Van online data verzamelen tot klantenbinding voor kleine bedrijven

online-marketing

Juist kleine ondernemers hebben baat bij een doelgerichte klantenbinding strategie. Gegevens van je klanten  verzamelen is één ding, maar hoe houd je het overzichtelijk en  vooral, hoe kun je de gegevens inzetten om meer omzet te behalen?

Tegenwoordig wordt iedere consument doodgegooid met reclame via alle mogelijk denkbare kanalen. Het lijkt onmogelijk om als kleine ondernemer op te vallen in dat media geweld. Om een beetje mee te blijven tellen is een persoonlijke benadering extra belangrijk. Alleen hoe krijg je dat voor elkaar met beperkte middelen?

Klantenbinding, hoe doe je dat?

Als startende ondernemer kun je er niet omheen: marktverkenning. Wie zijn je klanten en hoe en wanneer spreek je ze het beste aan, zijn de belangrijkste ingrediënten van een succesvolle start. Ook in de latere groeifase is het belangrijk contact te houden met je klanten en te weten wat ze bezig houden. Het is eigenlijk helemaal niet moeilijk, wanneer je je aan de volgende stappen houdt.

Stap 1:  Verzamelen van gegevens over je klanten

Ongeacht de manier waarop je je klanten te woord staat, is het van belang zoveel mogelijk over ze aan te weet te komen. Denk niet alleen aan emailadressen, maar vraag bijvoorbeeld ook naar de specifieke interesses wanneer ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief.

Stap 2: Organiseer je data

De gegevens die je verzamelt, ga je zodanig opslaan dat ze je een goed beeld geven van je klanten. Uiteraard focus je natuurlijk vooral op het terrein dat belangrijk is voor jouw bedrijf. Beperk je alleen niet teveel. Je maakt vervolgens een systeem dat je in staat stelt je klanten op basis van interesses, woonplaats, aankoopgedrag of andere eigenschappen onder te verdelen.

Je gaat je doelgroep dus steeds verder specificeren (of in marketing termen: segmenteren) zodat je ze zo gericht als mogelijk kunt aanspreken. Dit heet targeten. Je mikt dus op  een bepaald segment van je doelgroep met een bepaalde boodschap. Hoe specifieker en beter getimed, hoe groter de kans dat je bericht zijn doel bereikt. En dat is wat je voor ogen hebt: je klanten laten zien dat je precies op tijd voor ze klaar staat met de oplossing van het probleem waarmee ze op dat moment worstelen.

Stap 3:  Analyseer

Wanneer je alle gevonden gegevens goed bekijkt en analyseert, kan dat nieuwe inzichten opleveren waarmee je je voordeel kan doen. Zo ontdek je misschien dat er in bepaalde gebieden nog geen concurrent is neergestreken, of dat mensen geïnteresseerd zijn in bepaalde diensten of producten die je ook zou kunnen aanbieden.

Stap 4: Ga er voor!

Heb je eenmaal nieuwe bronnen aangeboord, doe er dan ook onmiddellijk iets mee. Automatisering kan je hierbij een hoop tijd besparen. Gerichte boodschappen op basis van interesses of demografische gegevens koppel je dan aan bepaalde combinaties van gevonden data.

Een goed en gratis systeem is bijvoorbeeld Hubspot. Hubspot is online software die bedrijven helpt om mensen aan te trekken en om zo klanten te werven.

De basismogelijkheden van HubSpot CRM zijn gratis te gebruiken. Deze mogelijkheden zijn beperkt, maar voldoende om het systeem goed in te kunnen zetten voor kleine of startende ondernemingen.

Als je dit met beleid doet, krijg je niet alleen betere campagnes, maar bespaar je ook een hoop geld. Want een goed en geautomatiseerd klantengegevensbestand helpt je met het leggen van de juiste prioriteiten.

Reacties

reacties

Send this to a friend