Ieder bedrijf wil dat zijn of haar website een echte blikvanger is. En natuurlijk ook dat die website als eerste getoond wordt in de zoekresultaten van Google. Om dat te bereiken is een spetterende performance alleen niet voldoende. Wie focust op de lay-out, loopt kans de boot te missen. Want je hebt niets aan een mooie website, wanneer bezoekers jouw website niet kunnen vinden met Google of andere zoekmachine.
De basis van een goede website zou dan ook gebaseerd moeten zijn op een gedegen SEO strategie. Hiermee wordt je website goed zichtbaar op het web en sluit hierdoor perfect aan op je marketingstrategie.
SEO, wat heb je er aan?
Kort gezet is het de SEO die ervoor zorgt dat je nieuwe ( èn in jouw product geïnteresseerde) bezoekers krijgt op je website. Door toepassing van SEO zorg je dat jouw website als eerste getoond wordt wanneer mensen online op zoek zijn naar een product of oplossing waar jij in gespecialiseerd bent. Je gaat zelf ook niet naar pagina vier van de zoekresultaten. Waarschijnlijk kom je zelfs niet verder dan de eerste vier getoonde resultaten. Dit krijg je voor elkaar door je te verdiepen in de mogelijke zoekwoorden die die mensen mogelijk zullen gebruiken.
Hoe kom je bovenaan?
Natuurlijk prachtig, wanneer jouw website bovenaan in de zoekresultaten staat, maar hoe kom je daar als klein bedrijf? Dat is waar SEO overgaat: search engine optimalisation. Ofwel, je website zo inrichten qua tekst en structuur dat Google exact weet wanneer het jouw website moet tonen. Je moet Google dus vertellen wat je te bieden hebt. Dat doe je als eerste door het gebruik van steekwoorden, beter bekend als zoekwoorden of keywords. Door deze strategisch in te zetten, op een manier die Google “begrijpt”, kun je Google vertellen wat er op jouw website te halen valt.
Zoekwoordenonderzoek
Als eerste moet je bedenken welke zoekwoorden of zoekwoorden jouw bezoeker gebruikt. Daarvoor moet je uitgebreid zoekwoordenonderzoek doen. Begin met een brainstormsessie over de zoekwoorden waarvan jij denkt dat potentiële klanten die gebruiken. In feite is het een verlengde van je marktonderzoek en vereist het gedegen inzicht in wie je klanten zijn, wat ze bezig houdt en op welke manier ze zich uiten. Maak een lange lijst en beperk je vooral niet. Denk out of the box en gebruik bijvoorbeeld Google console waarmee je inzicht krijgt in de termen waarmee bezoekers al op jouw site zijn beland.
Daarna begin je met schrappen en houd je een lijst over van de belangrijkste 12-20 zoekwoorden. De zoekwoorden moeten zowel de lading van je onderneming dekken als de belangrijkste behoeftes van je klanten onthullen (bijv. slank worden, iets leuks kopen, origineel willen zijn, opvallen, gerespecteerd worden etc.). Deze lijst bepaalt hoe de rest van je website eruit gaat zien.
Denk als een zoekmachine
Wil je Google informeren over de inhoud van je website, dan is het belangrijk te beseffen dat Google gebruikt maakt van ”crawlers” om de inhoud van websites te analyseren. Hoewel een deel van de beoordeling door “echte” mensen gebeurt, bepalen de crawlers in hoge mate je zoekpositie. Zorg er dus voor dat je het makkelijk maakt voor de crawlers, een soort van programmaatjes, om je website te “lezen”. Dit betekent dat je voor de inhoud van je website zoveel mogelijk gebruik maakt van HTML tekst format. De zoekmachine kan meestal geen afbeeldingen, Flash content of Javascript ontcijferen, dus wanneer jouw website voor een groot deel uit deze dynamische elementen bestaat, loop je de kans dat Google je website straal negeert, omdat ze op zoek is naar relevante zoekwoorden en –zinnen, passend bij de zoekopdracht van de webbezoeker.
Gebruik bijvoorbeeld een tool als Google cache checker om te zien hoe Google jouw website “ziet”. Zie je vooral lege pagina’s, dan is het duidelijk dat de zoekmachines weinig leesbare informatie aantreffen op je website en is het tijd om wat meer HTML tekst te gaan gebruiken.
Kijk naar de website structuur
Een goede website structuur is niet alleen belangrijk om je bezoekers snel naar de goede pagina te leiden, maar ook van belang voor het werk van de zoekmachine.
Een sitemap is een hulpmiddel dat je dwingt om na te denken over de inhoud en de route die bezoekers al dan niet gaan volgen naar jouw verkooppagina.
Welke informatie hoort bij elkaar? Hoe wil je dat bezoekers door je site navigeren? En hoe is de meest logische route? Hoe maak je het je bezoekers zo makkelijk mogelijk van het ene onderwerp naar het andere te gaan? Op welke manier kun je de structuur zo aanpassen dat het nog iets toevoegt aan de zoektocht van je bezoeker, een oplossing, waar ze zelf nog niet aan hadden gedacht bijvoorbeeld? En uiteraard het belangrijkste, hoe kan de structuur er aan bijdragen dat bezoekers trouwe klanten worden?
Heb je eenmaal de gebruikers ervaring van je website structuur scherp in kaart gebracht, dan wordt het tijd om de structuur aan een SEO blik te onderwerpen. Een goede link structuur is essentieel om ervoor te zorgen dat alle onderdelen van je website door de crawlers van de zoekmachine bekeken worden. Het kan namelijk zijn dat je links niet goed werken omdat de formulieren verborgen zijn achter inschrijvingsformulieren, of leiden naar Java content, of omdat het er gewoon veel te veel zijn (zoekmachines gaan niet eindeloos door met zoeken tot ze wat gevonden hebben, maar gaan naar een aantal links door naar de volgende website).
Last but not least: Zorg voor goede content
Zonder goede content heb je niets aan een website, al staat die bovenaan in de zoekresultaten. Zonder kwaliteit hoppen bezoekers door naar de volgende website. die goed vindbaar is. De enige manier om aantoonbaar te maken dat je ook werkelijk een autoriteit bent op jouw vakgebied, is door het regelmatig aanbieden van nieuwe, relevante informatie. Alleen op die manier win je het vertrouwen van bezoekers en lukt het om bezoekers zo ver te krijgen dat ze bereid zijn je producten en diensten uit te proberen. Wanneer je regelmatig iets nieuws aanbiedt, zullen bezoekers eerder terug komen en blijf je in de picture als het gaat om dingen waar jij goed in bent.
Share en link
Al die informatie wordt op zich aanleiding om een bezoekje te brengen aan jouw website, dus sla al je blogs, webinars, clips, podcasts en whitepapers op de website op, uiteraard op een opvallende plek. Gebruik en deel links naar deze posts, bijvoorbeeld op social media of in je nieuwsbrief, om meer bezoekers te genereren.
Bezin eer je begint
Hoe mooi een website er ook uit ziet, hij is waardeloos zonder een doordachte SEO strategie. Onthoud dat je website het belangrijkste onderdeel is van je online marketingstrategie. Alle tijd, energie en geld die je investeert in je website om deze er helemaal tip top uit te laten zien èn te laten functioneren, zijn het dus dubbel en dwars waard. Door vooraf je te focussen op de SEO optimalisatie zorg je niet alleen voor een duidelijke, overzichtelijke website die bovenaan in Google verschijnt, maar zullen de bezoekers ook makkelijker vinden waarna ze op zoek zijn.
Gebruiksvriendelijkheid en SEO gaan dus hand in hand!