Website toevoegen aan Google Search Console
Laat je gratis technische informatie schieten over de prestaties van je website? Natuurlijk niet! In deze bijdrage leg ik uit hoe je jouw website instelt in Google Search Console zodat je optimaal vindbaar bent.
Google Search Console is een uitstekende (en niet te vergeten gratis) bron van technische gegevens over de organische zichtbaarheid en prestaties van jouw website. Om de bruikbaarheid ervan te maximaliseren, is het belangrijk om jouw website goed in te stellen bij Search Console door alle versies van jouw domein als ”properties” toe te voegen.
Stel dat de domeinnaam van de website is https://example.com/.
Stap 1: Voeg example.com toe aan Google Search Console als een nieuw property.
Zorg ervoor dat je de domeinnaam verifieert, bij voorkeur met behulp van een TXT-record of CNAME-record in de DNS.
Stap 2: Voeg de www.example.com toe als een eigenschap (zelfs als het doorverwijst naar de niet-www-versie).
In dit geval worden beide URL’s hierboven doorgestuurd naar de HTTPS-versie van de website (lees hoe u uw website naar HTTPS verplaatst). Dat betekent dat je deze variaties ook moeten toevoegen als twee aparte eigenschappen in Google Search Console:
- https://example.com/
- https://www.example.com/
Houd er rekening mee dat je specifiek ‘https: //’ moet opgeven bij het toevoegen van deze twee eigenschappen, wat je niet hoefde te doen bij het maken van de HTTP-versie. Als er geen protocol is gedefinieerd wanneer je een eigenschap toevoegt aan Google Search Console, staat deze standaard op het HTTP-protocol.
Op dit moment zijn de volgende URL’s toegevoegd aan Google Search Console als properties, ook wanneer de HTTP-versies geen inhoud weergeven en volledig worden doorgestuurd naar de HTTPS-versies:
- http://example.com/
- http://www.example.com/
- https://example.com/
- https://www.example.com/
Samengevat, van elke website op een eigen domein die alleen gebruik maakt van het HTTP-protocol, op een minimale minimum, moeten er minimaal twee versies van dat domein aanwezig zijn in de Google Search Console. Voor elke website op een eigen domein met HTTPS-protocol, moeten er minimaal vier versies van jouw domein aanwezig zijn in Google Search Console.
Meer gegevens krijgen met de Google Search Console
Als de website subdomeinen heeft, is het voordelig om deze eigenschappen afzonderlijk toe te voegen in Google Search Console. Bijvoorbeeld, taal / land / inhoud of andere specifieke subdirectories. Als je dit doet, kunt je meer gegevens ophalen, geografische doelen instellen of specifieke site kaarten definiëren (houd er rekening mee dat dit ook subdomeinen omvat die niet bedoeld zijn voor indexering, zoals staging servers of domeinen zonder gegevens, zoals een subdomein voor admin-login).
Stel dat de website twee extra subdomeinen bevat (blog en nieuws), twee taalonderdelen (Duits/de en Engels/en), twee inhoudsspecifieke subdirectories (bijv. product en amp) en een test (staging) domein en alles draait op de HTTPS-protocolvariant. Dan moeten ook de volgende extra URL’s worden toegevoegd als nieuwe eigenschappen in Google Search Console:
- https://blog.example.com/
- https://news.example.com/
- https://example.com/de/
- https://example.com/en/
- https://example.com/amp/
- https://example.com/product/
- https://staging.example.com/
Om het helemaal goed te doen, kun je ook nog de volgende URL’s toevoegen als nieuwe eigenschappen in Google Search Console:
- http://blog.example.com/
- http://news.example.com/
- http://example.com/de/
- http://example.com/en/
- http://example.com/amp/
- http://example.com/product/
- http://staging.example.com/
En om het helemaal af te maken voeg je ook de volgende (www versies) als nieuwe eigenschappen toe aan Google Search Console:
- https://www.example.com/de/
- https://www.example.com/en/
- https://www.example.com/amp/
- https://www.example.com/product/
Net als
- http://www.example.com/de/
- http://www.example.com/en/
- http://www.example.com/amp/
- http://www.example.com/product/
Doordat je voor elke pagina de URL apart in de Google Search Console hebt ingevoerd, kun je nu heel gericht aanvullende, specifieke en gedetailleerde zoekgerelateerde gegevens opvragen, zoals Search Analytics-gegevens, voor elk subdomein en subdirectory.
De gegevens nuttiger maken
Als alle hierboven genoemde URL-varianten als eigenschappen zijn toegevoegd, zijn er nu 24 aparte eigenschappen in Google Search Console, die elk specifieke en waardevolle inzichten geven over hoe Google de website “ziet”. Het kan dus lastig zijn om te weten welke eigenschap je moet controleren op rankinggegevens in Google Search Console Search Analytics. Gelukkig heeft Google vorig jaar een nieuw feature genaamd “eigenschapssets” toegevoegd.
Eigenschapssets combineren de gegevens van meerdere eigenschappen en presenteren de gegevens in een uniforme weergave. Om een eigenschapsset te maken, ga je naar de Google Search Console en klik je op ‘Een set maken’. Geef vervolgens de set een naam en voeg eerder geverifieerde Google Search Console-eigenschappen toe aan de set.
Er zijn verschillende eigenschapssets die handig kunnen zijn in termen van data segmentatie; hieronder zijn mijn suggesties om eigenschappen samen te groeperen.
All data property set
Wanneer je één bron wilt krijgen voor alle rankinggegevens in Google Search Console voor de website, dan voeg je alle eigenschappen toe aan één vastgestelde set (sterk aanbevolen):
Productpagina data
Om de rankingsgegevens in Google Search Console uitsluitende tot het productdeel van de website te verkleinen, groepeert u het volgende in een eigenschap set:
- https://example.com/product/
- https://www.example.com/product/
- http://example.com/product/
- http://www.example.com/product/
Blijf doorgaan met het maken van nieuwe eigenschapssets in Google Search Console zolang je denkt dat het nuttig kan zijn voor de vindbaarheid van je bedrijf. Houd er rekening mee dat eigenschapssets geen terugwerkende gegevens weergeven – ze beginnen pas gegevens te verzamelen op het moment dat ze gemaakt worden. Het kan enkele dagen duren voordat de eerste gegevens beschikbaar zijn voor de gebruiker. Dus hoe eerder je begint met het maken van property sets, hoe beter het is.
Dit is pas het begin
Het op de juiste manier instellen van de Google Search Console is pas de eerste stap om je SEO-inspanningen te maximaliseren. Maar, het is wel een belangrijke.
De voorbeeldgegevens die door Google worden geleverd, kunnen jouw rankings verbeteren, helpen Googlebot om de website beter te begrijpen en leveren waardevolle inzichten (die op een andere manier niet verkregen kunnen worden) over de organische zichtbaarheid en prestaties van je website. Je kunt ook voorbeeldgegevens downloaden via een API, de gegevens integreren met interne gegevens en jouw SEO naar het volgende niveau brengen.
Het toevoegen van de juiste eigenschappen aan Google Search Console is super belangrijk omdat je nooit weet wanneer jouw bedrijf de gegevens nodig heeft. En het is gratis – dus waar wacht je op?