5 TIPS voor een succesvolle email marketing campagne

emailmarketing-conversie-tips

Onderwerpregels die je Open Rates verhogen

De eerste stap is om ervoor te zorgen dat je mail geopend wordt. De onderwerpregel moet daarom zo duidelijk en pakkend mogelijk zijn. Want als je heel veel tijd gestopt hebt in segmentatie en het opstellen van je email, dan wil je natuurlijk ook dat deze mail gelezen wordt. De onderwerpregel is het eerste wat de lezer ziet en dit bepaalt of hij de mail gaat open of niet. Daarom zal ik in deze blogpost vijf tips geven waarmee je ervoor kunt zorgen dat je onderwerpregels zo pakkend zijn dat je mail geopend en gelezen wordt en leidt tot meer conversie.

1. Wees specifiek

In grote lijnen zijn er twee soorten mails die bedrijven aan hun klanten versturen: meldingen en nieuwsbrieven. Omdat er net als bij alle andere commerciële teksten een hoop psychologie komt kijken, moet je bij elke campagne duidelijk voor ogen hebben wat je wilt bereiken. Wanneer je de onderwerpregel gaat bedenken moet je altijd voor ogen hebben wat je doelen zijn.

Meldingen

Bij een melding of transactie mail moet je de klant precies vertellen wat ze kunnen verwachten wanneer ze de mail openen. Dit klinkt misschien contraproductief maar dit is de beste manier om de aandacht van de klant te trekken. Je hoeft niet meteen alles te verklappen, maar wanneer je eerlijk en open bent dan zullen je mails eerder geopend worden. Dus schrijf to the point. Neem bijvoorbeeld de onderwerp regel bij LinkedIn:

tips emailmarketing campagne

“ Daniel, people are looking at your Linkedin profile”, dit zegt precies wat er in de mail staat, terwijl ze toch weinig informatie prijs geven waardoor je het idee krijgt dat het de moeite waard is om de mail te lezen.

Nieuwsbrieven

Als je geen meldingen verstuurt of klanten op de hoogte stelt van transacties die hebben plaats gevonden, dan stuur je je klanten nieuwsbrieven. Deze zijn meestal niet gekoppeld aan een speciale gebeurtenis, dus dan moet je op een andere manier de aandacht zien te trekken. Wees zo origineel mogelijk om de nieuwsgierigheid te prikkelen. Daar zijn tal van goede voorbeelden van te vinden op internet.

Een bedrijf stuurde een persoonlijke mail met als onderwerp regel: “Daniel, hoe goed ben jij?” Een uitstekend bewijs dat je met een vraag de nieuwsgierigheid kan prikkelen. Want ik vraag mezelf natuurlijk af wààr ik goed in moet zijn en open de mail.

Screenshot_7

Ook de mail van Maartje van Hello Fresh is duidelijk, want zij geven je het idee dat je gemist wordt, maar maakt dat gelijk aantrekkelijk en laagdrempelig: “We missen jou! Speciaal voor jou €15,- korting.”

2. Lokaliseren, personaliseren en target

Persoonlijke mails zijn al een tijdje heel gebruikelijk en misschien al een beetje gedateerd. In het voorbeeld hierboven zag je al een persoonlijke mail, die begint heel familiair begint met de naam van de klant “Hoi Daniel, waarom ga je….” Dit neemt niet weg dat persoonlijke mails die je optuigt met alle kennis die je hebt van de klant, een hele krachtige manier zijn om binnen te komen.

Roompot stopt bijvoorbeeld je bestemming in de onderwerp regel van de boekingsbevestiging.

tips emailmarketing campagne

Er zijn een aantal manieren om dit te onderzoeken d.m.v.  A/B testen uit te voeren:

  • Voornaam en achternaam: het klinkt algemeen maar je kunt het altijd proberen.
  • Wijzig de details van je onderwerpregel al naar gelang het seizoen op basis van de locatie van de klant: bijvoorbeeld zomer vs. winter en de schoolvakanties in verschillende delen van de wereld
  • Geslacht: bijvoorbeeld verschil in aanhef van je mail (mannelijk/vrouwelijk) of het tonen van verschillende productgroepen op basis van het geslacht.
  • Gebruik details van de acties die de klant op jouw site heeft ondernomen. Bijvoorbeeld mails over favoriete producten of dingen die de klant nog niet bekeken heeft.

email_marketing

3. Bouw momentum: inhoud en timing

Momentum gaat over het opbouwen van de spanning en het geven van een kader aan de klant waardoor jouw mails “herkend” worden en mogelijk gerelateerd aan eerdere positieve ervaringen met jouw bedrijf of product. Een auto-responder die klanten op gezette tijden mailt blijkt uitermate effectief. Want hiermee weet de klant precies wie je bent en heb jij de kans precies op het juiste moment de klant te benaderen. Het is bijna overbodig om te zeggen dat dit de open rates ten goede zal komen. Stop voldoende tijd in het laten zien dat je mails nuttig zijn, zodat je niet bang hoeft te zijn dat de klant geïrriteerd raakt door teveel mails.

webcare4all first email4. Test, test en test nog een keer

Meestal lees je dat korte onderwerpregels beter gelezen worden. En zo zijn er nog wel meer uitspraken die als feit verkondigd worden, maar in werkelijkheid weet je nooit exact of dit ook geldt voor jouw publiek. Mailchimp heeft onlangs allerlei statistieken gepubliceerd die de waarheid onthullen over de onderwerp regel: er is namelijk geen enkele wetmatigheid. Het hangt gewoon helemaal af van jouw doelgroep dus je moet je eigen conclusies trekken.

ab-email-subject-line-split-test

5. Er is meer dan alleen de onderwerpregel

Uiteraard moet je niet alleen aandacht besteden aan de lengte van de onderwerpregel van je mails. Ook de woordkeuze en volgorde zijn ontzettend belangrijk. Je moet er ook op letten hoe de kijker jouw mail ziet, want dat is anders dan hoe jij hem verstuurd. Oftewel, je moet je ook verdiepen in het gebruikte format van de mailserver, bijvoorbeeld Gmail, Outlook of Mailbox, zodat je weet hoe de preview van je mail eruit ziet bij de klant, voordat hij besluit je mail te openen. Je zou best nog wel eens kunnen schrikken!

Om de opmaak van de email te optimaliseren kun je de volgende dingen proberen:

  1. Zet (ook) de naam van je bedrijf in het “van” veld. Je zou bijvoorbeeld in plaats van alleen je eigen naam, ook het bedrijf kunnen noemen dat de afzender is. Dus “Daniel van Webcare4all”. De bedrijfsnaam noemen heeft voordelen wanneer je al enige naamsbekendheid geniet maar is goed om vertrouwen op te bouwen. Zo hoeven je klanten niet te gissen van wie de mail afkomstig is. Heel veel bedrijven stoppen de naam al in de onderwerpregel maar dat is zonde van je ruimte!
  2. Verander de positie van het veld “Open in je browser”: Heel veel email marketing sjablonen zette deze link ergens links bovenaan. Hierdoor verschijnt deze meestal in al in het voorbeeld venster. Overweeg om de link naar beneden te verplaatsen.
  3. Gebruik een kopregel met inhoud. Bovenaan je mail moet altijd een relevante titel of een vetgedrukte kop regel staan die de inhoud van mail dekt. Gebruik het voorbeeldvenster in je voordeel en als je het een beetje slim aanpakt kun je onderwerpregel hier mooi op laten aansluiten.

Zo, wat vind je van deze 5 tips? Ben je het ermee eens of juist niet? Of heb je een leuke aanvulling? Laat het me weten door een reactie te plaatsen!

Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h