo belangrijk in je SEO strategie. Door de interne links te optimaliseren, verbeter je de navigatiemogelijkheden op je website, wordt de hiërarchie van de pagina’s duidelijk en geef je een boost aan de autoriteit van die pagina’s die minder makkelijk backlinks verkrijgen.

Dit bericht is gepost in SEO. Bookmark de link.
Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h