Structured data toevoegen aan je website voor Rich Snippets

structered-data

Wat is Structured data?

Structured data, ofwel gestructureerde gegevens zijn een toevoeging waarmee je Google details geeft over jouw pagina. En met een beetje geluk laat Google die gegevens dan zien in de zoekresultaten. Zo krijg je de zogenaamde “rich snippets”, verrijkte zoekomschrijvingen. Helaas is er geen garantie dat Google de gestructureerde data daadwerkelijk laat zien.

Strutured data is een manier waarmee je Google gedetailleerde informatie verschaft. Structured data is dus code. Dit heeft Google nodig om te begrijpen waar het over gaat. Als je bijvoorbeeld veel recepten op je website hebt staan, kun je met structured data laten zien hoe lang de bereidingstijd is of hoeveel calorieën er in een portie zit.

Afhankelijk van wat je verkoopt, zijn er verschillende codes. Bijvoorbeeld voor boeken, reviews, films of producten uit je webshop. Structered data zorgt voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines.

rich snippets structured data

Wat zijn Rich Snippets?

Rich snippets vormen een verrijking van de zoekresultaten. Ze voegen extra informatie toe, gebaseerd op gestructureerde gegevens. Door zelf zulke gegevens aan de inhoud toe te voegen, help je zowel Google als z’n gebruikers om de context van je inhoud en website beter te begrijpen. Zo versnel je de toegang tot bepaalde informatie op je site. Logisch gevolg: hogere rankings in de zoekresultaten, meer zichtbaarheid voor je pagina.

rich-snippets

Waar vind je structured data?

Alle codes vind je op schema.org. Dit is een project dat door de grote zoekmachines is opgezet. Met schema.org vind je de juiste markup voor je content. Schema.org is dus een hele grote verzameling van stukjes code. Wanneer je T-shirts verkoopt kun je bijvoorbeeld weergeven welke kleur en maat je verkoopt in je snippet. Kijk maar eens op schema.org/product voor alle mogelijkheden.

Hoe werkt het?

Je kopieert de code vanaf schema.org. Heb je eenmaal de codes die je nodig hebt, dan kun je de code aanpassen aan jouw eigen specifieke voorkeuren. Het klinkt misschien een beetje ingewikkeld, maar iedereen kan het leren. Het enige wat je hoeft te doen is de juiste code kopiëren, aanpassen en toepassen met Google Tag manager.

JSON-LD markup

OP schema.org vind je verschillende markups, bijvoorbeeld Microdata en RDFa. Wij bevelen JSON-LD aan omdat het weinig problemen oplevert wanneer je deze aan je website toevoegt. Bovendien is het vrij eenvoudig om deze markup te gebruiken met Google Tag Manager.

SEO en structured data

Uit bovenstaande is wellicht al duidelijk waarom structured data belangrijk is voor SEO. Het zorgt er immers voor dat Google beter en sneller snapt waar je pagina overgaat. Het is net alsof je met Google aan het praten bent. Waarbij je uitlegt waar houw website overgaat. Uiteraard is dat belangrijk voor de rankings.

Bovendien is het van invloed op de omschrijving die verschijnt in de zoekresultaten. Hiermee vergroot je de kans dat dat de zoeker daadwerkelijk een bezoeker wordt van je website door te klikken op de omschrijving. En hoe meer klikken, hoe hoger in de rankings.

Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h