Hoe kom je in de top 3 van Google Maps?

Hoe kom je in de top 3 van Google Maps

Hoe kom je in de top 3 van Google Maps?

Mensen maken steeds meer gebruik van Google Maps bij het zoeken naar bedrijven, winkels of diensten bij hun in de buurt.

Dat doen ze voor het grootste gedeelte via hun mobiele telefoon. Met Local search maakt ook jouw bedrijf goede kansen op nieuwe kliks en klanten. Het is een prima mogelijkheid om je bedrijf op de kaart te zetten, zelfs zonder website.

Je hebt vast zelf wel eens gezocht naar een restaurant of iets anders bij jou in de buurt. Ook zonder dat je een plaatsnaam invult, zoekt Google op basis van jouw locatie naar zoekresultaten (en daarmee de bedrijven) die zich het dichtste bij jouw locatie bevinden.

Onderstaand kaartje zal je vast bekend voorkomen: Google Maps laat jou op de kaart meteen bedrijven zien die dicht bij jou in de buurt zijn èn geeft van de eerste drie bedrijven ook meer informatie, bijvoorbeeld het aantal sterren en openingstijden.

Hoe kom je in de top 3 van Google Maps?
Zoekopdracht local search pizzeria

Klik je vervolgens op de kaart, dan krijg je nog meer bedrijven te zien, maar nog steeds is de top 3 hetzelfde. Aangezien je op die manier natuurlijk lekker opvalt, wil je uiteraard dat jouw lokale bedrijf of dienst in die top drie weergegeven wordt.

De vraag is natuurlijk: hoe kom je met jouw bedrijf en/of website in die top 3 van Google Maps terecht? Dat kan best lastig zijn. Ik leg je graag uit hoe je dat kunt doen, zodat je kunt checken of je er alles aan gedaan hebt om lokaal in die top 3 te belanden van Google Maps.

Google Maps ranking factoren

De factoren die van belang zijn voor de lokale ranking, hebben alles te maken met de locatie van jouw product of dienst en de plek waar de ‘zoeker’ zich bevindt. De Google Maps ranking factoren worden daarom ook vaak local ranking factoren genoemd.

Afgaande op Google’s eigen documentatie, zijn de drie belangrijkste lokale ranking factoren:

  1. Relevantie (past je bedrijf bij de zoekopdracht?)
  2. Afstand (wat is de afstand tussen jouw bedrijf en degene die zoekt?)
  3. Naamsbekendheid (hoe bekend is je bedrijfsnaam en hoe positief zijn de reviews?)

Google Maps Vicinity update (in de buurt)

Kortgeleden (eind 2021) heeft Google een grote aanpassing gedaan waardoor afstand veel belangrijker is geworden t.o.v. de andere twee ranking factor op Google Maps. Het is de eerste update in vijf jaar die het belang van de drie genoemde rankingfactoren flink door elkaar heeft geschud.

De Vicinity update laat ook een aanpassing in de layout zien van de SERP’s. De kaart links en de top drie zoekresultaten ernaast op rechts, nemen nu een veel groter oppervlak in beslag en vallen dus nog beter op dan voorheen.

Hoe heeft de update de drie lokale ranking factoren beïnvloedt?

  1. Relevantie

De factor relevantie is misschien nog wel het makkelijkst uit te leggen. Deze gaat er om in hoeverre je naam en website matcht met de zoekopdracht.

Eigenlijk was het tot voor kort al voldoende wanneer de zoekterm voorkwam in je bedrijfsnaam of naam van je website, maar dit is door de update drastisch gewijzigd.

Uit onderstaand voorbeeld blijkt dat ook zonder de zoekterm in je bedrijfsnaam, je kunt verschijnen in de top. Hieruit blijkt dat Google Maps veel verder kijkt dan de naam, ook de categorieën en subcategorieën worden meegewogen in het zoekresultaat.

In onderstaand voorbeeld waarbij is gezocht op “Pizzeria” zie je dat van de getoonde websites, er slechts twee resultaten daadwerkelijk ook “Pizza” in de bedrijfsnaam heeft staan.

Desalniettemin voldoen de resultaten wel degelijk aan wat je zoal onder een pizzeria zal verstaan.

Google Maps Vicinity update

  1. Afstand

Deze factor is waarschijnlijk de enige ranking factor waar je geen invloed op hebt. Je kunt moeilijk je bedrijf verplaatsen en je hebt ook geen invloed op de plaats waar de zoeker zich bevindt.

Dat betekent meer kansen voor nieuwkomers. Zelfs wanneer jouw bedrijf net begint, nul waardering heeft, nul reviews, nul andere info, dan nòg kan je bedrijf in de top drie weergegeven worden.

Gewoon omdat de locatie van jouw dienst of product, zich het dichtst bij de zoeker bevindt (én je de zoekterm voor zekerheid toch verwerkt in de bedrijfsnaam, zeker als je een vrije unieke dienst aan biedt). Voor de update was dat onmogelijk omdat dan de best bekendstaande boven aan kwam te staan, zelfs wanneer deze zich veel verder weg bevond.

  1. Factor Bekendheid

Deze factor is het lastigst uit te leggen, maar ook hier heeft de Vicinity update impact gehad.

Met bekendheid doelt Google op hoe bekend een bedrijf is en hoe goed deze gewaardeerd wordt, zowel online als offline. Denk bijvoorbeeld aan de organische posities in de rankings, van Google search, verkregen backlinks, reviews en sterren.

Het beste kun je deze factor op zijn waarde schatten wanneer je op zoek bent naar een gelegenheid die zich buiten je eigen woonplaats bevindt, bijvoorbeeld als je je wilt voorbereiden op een weekendje weg.

Stel je wilt naar het strand Scheveningen en bent op zoek naar een pizzeria (om het even makkelijk te houden 🙂 ) daar. Zoek je op “Pizzeria Scheveningen” dan zie je het volgende:

Google Maps ranking factoren

Alle drie de resultaten zijn gevestigd in Scheveningen, hebben een score van gemiddeld 4 sterren de eerste heeft 971 reviews, terwijl de derde er maar 355 heeft.

(Ben je zelf in regio Den Haag , dan kan het zijn dat je een heel ander resultaat te zien krijgt, omdat dan de factor nabijheid het allerbelangrijkste is en niet het aantal sterren of reviews.)

Nu duidelijk is hoe de vork in de steel zit, wat betreft de lokale ranking factoren in Google Maps, wordt het tijd om te beginnen met het praktische deel: hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf in de top 3 van Google Maps voorkomt?

Stappenplan (hierna verder uitgelegd) om in de top 3 van Google Maps te verschijnen:

  • Stap 1: voeg je bedrijf toe aan Google Maps
  • Stap 2: voeg je bedrijf toe aan “Google mijn bedrijf” en optimaliseer je lijstweergave
  • Stap 3: zorg voor voldoende reviews
  • Stap 4: optimaliseer je website
  • Stap 5: zorg voor goede back links
  • Stap 6: zorg ervoor dat je NAW- en telefoon gegevens kloppen
  • Stap 7: maak gebruik van markup schema in je website zodat google o.a. je NAW gegevens makkelijk kan vinden.

Heb je deze stappen gevolgd maar sta je nog steeds niet in de bovenste drie zoekresultaten? Probeer dan dit;

  • Stap 8: gebruik Google Ads om je ranking te verbeteren
  • Stap 9: houd je rankings nauwlettend in de gaten

1. Je bedrijf toevoegen aan Google Maps

Om zichtbaar te zijn op Google Maps, zul je als eerste je bedrijf moeten aanmelden. Ga daarvoor naar Google Maps en type de naam van je onderneming in de zoekbalk. Levert dit geen resultaat, dan vraagt Google of je een plaats wilt toevoegen. Daarna opent zich een venster waarin je naam, categorie en adres invult.

Ben je hiermee klaar, dan klik je op “posten” waarna Google de aanmelding zal bekijken, beoordelen en verwerken. Is de plek of bedrijf toegevoegd, dan krijg je hiervan een mail. Je kunt dit dus ook doen voor een bijzondere locatie, dienst of bedrijf zelfs als dat niet van jou is.

2. Je bedrijf aanmelden bij Google Mijn Bedrijf (GMB)

Je bent niet verplicht om dit te doen, maar aanmelden bij GMB heeft wel als belangrijke voordeel dat dit enorm meetelt bij de waardering en daarmee zichtbaarheid bij lokaal zoeken op Google Maps.

Wanneer je je bedrijf wilt aanmelden bij GMB, dan kan dat in Google Maps door na je aanmelding in de pop te klikken op “claim dit bedrijf”.

Daarna kom je op de Google-pagina Bedrijfsprofiel (voorheen Google Mijn Bedrijf) waar je je verdere bedrijfsgegevens invult. Denk aan telefoonnummer, openingstijden, servicegebied etc. Met het oog op een optimale weergave in de zoekresultaten vul je alle gevraagde informatie zo volledig en duidelijk als mogelijk in

Let op:

Hoewel het mogelijk is om zoektermen toe te voegen aan je bedrijfsprofiel, om zo je vindkans te verhogen, is dit volgens Google niet toegestaan.

Een exacte match tussen de zoekterm en de bedrijfsnaam kan je positie aanzienlijk verhogen, maar mag je niet manipuleren.

De richtlijnen zijn behoorlijk strikt en geven aan dat je geen overbodige informatie mag toevoegen aan je bedrijfsnaam, omdat dit misleidend kan zijn.

Het gaat om een hele lijst van wat wel en niet mag:

  • Marketing uitingen: niet: Boter en Kaas, de lekkerste zuivel van hier, wel: Boter en Kaas (als dat de naam van je winkel is).
  • Geregistreerde trademark symbolen: niet: Burger King®. Wel: “Burger King”
  • Uitsluitend hoofdletters. Dus niet: MAC DONALDS, wel McDonalds.
  • Openingstijden of opmerkingen over open/gesloten. Dus niet “Dominos Pizza, 24 uur geopend”, Maar wel: Dominos Pizza.
  • Telefoonnummers of URL’s tenzij die werkelijk je bedrijfsnaam vormen. Dus niet: “Webcare4all 0102104749”, Wel: Webcare4all.
  • Speciale karakters of symbolen, tenzij behorend bij je bedrijfsnaam. Dus niet: Shell, betaal@pomp, wél: Shell
  • Informatie over je producten of diensten, tenzij noodzakelijk om aan te geven dat het om een afzonderlijke afdeling van een bedrijf gaat. Dus niet “Webcare4all Zoekmachine Optimalisatie Gratis SEO check”, wel “Webcare4all Zoekmachine Optimalisatie”.

Samenvattend komt het erop neer dat je alleen de bedrijfsnaam invult zoals je die ook bij de Kamer van Koophandel hebt geregistreerd zonder enige toevoegingen.

3. Zorgen voor meer reviews

Reviews zijn van invloed op je zoekresultaten. Positieve wel te verstaan. Zowel in Google als in Google Maps zijn reviews een belangrijke rankingfactor.

Maar kom je aan reviews? De beste manier is nog altijd om je klanten aan te moedigen er eentje te maken. Je kan er rechtstreeks om vragen.

Overigens hebben reviews weer een eigen ranking systeem. Het zal je vast wel opgevallen zijn dat Google de “meest relevante” bovenaan plaatst. De volgende wegingsfactoren zijn van belang:

  • reviewscore: hoe hoger hoe beter. Dit betekent overigens niet automatisch de bedrijven met de meeste sterren bovenaan komen, want Google hanteert ook een eigen waardering.
  • Aantal reviews: hoe meer hoe beter.
  • Gebruik van zoektermen in de tekst van de beoordeling. Google hecht meer waarde aan een review dat zoektermen bevat die van toepassing zijn op je producten of diensten dan alleen opmerking als “prima service”.

Nu je dit weet, kun je klanten stimuleren om reviews te plaatsen over bepaalde producten of diensten. Op die manier zorg je ervoor dat de zoekterm in de review terecht komt.

4. Optimaliseer je website

Hoewel je formeel geen website nodig hebt om op Google Maps te verschijnen, kan het wel je zichtbaarheid op Google Maps verbeteren. Er is namelijk een sterk verband tussen je positie op Google Maps en je organische positie in de SERP van Google.

  • Voeg lokale zoektermen toe

Maak gebruik van lokale keywords zodat Google ziet dat je bedrijf inderdaad een relevante positie speelt op die plek. Dit kan door eenvoudigweg de plaatsnaam toe te voegen aan je landingspagina (bijvoorbeeld “Lekkerste pizza van Den Haag” in plaats van “Lekkerste pizza ”).

Ben je op zoek naar andere ideeën voor lokale zoekwoorden, probeer dan bijvoorbeeld zoekwoordplanner van Google Ads.

Heb je een bedrijf dat op meerdere locaties actief is, overweeg dan meerdere pagina’s voor de verschillende locaties. Op een dergelijke lokale pagina kun je dan attracties of andere zaken benoemen die zich in de buurt van je bedrijf bevinden.

  • Voeg een Google kaartje toe m.b.v. embedding

Laat de klant weten waar je bedrijf zich bevindt door een Google Map toe te voegen. Geef ook aan hoe en via welke route je bedrijf bereikt kan worden. Hiermee versterk je de indruk dat je bedrijf daadwerkelijk lokale binding heeft met de opgegeven locatie.

De Google Maps API is overigens niet gratis bij intensief gebruik, maar je kunt wel de applicatie gebruiken op bijvoorbeeld je contactpagina. Je moet hiervoor een account aanmaken op Google Cloud Platform waarna je tot $200 gratis gebruik kunt maken van Maps.

  • Zorg dat je website responsief is

Wanneer je website responsief is, zorgt dit ervoor dat je website op allerlei soorten apparaten en toestellen goed functioneert en presteert. Omdat 60% van de Maps gebruikers dit doet via hun mobiel, is het van belang dat je website optimaal presteert op mobiel en alle knoppen, schermen en teksten zichtbaar zijn en blijven.

5. Zorg voor goede backlinks

Backlinks zijn altijd van belang in SEO en je zichtbaarheid in en de zoekmachine Google Maps vormt hierop geen uitzondering. Bij lokaal zoekverkeer zijn niet alleen backlinks waardevol die relevant zijn voor jouw type onderneming (branche), maar ook kan de relatie met de plaatsnaam van waaruit je opereert waardevol zijn.

Om relevante backlinks te vinden kun je beste even in de buurt rondkijken, te beginnen bij telefoongidsen, bedrijfspagina’s. Ook partners, toeleveranciers en klanten kunnen waardevolle backlinks opleveren voor lokaal zoekverkeer.

Zelfs wanneer een onderneming geen enkel aanknopingspunt biedt voor jouw product of dienst, is alleen al het feit dat deze in dezelfde plaatst gevestigd is, een goed signaal dat je inderdaad een lokale ondernemer bent en het vertonen op Google Maps waardig.

6. Audit en controleer je NAT gegevens

Naam adres en telefoon zijn belangrijke gegevens voor je bedrijf en moet je vanzelfsprekend altijd up to date houden. Hoe consistenter deze gegevens zijn (overal) op het internet, hoe betrouwbaarder je overkomt.

Het is dus heel zinnig om deze te controleren. Niet alleen bij Google, maar ook op andere platforms, pagina’s en overzichten (Facebook, Drimble, Yelp, Tripadvisor ect…) op het web.

7. Maak gebruik van Schema Mark up op je website

Met structured data kan Google sneller beoordelen waar deze over gaat en waar bepaalde informatie zich bevindt waarna Google op zoek is. Voor lokale bedrijven is er een hele set lokale markup schema op schema.org te vinden die je kunt toevoegen aan de informatie op je website. Denk aan adres, openingstijden, profielen op social media etc.

Wanneer de bots van Google je website bezoeken kunnen ze deze informatie eenvoudig vinden, waardoor je betrouwbaarheid en daarmee de waarde en de positionering van je website op Google Maps stijgt. Vergeet niet te checken of de markup correct is toegevoegd en werkt met behulp van de testtool voor gestructureerde data van Google.

Tot zover de gratis methode om in de zoekresultaten van Google Maps te verschijnen. Het kan zijn dat er in jouw branche veel concurrentie is waardoor dit niet lukt. Dan kun je ook overwegen om te gaan betalen voor een vermelding boven de zoekresultaten in Google Maps.

8. Probeer Google Map Ads voor betere ranking

Google Map Ads is geen organische oftewel gratis manier om meer bezoekers te krijgen, toch kun je deze tool benutten voor meer klanten.

Net als met andere betaald zoekverkeer campagnes, verschijnen de advertenties bovenin de zoekresultaten van Google Maps. Doorgaans gaat het om slechts 1 of 2 vermeldingen, zodat dit best een interessante optie kan zijn.

Om te kunnen adverteren heb je wel een geverifieerd Google Mijn Bedrijfs profiel nodig en moet je een Google Ads account aanmaken.

Het verschil met de gewone Google Ads is dat de link in de advertentie niet verwijst naar je website, maar naar je Google Mijn Bedrijf profiel.

Er zijn verschillende manieren om te adverteren in Google Maps (PPC).

  • Zoekresultaten advertenties

Wanneer je bijvoorbeeld op je mobiel zoekt naar een bedrijf in de buurt, dan laat Google het dichtstbijzijnde zien met de hoogste waardering. Wanneer je wilt dat jouw onderneming bovenaan deze vermelding komt te staan in een bepaald gebied, dan kun je tegen betaling hiervoor een advertentie maken. Dit type advertentie levert gegarandeerd een hoop nieuwe kliks op, zodat je CTR verbetert.

Probeer Google Map Ads voor betere ranking
Probeer Google Map Ads voor betere ranking
  • Promoted Pins

De gekleurde pinnetjes op de kaart zijn voorbeelden van promoted pins. Het zijn betaalde pins, waarmee je als bedrijf extra de aandacht trekt wanneer bezoekers Google Maps openen, nog zonder dat ze ergens naar zoeken.

Promoted pins zijn dan ook de andere optie om je zichtbaarheid op Google Maps te vergroten d.m.v. betaalde ads. De kleur is afhankelijk van het type bedrijf. Je kunt zelfs je eigen logo toevoegen in plaats van de standaard pinkleur.

Afbeelding 5

  • In store promoties

Een andere optie waarvoor je moet betalen, is om informatie weer te geven over actuele acties en aanbiedingen. Deze zijn niet direct zichtbaar op de kaart, maar wanneer je op het bedrijf klikt wordt dergelijke informatie getoond.

9. Monitor je positie in Google Maps

Net als bij SEO voor de weergaven in de zoekresultaten van Google, is het raadzaam je positie bij te houden in Google Maps.

Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Rank Tracker. Het enige wat je hoeft te doen is de zoekmachine aan te passen van Google naar Google Maps. Dit doe je bij voorkeuren.

Google Maps

Nu kun je exact bekijken hoe je bedrijf getoond wordt aan een willekeurige zoeker op het adres dat je hebt ingegeven, op Google Maps.

Zodra je de zoekterm hebt ingevuld kun je gaan tracken hoe je bedrijf wordt weergegeven op de SERP en wat dit betekent voor de zichtbaarheid op Google Maps.

Tot Slot

Vanuit SEO oogpunt heb je vermoedelijk nog niet eerder overwogen om je website te optimaliseren voor Local Search oftewel Google Maps. Maar aangezien Google Maps steeds meer mogelijkheden biedt om je lokaal te profileren, heeft je bedrijf de zichtbaarheid op Google Maps waarschijnlijk nodig voor meer verkeer, kliks en verkopen.

Zoals je hebt kunnen lezen vergt het wel enige inspanning om een vermelding op Google Maps voor elkaar te krijgen.

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, dan zijn we natuurlijk benieuwd. Wil je dit aan ons uitbesteden dan kan dat natuurlijk ook.

Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h