Linkbuilding
Eén van de belangrijkste zaken bij zoekmachine optimalisatie het het zogenaamde linkbuilding. Google hecht namelijk grote waarde aan het aantal inkomende links naar je website.
Zodra een website technische en inhoudelijk SEO geoptimaliseerd is, kan gestart worden met het verhogen van de autoriteitspositie oftewel linkbuilding. Dit “verhogen van de autoriteitspositie” is niets anders als het opbouwen van waarde voor de website en/ of pagina’s binnen de website. Feitelijk moet de website door Google gezien worden als autoriteit binnen de branche of het vakgebied.
Linkbuilding is dus ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk kwaliteitslinks ontvangt. Bekijk ook eens de video. Linkbuilding en uitbreiden van de autoriteitspositie is ervoor zorgen dat andere (online) organisatie de autoriteit op je vakgebied erkennen.
Echter aan het leggen van verwijzingen, zogenoemde backlinks, stelt Google steeds meer kwaliteitseisen. Zo is ooit bedacht dat dit op een natuurlijke manier moet gebeuren. Even simpelweg zo veel mogelijk links plaatsen, zal voor de korte termijn wel werken, maar op de lange termijn hoogstwaarschijnlijk door Google worden bestraft met een terugval in de positionering of Google penalty.
Google kijkt bij elke inkomende link naar je website, naar de inhoudelijke relevantie en autoriteitswaarde van de betreffende link. Ook het social media kanaal van Google, Google+, wordt met betrekking tot de organische vindbaarheid en dus SEO steeds bepalender. Een goede, heldere SEO linkbuild strategie is uiteindelijk essentieel om met je website organisch hogere posities te behalen in Google. Denk dus vooraf goed na hoe je start met linkbuilding.