Wat kost SEO nou eigenlijk? No bullshit!

seo-kosten-roi

Wat kost SEO nou eigenlijk?

Regelmatig krijgen wij de vraag: “Wat kost SEO nu eigenlijk?“ Wij proberen dan uit te leggen dat dit eigenlijk net zoiets is als vragen hoe lang een stuk touw is. Omdat organische zoekresultaten van meerdere factoren afhankelijk zijn, is het moeilijk hierop een concreet antwoord te geven. Wij kunnen je wel geruststellen dat de kosten evenredig zijn met de mogelijke opbrengsten. Wil je landelijk hoog ranken voor een bepaalde zoekterm, dan kun je er van uitgaan dat de SEO meer gaat kosten dan voor een lokale zoekterm. Maar ook op lokaal niveau zijn er weer grote verschillen, afhankelijk van de branche en de niche waarin je je begeeft. Toch is het goed je af te vragen wat SEO mag kosten in verhouding tot de mogelijke opbrengsten. Daarom zullen we in dit artikel uiteenzetten hoe je een weloverwogen beslissing kunt nemen met het oog op investeren in organisch zoekverkeer. Een handleiding die hopelijk iedere ondernemer, groot en klein, inzicht geeft in de investeringen die noodzakelijk zijn om goede resultaten te behalen.  
“Wist je dat we bij Webcare4all altijd starten met een nulmeting voordat we starten aan een SEO traject? En dat we vervolgens maandelijks monitoren en delen wat de voortgang is? Zo zie je dus precies wat we doen en wat de resultaten daarvan zijn!”  

Wat bepaalt de kosten van SEO?

De hoogte van de SEO kosten hangen af van de volgende variabelen.
  • Uitgangssituatie (waar sta je nu)
  • Doelen (wat wil je bereiken)
  • Tijdpad (hoe snel wil je iets bereiken)
Met behulp van deze drie factoren kan ieder online marketingbureau bepalen wat SEO zou mogen gaan kosten in jouw geval. Voorbeeld:
  • Je hebt een lokaal bedrijf, dat op de 12e plaats van de zoekresultaten staat voor je belangrijkste zoekterm (en variaties hierop)
  • Je concurrenten op de eerste pagina hebben meer links en meer autoriteit (PA en DA)
  • Je concurrenten hebben meer geïnvesteerd in lokale SEO
Met deze uitgangspunten kunnen een aantal concrete zaken vastgesteld worden, die de basis vormen van een begroting.
  • De hoeveelheid links die je nodig hebt
  • Een indicatie van de hoeveelheid werk die nodig is op het lokale SEO front
  • Een grove indicatie van het tijdsbestek waarin je dit kunt bereiken
De hoogte van de SEO kosten (en dat wat je als opdrachtgever wilt uitgeven) hangt natuurlijk ook af van de branche. Een klant die €100 omzet oplevert, zal minder kosten met zich mee brengen om binnen te halen dan een klant die een paar duizend euro omzet oplevert. Het draait natuurlijk allemaal om ROI; De markt bepaalt dus ook de hoogte van de mogelijke kosten (er van uitgaande dat het werk naar behoren uitgevoerd wordt). Een andere variabele die de hoogte van de SEO kosten bepaalt, is het onderhoud. Wat kost het om een behaalde positie vast te houden wanneer je de zichtbaarheid eenmaal tot stand hebt gebracht? Dit is zeer afhankelijk van wat de concurrentie doet. Dit is ook de reden waarom het niet voldoende is om simpele SEO KPI’s te hanteren als zoekterm rankings om het succes te meten. Om de voortgang te meten, zul je gebruik moeten maken van een andere, meer doordachte benadering.

No bullshit! Wat kost SEO?

Hoe dan ook, er valt best iets te zeggen over de gemiddelde kosten van SEO. Op basis van onze eigen ervaringen en diverse onderzoeken komen we tot de volgende bedragen: €50 – €150 per maand voor low-end SEO (of weinig concurrentie) €150 – €300 per maand – midden segment kleine ondernemingen SEO €300 – €500 per maand- meer concurrerende niche midden segment SEO €500 – €1000 per maand – high-end kleine bedrijven SEO (vaak nationale bedrijven) €1000 –  €2000 per maand- hoge kwaliteit voor concurrerende bedrijfstakken €2000 en meer per maand- high-value ondernemingen met content gestuurde SEO benadering, meestal nationaal bedrijf of onderneming met meerdere locaties. Doorgaans komen we een bedrag tegen van €300 of meer per maand. Een aantal kleinere online marketingbureaus werken voor 50-150 euro per maand. Soms is het moeilijk in te schatten wat de toegevoegde waarde daarvan is.

Wat zou jij uitgeven aan SEO?

De eerdergenoemde prijzen zijn slechts indicatief. Het is logisch dat je meer moet betalen wanneer je een kleine, maar nationaal werkende onderneming bent, dan een klein bedrijf dat voor een lokale markt werkt. Bijvoorbeeld een e-commerce online winkel ten opzichte van de plaatselijke loodgieter. De omvang van je afzetgebied en de mogelijke opbrengst zijn tot op zekere hoogte indicatief voor de kosten die SEO met zich mee zullen brengen. De vraag hoeveel je eraan uit moet geven hangt dus helemaal af van je uitgangspositie. Wanneer je veel winst maakt, kun je veel concurrentie verwachten. Het omgekeerde gaat ook op. Wanneer je nog een lange weg te gaan hebt, dan heb je een groter budget nodig dan wanneer je alleen nog een klein zetje nodig hebt om in de top drie te belanden. Wanneer je in zee gaat met een online marketingbureau, laat deze dan uitleggen waaruit de SEO kosten bestaan en vermijd de low end businesses. Want wie op de lange duur voor €50 per maand waardevolle SEO denkt te kunnen genereren, komt vroeg of laat voor verrassingen te staan. Misschien heb je wat aan de projectmanagement driehoek, die ook van toepassing is op SEO. wat kost seo

SEO en webdesign

De eerdergenoemde cijfers gaan uit van wat SEO mag kosten, wanneer er al een goede geoptimaliseerde website aanwezig is. Heb je dat nog niet voor elkaar, dan kun je overwegen om ook deze kosten in je begroting te betrekken. Want je website is de basis van al je online activiteiten en de kwaliteit van de website is doorslaggevend voor de mate van succes van al je inspanningen. Een website die de bezoeker een geweldige gebruikservaring biedt, is cruciaal. Dit kan een enorme investering zijn, maar wanneer je website niet gebouwd is om je bezoekers eenvoudig van dienst te zijn, is dit als een blok aan het been voor SEO. Het draait tenslotte allemaal om tevreden bezoekers die blijven terugkomen naar je website om omzet te genereren.

ROI: Waarom “Wat kost SEO” de verkeerde vraag is

Uiteindelijk draait het aan het einde van de dag om ROI (Return On Investments). Wanneer een lead jou €20 kost voor betaald zoekverkeer, €15 voor Social Ads en €5 voor organisch zoekverkeer, dan is die laatste het meest waardevol omdat die de beste ROI oplevert. Het is vaak niet eenvoudig de resultaten te meten, maar toch is het van het grootste belang om bij te houden wat je inspanningen op het gebied van online marketing opleveren. Ook vanuit onze eigen onderneming kunnen wij alleen maar bevestigen dat SEO en organisch zoekverkeer nog altijd de beste ROI opleveren. Dat gaat niet alleen op voor naams-, of merkbekendheid, maar ook voor betrokkenheid en het hele spectrum van conversies van het genereren van leads tot aan de uiteindelijke verkoop. Nu zijn wij wel benieuwd wat jij op dit moment uitgeeft aan SEO activiteiten. Laat het ons weten via mail of LinkedIn. Wij vinden het altijd leuk om tips te geven over SEO, PPC of andere onderwerpen die te maken hebben met online marketing.
Hoi, 👋 Kunnen we je ergens mee h