Google Mijn Bedrijf inzichten en statistieken
Ontdek hoe mensen jouw bedrijf hebben gevonden binnen Google Mijn Bedrijf
Wie gebruik maakt van Google mijn Bedrijf, kan in de rapportages nu ook ontdekken op welke wijze (desktop of mobiel) en via welke kanalen (Google zoeken of Maps) bezoekers op de website terecht komen.
Verschil ten opzichte van de oude Google inzichten
Met Insights kon je eerder al bekijken hoe de prestaties van je website waren, maar met de nieuwe upgrade kun je ook ontdekken wie jouw businessprofiel heeft bekeken. Daarbij krijg je ook informatie over hoe de mensen jouw hebben gevonden. Namelijk of dat via een desktop of mobiel was en of dat met gewoon zoeken in Google was, of bijvoorbeeld een hit door het gebruik van Google Maps.
Nieuwe profielprestaties bekijken
Wanneer je benieuwd bent naar hoe de nieuwe rapportage eruit ziet, dan kun je deze bekijken door in te loggen op Google mijn Bedrijf. Daarna klik je op jouw bedrijf en kies je vervolgens op de tab “Inzichten” in het menu aan de linkerkant.
Bovenaan vind je dan het nieuwe prestatierapport. Heb je deze geopend, dan hoef je alleen nog maar naar beneden te scrollen tot je bij het stuk komt dat gaat over ‘Hoe mensen jou hebben ontdekt”.
Hier een screenshot van mijn bedrijf:
Nieuwe lay-out Google rapportage
Zoals je ziet, geeft het onderdeel links met “mensen die jouw bedrijfsprofiel gezien hebben” , een overzicht van de bezoekers vanuit Google of wie jouw website aanklikten na gebruik van Google Maps. Ook zie je in het overzicht de verdeling van de bezoekers vanaf desktop t.o.v. mobiele apparaten.
Aan de rechterzijde zie je de zoekwoordopdrachten, die ook al te zien waren in de oude rapportages van Google Inzichten.
Overigens is deze nieuwe update waarmee je inzicht krijgt in platform en soort apparaat, als béta versie eind januari uitgezet, net nadat Google andere formules aan het begin van januari had ingevoerd.
Ook GMB support pagina is aangepast
Google heeft ook hun GMB support pagina aangepast voor het gedeelte dat gaat over “mensen die jouw profiel hebben bekeken”. Hierin staat te lezen dat het gaat “over het aantal unieke bezoekers” op jouw profiel. Een gebruiker kan namelijk maar een beperkt aantal keren geteld worden wanneer deze jouw profiel bezoeken via verschillende platforms en verschillende apparaten. Per uitgesplitst apparaat en platform, kan een gebruiker maar één keer per dag meegeteld worden. Wanneer er meerdere bezoeken zijn per dag, worden die niet meegeteld.
Verder maakt Google wel een paar voorbehouden:
- Omdat dit cijfer het aantal unieke gebruikers weergeeft, kan het lager zijn dan het aantal views dat je aantreft op Google Mijn Bedrijf en in de meldingen per mail.
- Aangezien de cijfers alleen gaan over de views van het zakelijk profiel, dus niet het totaal aantal views in Google, kunnen deze lager zijn dan het aantal views dat je aantreft bij Google mijn Bedrijf en de meldingen per mail.
Waarom is dit belangrijk?
De nieuwe gegevens geven nog meer inzicht in hoe klanten onze website en ons bedrijf vinden. Hoe meer inzichten en analyses we van Google krijgen des te meer informatie we hebben om dit te gebruiken voor o.a. zoekmachine optimalisatie en onze klanten te helpen om nieuw werk binnen te halen en meer inkomsten te kunnen genereren. Kijk daarom snel hoe jouw bedrijf ervoor staat op Google Mijn Bedrijf.