Heel veel bedrijven richten hun pijlen op landelijke en lokale vindbaarheid. Dat is natuurlijk prima, maar wees je wel bewust van het feit dat bij landelijke SEO we wel heel veel tijd en energie moeten steken om hier goede resultaten te kunnen behalen. Het is dus de vraag waar je als lokaal bedrijf goed aan doet.
Daarom plannen wij vooraf altijd een kennismakingsgesprek met onze klanten. In dit gesprek bespreken we o.a. de haalbaarheid van de doelen die de klant voor ogen heeft. Dit doen we door het maken van een nulmeting. We kijken naar de posities van de huidige zoekwoorden, de moeilijkheid score en maken een concurrentieanalyse.
Wat is lokale SEO?
Lokale SEO is een vorm van zoekmachine optimalisatie, geoptimaliseerd voor lokale zoekopdrachten. Als je zoekt op een product of dienst in combinatie met een plaatsnaam is de kans groot dat een zogeheten local pack te zien krijgt.
Wanneer je een lokaal bedrijf hebt zoals bijvoorbeeld een fietsenwinkel, administratiekantoor of dierenartspraktijk. Dan kan lokale SEO enorme bijdrage leveren aan je online vindbaarheid.
Hoe zorg ik er voor dat lokale SEO werkt?
- Maak het bedrijf zichtbaar op Google Mijn Bedrijf met alle benodigde informatie
- Zorg voor goede reviews. Bedenk acties en kortingen om meer recensies te krijgen
- Kies de juiste relevante keywords voor het bedrijf en de plaats
- Maak content die een relatie heeft met het gebied
- Focus op keywords die verbonden zijn met de stad en omgeving
- Gebruik De Telefoongids, De Gouden Gids en soortgelijke websites om het zoekgebied te vergroten
- Content op de website optimaliseren voor lokale vindbaarheid waaronder structured data
- Blijf actief op sociale media
- Online reviews, bijvoorbeeld in Google
- Kwalitatieve backlinks
De 6 belangrijkste on-page taken
- Gebruik je plaatsnaam in meta tags, alt tags, H1 en H2 tags
- Gebruik je plaatsnaam in je domeinnaam
- Optimaliseer de website voor mobiele apparaten
- Gebruik goede foto’s en voeg omschrijvingen toe en alt tekst aan alle afbeeldingen.
- Beperk de laadtijd van de website, want hoe langer het duurt, hoe lager je Google index zal zijn
- Maak sub pagina’s voor andere dichtbij zijnde plaatsen voor jouw diensten
Lokale SEO statistieken
Gebaseerd op de gegevens hierna, is het duidelijke dat lokale SEO de beste manier is voor lokale bedrijven om nieuwe klanten te werven.
- 78% van de ondervraagden gaat eerst online het bedrijf bekijken voor het te bezoeken
- 76% van lokale zoekopdrachten leiden tot een telefoontje
- 96% van desktop bezitters maakt gebruik van lokale zoekopdrachten
- 50% van de mobiele zoekers zoekt naar zakelijke informatie, zoals het adres of telefoonnummer van een bedrijf.
- Een opzienbarende 78% van de lokale mobiele zoekopdrachten resulteert in een offline aankoop.
- 50% van de consumenten die een lokale zoekopdracht deden met hun een smartphone, brachten dezelfde dag nog een bezoek aan een winkel.
Als je bovenstaande punten volgt (snelle website, duidelijke titels, vermelding in directories en Google Maps, online recensies) schiet je al een hoop op met je lokale SEO.