De zin en onzin van goede meta-descriptions
Een pakkende, beknopte beschrijving van je webpagina (meta-description) heeft altijd al een belangrijke rol gespeeld bij SEO. Alleen Google blijft volhouden dat de meta-description niet bepalend is voor de ranking. Toch zijn er voldoende aanwijzingen om aan te nemen dat een goede meta-description wel degelijk bij draagt aan een goede online zichtbaarheid.
Wanneer je namelijk de meta-description verbetert, zal tegelijkertijd de CTR (Click Through Rate) gegarandeerd toenemen. Ook zullen de zoekresultaten beter worden gewaardeerd en is het beeld van wat je website te bieden heeft afhankelijk van een goede meta-description. We hebben daarom onderzocht welke stappen nodig zijn om de meta-description van jouw webpagina’s te verbeteren.
Wat is een meta-description?
Een meta-description geeft in een korte omschrijving weer waar de pagina van je website over gaat. Deze korte omschrijving zie je terug in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. De omschrijving staat onder de titel en URL van de pagina.
Waarom zijn meta-descriptions van belang voor SEO
In de vroegere dagen lag de nadruk op een correcte beschrijving. Google houdt echter vol dat de meta-description geen factor is die meegewogen wordt bij het tonen van de meest passende zoekresultaten.
Over meta-omschrijving en SEO
Onlangs deed Yoast een onderzoek naar ranking en meta-descriptions en ontdekte het volgende. Google produceert automatisch zelf een groot aantal meta-descriptions, ongeacht de omschrijvingen die jij zelf invoert. Ook maakte het geen verschil voor de zoekresultaten of je een korte of lange omschrijvingen gebruikte of veel of juist weinig zoektermen er in zette.
In twee derde van de gevallen gebruikte Google zinnen uit de eerste webpagina als omschrijving. Dit is uiteraard geen garantie dat Google dit ook voor jouw webpagina doet, maar het kan geen kwaad om op de introductiepagina je meta-description toe te voegen als focus.
Verder zijn er nog andere overwegingen die verder gaan dan SEO, om toch de nodige aandacht te besteden aan je meta-descriptions. Want met een goede omschrijving van je pagina genereer je meer klikken, trek je meer bezoekers, krijg je meer potentiele conversies en dus hogere te realiseren opbrengsten. We lichten het hierna toe.
- Verhogen CTR. Hoe beter je meta-description, hoe beter je website oogt en hoe eerder mensen zullen kiezen voor jouw webpagina.
- Meer bezoekers: wanneer de CTR omhoog gaat ten gevolge van optimalisatie, heeft dit een hogere ranking in de zoekmachines ten gevolg en zullen meer mensen jouw webpagina in de zoekresultaten vinden (uiteraard neemt de zichtbaarheid toe wanneer je hoger in de zoekresultaten staat).
- Potentiële conversie: Hoe beter de meta-description aansluit op de behoeften en intenties van de klant, hoe eerder dit tot conversie zal leiden. Een interessante omschrijving is uiteraard uitnodigender dan een saaie opsomming van zoektermen.
- Google zal de hogere CTR en traffic vertalen in een hogere waardering van je website en mogelijk zelf je website gaan promoten. Vergeet namelijk niet dat ook “dwell time” door Google als een ranking factor wordt gezien ( hoe langer een bezoeker rondneust op jouw pagina, hoe beter de in houd, aldus de redenatie van Google, volgens een hoofd van de afdeling Google Brain in Canada, die onlangs bevestigde dat “dwell time” ook een ranking factor is).
Dwell time staat voor de tijd die bezoekers gemiddeld op je website blijven rondhangen. Deze factor is van belang voor SEO en dus is het bieden van waardevolle content meer van belang dan ooit. Wanneer een bezoeker namelijk langer op je website blijft en meerdere pagina’s aanklikt dan is dat voor Google een belangrijk signaal dat je website kwalitatieve content bevat.
Meta-descriptions vs SERP snippets
SERP snippets (Search Engine Results Page) en meta-description worden wel eens door elkaar gehaald, maar staan niet voor hetzelfde. De meta-description is een HTML tag waar je zelf invloed op hebt. Je kunt zelf je eigen meta-descriptions maken en optimaliseren. Zoekresultaten snippets zijn de stukjes informatie die Google laat zien van jouw website. Dit kan de meta-description zijn, maar ook iets totaal anders. Google bepaalt dit zelf.
Heb je geen idee waarom Google jouw meta-description negeert? Dat klopt dan. Want Google maakt al jaren regelmatig een compleet andere omschrijving van jouw website, afhankelijk van het type zoekquery. Daar heb je geen invloed op (en wij helaas ook niet). Ook blijkt de optimale lengte door de jaren heen te variëren. Wel is het belangrijk het verschil tussen beide voor ogen te houden.
Google doet namelijk regelmatig aankondigingen over de lengte van de getoonde zoekresultaten. De ene keer lijkt Google de voorkeur voor een langere omschrijving te hebben, om vervolgens over te stappen op korte teksten.
Hoe lang is een optimale meta-description?
De meningen lopen uiteen van 160-165 of 156-160 tekens. Dit heeft vooral te maken met het feit dat je niet wilt dat je meta-description ergens halverwege wordt afgebroken op de zoekresultaten pagina. Dit zou ook hoge bounce rates voorkomen (door een duidelijke omschrijving van je webpagina voorkom je teleurstelling en daarmee wegklikken van je bezoeker).
De bounce rate is het percentage bezoekers dat op je site landt en direct vertrekt, of in ieder geval geen tweede pagina bekijkt.
Vorig jaar kondigde Google aan dat het aantal getoonde tekens in de zoekresultaten, bijna verdubbeld zou worden (namelijk 300 tekens). Vervolgens werd het ook aanbevolen dor Moz, om de meta-description uit te breiden naar 300 tekens. Alleen Google veranderde daarna het aantal weer terug naar normaal. Geen pijl op te trekken dus. Toch is het verstandig vanuit SEO oogpunt om regelmatig te experimenteren met de optimale lengte van de meta-description.
Luister naar wat Google zegt, maar trek ondertussen je eigen plan, test zowel de dingen die ze aanbevelen als dingen die ze niet aanbevelen. Alleen op die manier zul je erachter komen wat het beste resultaat oplevert voor jouw website.
Onderzoek de SERP’s
Het is voor elk bedrijf noodzakelijk om eens goed te kijken naar de zoekresultaten van je concurrenten. Monitor ze gerust een aantal weken om erachter te komen welke meta-descriptions blijvend en blijkbaar succesvol zijn.
- Kijk naar de zoekterm waar je op focust
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het kan erg tijdrovend zijn om alle zoekresultaten één voor één door te spitten op zoek naar het geheim van de smid. Toch is het lonend omdat je concurrent waarschijnlijk technieken gebruikt die op dit moment resultaat opleveren.
- Kijk naar de concurrentie op de SERP en kijk wát ze doen
In deze stap bekijk je wat de concurrent allemaal bedacht heeft om zijn merk aan de man te brengen.
- Zet ze in een spreadsheet en start met volgen
Met de SEO Quake Google Chrome extension kun je de zoekresultaten snel en efficiënt exporteren naar Excel, zodat je de resultaten eenvoudig zelf kunt bijhouden
Gebruik de zoektermen van je doelgroep in de meta-description
Google houdt vol dat ze geen zoektermen in de meta-description gebruiken voor ranking doeleinden, maar wat zie je als je de zoekresultaten pagina’s onderzoekt? De zoektermen zijn wel degelijk gemarkeerd in de pagina omschrijving.
Dit is geen bewijs dat Google deze zoektermen ook daadwerkelijk gebruikt voor ranking, maar het trekt wel de aandacht van de zoeker. Want als deze de zoektermen die hij zelf heeft gebruikt ziet terug keren in de meta-description, dan zal hij dit al snel als een relevante webpagina beschouwen en dus er op klikken.
Maak je meta-description specifiek
Vergeet de holle zinnen uit de sales en zorg voor jouw unieke tekst om je pagina aan te prijzen. En zorg ook dat je vertrouwen inboezemt. Je moet je dus inleven in de behoefte van de klant en niet trachten deze met loze beloftes in jouw verkoopfuik te lokken.
Ververs meta-description van oudere teksten en afbeeldingen
Wanneer je inhoud helemaal super is, kun je een hele goede slag slaan door de meta-description van dergelijke pagina’s te verversen. Zo kun je systematisch “oude” content hergebruiken én opnieuw onder de aandacht brengen via social media: 2 vliegen in één klap.
Last but not least: eerlijkheid duurt ‘t langst
Een goede meta-description is dè manier om webpagina’s aan je doelgroep te tonen, maar is natuurlijk niet de webpagina zelf. Het heeft dus geen zin om in de meta-description te doen voorkomen of je oplossing hebt voor een bepaald probleem, wanner jouw website dat duidelijk niet biedt. Wees duidelijk, maar vooral eerlijk en probeer vooral verschillende stijlen. En uiteraard zonder spel- of typefouten. 🙂