Scoren met SEO checklist 2018

seo checklist 2018

Hoe je met de SEO checklist 2018 jouw website kunt laten scoren

Het best lastig om heel eenvoudig uit te leggen hoe je je webpagina beter vindbaar kunt maken door middel van SEO. Enerzijds omdat de meeste mensen niet weten hoe het werkt en anderzijds niet weten wat SEO precies inhoud. In deze blogpost vind je een SEO checklist voor 2018 en komen er 9 punten aan bod waarmee je zeker kunt scoren!

1.      Toegankelijkheid voor de Google bots

Je webpagina moet makkelijk te vinden zijn voor de bots van Google die je pagina indexeren. Deze bots worden ook wel spiders genoemd en je hoort dan ook vaak de term ‘crawlable’ om aan te geven dat Google jouw pagina makkelijk kan “lezen”. Het begin is dus een pagina met duidelijke URL en goede tekstopbouw, en afbeeldingen of video’s met heldere ondertiteling zodat de bots snel weten waar je pagina overgaat. Is dit niet in orde, dan kun je de rest echt vergeten.

2.      Zoekwoorden onderzoek

Je moet precies weten welke woorden of zinnen de zoekers gebruiken om een antwoord te vinden op de vraag die ze bezig houdt of het probleem waarvoor ze een oplossing zoeken. Uiteraard gaat het dan om vragen en problemen waarvoor jouw bedrijf en website de oplossing heeft. Een goed zoekwoordenonderzoek helpt je daarbij.

Het gaat dan om een hoofd zoekwoord en daaromheen een stel gerelateerde zoekwoorden die aansluiten op de behoefte van de zoeker. Al die woorden en zinnen draaien om een en dezelfde onderliggende behoefte zodat een bepaald artikel of andere content hierop het antwoord kan zijn. Bij het optimaliseren focus je je hierop.

3.      Onderzoek de SERP om Googles gedachtengang te achterhalen

Door de zoekresultaten (SERP’S) te bestuderen voor een bepaalde zoekterm, ontdek je wat Google z’n interpretatie is van passende content voor de gegeven zoekterm of keyword. Hiermee krijg je zicht op wat voor soort en type content het meest geschikt is om hoog te ranken. Ook zou je “gaten” kunnen ontdekken in de beschikbare informatie en hiermee de ranking positie kunnen overnemen.

4.      Wees de beste en geloofwaardige content aanbieder

Om goede content te maken bij een gegeven zoekterm is het belangrijk dat degene die de content aanlevert, een zekere status heeft. Hiermee garandeer je dat de content gedeeld wordt en ben je actief bezig met linkbuilding. Want hoe vaker gedeeld, hoe geloofwaardiger je content, niet alleen voor de lezer, maar ook voor Google.

Ten tweede moet de content inhoudelijk ook perfect aansluiten op de zoekterm. Wanneer dat niet zo is, dan zal Google vroeg of laat opmerken dat bezoekers teleurgesteld zijn in het zoekresultaat. Vervolgens zal Google aan andere webpagina’s de voorkeur geven. Hoe Google precies werkt kun je hier lezen.

5.      Aantrekkelijke titel en meta descriptions

Google zal meestal de titel en delen van de meta descriptions gebruiken in de zoekresultaten. Ook wordt de URL gebruikt om de snippet tekst te maken, hoewel deze vaak wordt afgekort. De snippet is dat deel waarmee je de zoeker moet overhalen te klikken op jouw webpagina. Heel belangrijk dus om hier je zoekterm in te stoppen en relevante informatie te geven die direct aansluit bij de ingegeven zoekterm.

6.      Intelligent gebruik van de andere gerelateerde zoektermen

Zorg ervoor ook dat je de andere zoektermen verwerkt in je tekst. Hiermee overtuig je Google dat jouw webpagina de meest geschikte is om te vertonen in de SERP’s. Je kunt ook wel video’s of foto’s gebruiken, maar zorg dan dat de ondertiteling de zoektermen bevat die relevant zijn. Want doe je dat niet, dan ziet Google ze makkelijk over het hoofd.

7.      Gebruik indien mogelijk Rich Snippets en Schema Markup om je zichtbaarheid te verbeteren

Deze tip is niet voor iedereen geschikt. Want Schema Markup is alleen voor bepaalde type content beschikbaar. Het is een soort code waarmee je laat weten wat voor type content je hebt gemaakt. Door gebruik van Schema Markup worden die gegevens (bijvoorbeeld aantal sterren, prijs etc.) toegevoegd aan de Snippet en krijg je “Rich Snippets”, een verrijkte omschrijving dus. Mocht je je wèl in de Google nieuwswereld begeven of receptenwereld en beschikken over beeldmateriaal, of Rich Snippets kunnen verkrijgen bijvoorbeeld rond de ticketverkoop voor vliegtuigen en reizen, of andere opties die Schema Markup ondersteunen, maak er dan gebruik van. Het helpt om je zichtbaarheid te vergroten in de zoekresultaten.

8.      Optimaliseer de laadtijd en het design van je pagina

Check of je pagina overal en altijd even snel laadt en er perfect uitziet. Uiteraard is de functionaliteit ook belangrijk. Check of hij doet wat hij moet doen, ongeacht op welk apparaat er naar gekeken wordt. En doe dat vooral vanuit het oogpunt van de gebruiker. Zorg er voor dat je gebruikte afbeeldingen zijn geoptimaliseerd om de laadtijd te beperken. Zorg er ook voor dat de gegevens die de gebruiker achterlaat beveiligd zijn. HTTPS was in 2016 en 2017 al een belangrijke onderscheidende en daarmee rankende eigenschap voor Google en in 2018 zal dat niet veel anders zijn. Lees meer over hoe je je website overzet van HTTP naar HTTPS zonder verlies van SEO waarde.

9.      Bedenk wie jou kan helpen deze content te verspreiden

Maak een lijst van mensen en publicaties die jou kunnen helpen met het verspreiden van de content. Heb ook een antwoord op de vraag waarom ze dat zouden moeten doen en ga dan pas aan de slag. Zowel via mond op mond reclame als via social media en verder op het web levert dit je de nodige bekend en links op. Hoe relevanter de mensen of instanties, hoe groter de kans van slagen is dat je boodschap wordt opgepikt door Google bots en daarmee de mensen bereikt, die je wil bereiken.

Als je al deze punten voor elkaar hebt, dan kan het niet anders of je gaat hoog ranken met je webpagina’s in 2018. Laat gerust je commentaar en aanvullingen achter. Ik kijk er naar uit!

 

Reacties

reacties

Webcare4all-SEO-banner2