Je nieuwe webshop of website promoten
Er bestaat geen formule om jouw website of webshop succesvol te lanceren. De reis maakt deel uit van het proces: door vallen en weer op te staan leer je en groei je. Begin altijd met een diepgaand onderzoek naar wie je potentiële klanten zijn en hoe de markt erbij ligt zodat je goed weet wat jouw positie daarin kan zijn.
Kies een flexibel maar professioneel platform als WordPress of Shopify om het eenvoudig te houden, zodat jij je kunt concentreren op wat belangrijk is. Bekijk de diverse manieren waarmee je jouw business zou kunnen gaan promoten of marketen en kies voor degene die het beste past bij jouw typebedrijf en bedrijfsvoering.
Hoe breng je je site of shop onder de aandacht?
Zoekmachine optimalisatie is ontzettend belangrijk omdat een goede vindbaarheid één van de beste manieren is om een natuurlijk groei te realiseren.
Maar helaas gaat dit niet altijd op voor een nieuwe webshop. De algoritmes van Google zijn zo dat ze bestaande webshops naar voren schuiven die populair en betrouwbaar lijken te zijn voor bepaalde relevante onderwerpen (en dat is jouw nieuwe webshop dus nog niet).
Wanneer je eenmaal een poosje draait kun je best tijd en energie hierin stoppen, maar voor het zover is zul je een pro-actieve houding moeten aannemen om bezoekers te trekken.
Bouw een persoonlijk netwerk
Het allerbelangrijkste is te beginnen met je persoonlijke netwerk. Uiteraard kun je gebruik maken van familie en vrienden, maar Linkedin is bijvoorbeeld een prima manier om bijvoorbeeld weer in contact te komen met oud-collega’s. Je kunt Linkedin ook gebruiken om eens te kijken wie van jouw connecties misschien weer andere mensen kent die jou kunnen helpen je webshop te promoten.
Maak gebruik van populaire bloggers. Een andere goede manier om in de picture te komen is contacten te leggen met top bloggers en journalisten op jouw vakgebied. Probeer een samenwerking van de grond te krijgen, bijvoorbeeld door:
– Beoordelingen of reviews van producten of diensten
– Prijsvragen te organiseren
– Gast berichten (en andere manieren van content marketing)
– Cross promoties
– Affiliates of andere afspraken omtrent het verdelen van opbrengsten
Online adverteren
Een goede investering zijn advertenties, mits je het met beleid doet. Bepaal vooraf goed wat je advertentiebudget mag zijn.
Google Adwords en Bing Ads zijn prima geschikt om bezoekers te trekken die interesse hebben in jouw product of dienst (degene die precies intypen waar ze naar op zoek zijn). Dit heet direct respons adverteren.
De Google shopping Campagnes en de Dynamische Product toevoeging van Facebook zijn uitermate geschikt voor webshops.
Uiteraard kun je ook via de sociale media zoals Facebook, Twitter, Linkedin en Instagram werken aan je naamsbekendheid en het verspreiden van content.
Social media
Over sociale media gesproken. De beste sociale marketing strategieën zijn altijd een mix van publicatie van content, community management en klantenservice (wat doorgaans niet eenvoudig blijkt te zijn). Voordat je in het diepe duikt, is het goed om eerst eens te kijken naar merken die jij leuk vindt en draai dan om wat zij doen aan marketing. Want, in tegenstelling tot wat menigeen denkt, de grote merken met de meeste fans zijn vaak juist niet de beste voorbeelden om van te leren.
In plaats daarvan kun je beter kijken naar kleine, onafhankelijke, online bedrijven (want ten slotte ben je ook zo’n bedrijf) met unieke voelsprieten, die er in geslaagd zijn een zorgzame en betrokken community om zich heen te verzamelen om hen te ondersteunen.
Little Baberham is zo’n voorbeeld, deze promoot haar producten en zet ze in de schijnwerpers door het plaatsen van interessante en boeiende content op Instagram (zonder mensen te pushen of te zeer gefocust te zijn op verkoop).
Het is een goed plan om verschillende methodes te combineren. Zo kun je het bereik van je content vergroten door Instagram of advertenties te gebruiken.